2026-01-28, 22:00
Medlem
Dyngbaggen2s avatar
Kan man ta ut AVA X SILVER ur en automat på nåt sätt?
Citera
2026-01-28, 22:07
Medlem
Skyggedanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyngbaggen2
Hur investerar man i Silver om man vill göra det lika enkelt som att investera i kryptovaluta? Jävla pissigt skit och gärna så man kan sälja det 24/7 inte nåt förlegat jävla bögigt skit som är stängt på helgerna eller after hours jävla hora

Är det inte bara att öppna ett konto på cmegroup eller någon annan derivatplatform då och börja trejda futures? Då har du ju möjlighet att handla 23 timmar om dagen, mån-fre. 24/7 trading tror jag inte finns för commodities och skulle någon erbjuda det kommer volymen och spreads vara skit på helgerna iaf. Handlar själv inte med futures utan nöjer mig med optioner som handlas under börstimmarna mån-fre.
Citera
2026-01-28, 22:10
Medlem
Jag har väntat i 25 år på det som nu händer. Samtidigt känns det väldigt läskigt. Det är som att precis vad som helst kan hända.
Citera
2026-01-28, 22:16
Medlem
Dyngbaggen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Jag har väntat i 25 år på det som nu händer. Samtidigt känns det väldigt läskigt. Det är som att precis vad som helst kan hända.
Skulle du känna dig bäst om du hade ett stort eller litet innehav i silver, oavsett sparform?
Citera
2026-01-28, 22:20
Medlem
Mokshas avatar
Citat:

Håller med.

Läser man historien gick guldet upp 1928.
Citera
2026-01-28, 22:21
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Citat:
Hur investerar man i Silver om man vill göra det lika enkelt som att investera i kryptovaluta? Jävla pissigt skit och gärna så man kan sälja det 24/7 inte nåt förlegat jävla bögigt skit som är stängt på helgerna eller after hours jävla hora
Citat:
Kan man ta ut AVA X SILVER ur en automat på nåt sätt?
Revolut erbjuder nog de möjligheter du söker. Där kan du handla cfd:er och plocka ut dina spelvinster direkt på kortet.
Dock verkar avgifterna vara något högre än övriga CFD-handlare, men du ska ju dra storvinsten så det är småpotatis.

Citera
2026-01-28, 22:22
Medlem
Citat:
Skulle du känna dig bäst om du hade ett stort eller litet innehav i silver, oavsett sparform?

Har inget silver. Allt jag äger är däremot fysiskt guld. Trodde jag skulle bli glad men känns bara läskigt. Är som att kasta upp ett pussel i luften. Man har ingen aning om var bitarna landar.
Citera
2026-01-28, 22:30
Medlem
Citat:
Har inget silver. Allt jag äger är däremot fysiskt guld. Trodde jag skulle bli glad men känns bara läskigt. Är som att kasta upp ett pussel i luften. Man har ingen aning om var bitarna landar.

Alltid bättre med lite metall i fickan när man står i brödkön. En klar fördel.
Citera
2026-01-28, 23:37
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Håller med.

Läser man historien gick guldet upp 1928.

Hur då? Dollarn var ju, i alla fall i teorin, guld på den tiden. Menar du att varor och tjänster blev billigare redan innan crashen 1929? Dagens motsvarighet till 1920-talets dollar är väl snarare ETF-fonderna.

Citat:
Ursprungligen postat av Flim
Alltid bättre med lite metall i fickan när man står i brödkön. En klar fördel.

Ja, i USA kanske.

https://x.com/FredrikKarrholm/status/1737120504757002579
https://x.com/ChangFrick/status/1885082312569692522
Citera
2026-01-29, 00:30
Medlem
flyer1s avatar
Välkomna alla nya i tråden. Jag har tjänat grovt på först guld, sen silveruppgången. Jag fatta orsaken till vad som händer nu tidigt. Om ni undrar vad som vad som ligger bakom ? Läs mitt inlägg 5185
Citera
2026-01-29, 02:00
Medlem
Skyggedanss avatar
Köpte på mig 15 aktier i $GDXU idag. En kanadensisk 3x guldgruve ETF. Dyr som helvete är den, men det är turbo gains på den just nu. Upp 5-10% varje dag (och ner lika mycket på röda dagar). Struntar i att den är upp över 100% sen första januari i år. Tror den har utrymme att växa 50-100% till på ganska kort tid så länge guldpriset klättrar och håller i sig. Guld har ju rusat som faen de senaste två dagarna och började pumpa som tusan precis runt stängning idag USA tid (futures nu är +4% ungefär samma som silver i skrivandets stund). Hade bara silverexponering tidigare men nu har jag guld med. Kommer köpa 10 GDXU aktier igen antingen imorgon eller på nästa röda dag efter att möblerat om lite i 'folion.

Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Välkomna alla nya i tråden. Jag har tjänat grovt på först guld, sen silveruppgången. Jag fatta orsaken till vad som händer nu tidigt. Om ni undrar vad som vad som ligger bakom ? Läs mitt inlägg 5185

Hur mycket i SEK? Älskar att skryta själv så snälla, dela med dig.

Jag är även nyfiken på när du köpte in dig. Baserat på min egna analys köpte "smart money" in sig runt nyår förra året. När jag tittar bakåt känns det uppenbart att guld (och silver svansande efter) skulle rusa under 2025. Guld låg och plaskade i åratal, sen +30% under 2024. Det skulle ha tänt en lampa hos mig, men jag brydde mig aldrig om råvaror fram tills oktober förra året. Köpte på mig då men sålde snabbt efter lite vinst och förlust. Köpte tillbaka mig i December precis innan silver exploderade i pris.

Vilka produkter köpte du? Miners? Trusts? Fysiskt?
Vill även tacka för bra inlägg i tråden.
Citera
2026-01-29, 03:39
Avstängd
Fy fan vilken obefogad uppgång. Kriget har ju normaliseras i Ukraina, mellanöstern och ändå stiger guldet varje fucking dag sån jävla sjuk uppgång
Om inte en kortning ger vinst här då vette fan vad som ger vinst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in