Citat:
Ursprungligen postat av
DurexPlayHeat
vilka värdepapper i guld och silver rekommenderar ni på avanza?
Framförallt bolag som redan har gruvor i produktion och mer än en fyndighet. Kolla om bolagen har en bra styrelse om du vill nörda ner dig.
Små bolag kan flyga upp rejält, men de kan även flyga ner rejält när tex ett tillstånd nekas eller dyl.
Exempelvis Lundin Gold innnan deras fyndighet kom i produktion så var det inte så rockigt att vara aktieägare när man på nätterna oroade sig över presidentval, strejker, tillstånd, bråkiga indianer och liknande. Där gjorde jag fina vinster med tanke på att jag hade sålt det mest innan de verkligen exploderade uppåt förra året. Upp mer än 20x pengarna i det lilla jag har kvar.
Kända namn är Agnico Eagle, Kinross, Franco-Nevada. Torontobörsen är där jag skulle börja att kolla.
Jättarna Barrick och Newmont tycker inte jag har lyft än, men förra gången guld drog rejält efter finanskrisen så presterade jättarna ganska undermåligt för att använda ord som inte är förolämpningar.
Inför förra presidenvalet i USA(två populister mot varandra, klart att ekonomin sliter sig ännu mer)så gjorde jag en KF med över dussinet guld och silverbolag inkl streaming/royalty bolag och hade jag exkluderat jättarna så skulle denna portfölj ha presterat det åtminstone 50% mer än de ca 200% den är upp hittils....
Men jag tror ju att det finns bättre möjligheter på börsen än guld och silver om jag skulle spå. Men det är nog uppgångar som kommer komma helt klart, så jag håller det jag redan har men jag har och kommer fortsätta plocka hem vinster.