Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Wide XRAY scan satte den hos 0 talet
Du tror inte en mätmetod som mäter degradering av organiska fibrer har större mätosäkerheter än C-14?
Degradering av fibrer beror på en mängd faktorer, temperatur, sol-ljus, hur den hanterats och lagrats, luftfuktighet m.m.
Metoden används inte generellt inom arkeologin och läser man ['X-ray Dating of Ancient Linen Fabrics', De Caro et al, 2019], så förstår man varför. Tittar man objektivt på den data de själva publicerat har ett linneprov från 1000 AD samma spridningsmönster som ett prov från 1000BC. De har data i artikeln som visar på en mätosäkerhet på 2000år för metoden!? Hur fasiken den där artikeln gick igenom en vetenskaplig granskningsprocess undrar jag...
Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Det finns bilder på antika mynt som stämmer exakt med bilden på shrouden från innan 500-talet tror jag datumet var?
Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Hörnet som analyserades i koldateringen hade också spår av annat vävmaterial än resten av tyget som tyder på att det reparerats under medeltiden i det hörnet.
Låter som en efterhandskonstruktion då andra lappar är daterade till mitten av 1400-talet och inte 1200-talet...då den skadades av en brand.
I Robert A. Ruckers artikel syns tydligt att de bitar som skickats på kol-14 analys inte kommer från en lagning... [Nuclear Analysis of the Shroud of Turin, R.A.R, CC-2023 (ingen vetenskaplig granskning)]
Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Det finns pollen från jerusalemområdet i den, så om en förfalskare i europa skapat den måste förfalskaren ha rest till jerusalem bara för det.
Eller köpt tyget av en pilgrim eller köpman...
Jerusalem var en del av ett omfattande handelsnätverk, du kanske har hört talas om det?
Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Blodtypen på tyget är AB, vilken är den sällsyntaste blodtypen i världen som bara judar har tror jag?
Skärp dig, AB har en global fördelning på ca: 3-4% men ej unik för judar.
Dock finns det bakterier med AB-antigen. Vad är troligast att en 700år gammal blodfläck går att blodtypsbestämma eller att provet/svepningen kontaminerats med E.Coli-bakterier?
Occams rakblad...
Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Anatomin och blodet och allt är så perfekt så för att skapa detta tyg måste man ha korsfäst en riktig judisk man i jerusalem i princip.
Eller att en Fransk konstnär målat den på 1200-talet för att göra sig en hacka på korkade pilgrimer och teister...vilket bekräftas av dokument från 2 biskopar. Sedan att konstnären använt ägg-gula som bindmedel vilken innehåller mycket albumin, exempelvis...kan vi ta för givet då det var vanligt vid denna tidens konstnärsarbete. Äggula och rödockra tillsammans med lite E.Coli-bakterier så har vi allt vi behöver för att förstå varifrån "blodet" och blodtypsresultaten på svepningen kommer.
Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Jag kan inte mycket om fysik och kemi, men jag har lyssnat på forskare som kan det.
Det märks...och det stavas
"forskare" i ditt fall.
Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Du verkar som du kan sånt dock.
https://www.youtube.com/watch?v=TWcqpRWONdI
Om du har tid och energi kan du lyssna på denna och säga vart han har fel.
Nä, jag plöjer inte igenom en youtube video för att lyssna på trams. Då tittar jag hellre på disneydags, det är ungefär lika givande. Men återigen, om det var en neutronskur som ändrade C-14 innehållet i svepningen så pratar vi höga neutrontätheter.
För att skapa de ~16 000 000 extra kol-14 atomer/gram materia för att skifta åldersbestämningen 1200 år. Då krävs det ~1,14E18 neutroner per cm^2. Jag förutsätter att neutronerna håller 100keV (kol-13 har här störst neutron tvärsnitt kontra kol-12), då konsekvenserna för Kol-14 datering vid en termisk neutronpuls hade skapat en hel del rabalder. Jag bortser från kol-12 som har betydligt större tvärsnitt även vid 100keV än kol-13 vilket också hade blivit väldigt tydligt vid en kol-14 datering...men skit i det nu.
För den totala ytan av svepningen så blir det då 5,6E22 neutroner som passerat den (sannolikt den tredubbla när man tar hänsyn till förluster från reaktioner med Kol-12).
Vi pratar alltså om ett neutronflödestäthet på 22 800 ggr högre än en kärnreaktor.
Ingen hade kunnat gå i närheten av jesus grav på månader utan att dö av akut strålsjuka då bergrummet hade lyst som en vårdkase i dagar om inte veckor av all aktivering...för att inte nämna de abnorma mängder kol-13 som hade mätts upp vid en kol-14 mätning.
Något som en kärnkraftsingenjör borde känna till kan jag tycka!? Också under de förutsättningar jag har så är dessa neutronflöden absolut minimum. I en ovan artikel räknar han på N-14 aktivering så missar han antalet deuterium atomer med 3 storleksordningar...samt han påstår att det är termiska eller epitermiska neutroner och missar då att;
1. Mängden kväve i linnetyg, inklusive atmosfären mellan fibrerna osv kräver en betydligt högre neutrondensitet för att skapa de ~16 miljoner C-14 atomer per gram fibrer.
2. Mängden Kol-13 hade varit mycket tydlig vid en kol-14 datering och hade uppmärksammats 1988.
3 storleksordningar bort, karln måste vara dement...hoppas han inte jobbar inom kärnindustrin längre.
Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Jag har lyssnat på hela videon i länken, och antagligen över 100 andra likadana med andra forskare som pratar om den. Därför jag säger att jag lagt över 100 timmar på den.
Du stavade
"forskare" fel igen...