2026-01-28, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Det känns som att Trump medvetet trycker ner dollarn och låter guld rusa.

Ser vi en ny dollar valuta kanske formas som ska kopplas mot guldet?
Det dröjer. Nu ligger guldet runt 1,5 miljoner per kilogram. Sista två veckornas uppgång är nog uppladningen för en terrorattack av USA mot Iran.
Citera
2026-01-28, 16:04
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
vilka värdepapper i guld och silver rekommenderar ni på avanza?

Använd sökfunktionen på forumet. Det är bokstavligen tre dagar sedan den här frågan ställdes förra gången, och den besvaras typ VARJE vecka.
Citera
2026-01-28, 16:18
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Använd sökfunktionen på forumet. Det är bokstavligen tre dagar sedan den här frågan ställdes förra gången, och den besvaras typ VARJE vecka.
Är väl en rätt bra indikator på att toppen börjar närma sig när en kretin som döpt sig efter en kondom drattar in med sitt första inlägg i tråden tiggandes efter tickers för snabba cash.

Det ihop med att en hel del lotterientusiaster verkar ha börjat hitta hävstångsinstrumenten och IV är uppe i rymden för optioner på SLV gör att jag gissar på en platå häromkring med en härlig theta-brasa fram till våren som ruinerar dessa.
Citera
2026-01-28, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dragan-shitfucker
Är väl en rätt bra indikator på att toppen börjar närma sig när en kretin som döpt sig efter en kondom drattar in med sitt första inlägg i tråden tiggandes efter tickers för snabba cash.

Det ihop med att en hel del lotterientusiaster verkar ha börjat hitta hävstångsinstrumenten och IV är uppe i rymden för optioner på SLV gör att jag gissar på en platå häromkring med en härlig theta-brasa fram till våren som ruinerar dessa.

Haha kanske, men jag tror att det fortfarande finns en del att hämta i silver. Det är inte privata spekulerare som driver priset, utan mer nationer som ser silver, utöver dess traditionella roll som pengar, som en kritisk resurs. En resurs som länge har varit nedtryckt genom finansiella instrument.
Citera
2026-01-28, 16:38
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flim
Haha kanske, men jag tror att det fortfarande finns en del att hämta i silver. Det är inte privata spekulerare som driver priset, utan mer nationer som ser silver, utöver dess traditionella roll som pengar, som en kritisk resurs. En resurs som länge har varit nedtryckt genom finansiella instrument.
Absolut, jag tror bara på en andningspaus först. Miners som tjänar pengar däremot lär fortsätta flyga vid rapportsäsong som börjar nu.
Citera
2026-01-28, 16:48
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
De förbereder sig inför att gå med i BRICS. Du läste det här först

Haha, man vet aldrig 🙈😅
Citera
2026-01-28, 17:40
Medlem
Citat:

Framför allt rekommenderas guld och silver i fysisk form. Som du kan hålla i handen.
Citera
2026-01-28, 18:23
Medlem
Citat:

Framförallt bolag som redan har gruvor i produktion och mer än en fyndighet. Kolla om bolagen har en bra styrelse om du vill nörda ner dig.

Små bolag kan flyga upp rejält, men de kan även flyga ner rejält när tex ett tillstånd nekas eller dyl.

Exempelvis Lundin Gold innnan deras fyndighet kom i produktion så var det inte så rockigt att vara aktieägare när man på nätterna oroade sig över presidentval, strejker, tillstånd, bråkiga indianer och liknande. Där gjorde jag fina vinster med tanke på att jag hade sålt det mest innan de verkligen exploderade uppåt förra året. Upp mer än 20x pengarna i det lilla jag har kvar.

Kända namn är Agnico Eagle, Kinross, Franco-Nevada. Torontobörsen är där jag skulle börja att kolla.

Jättarna Barrick och Newmont tycker inte jag har lyft än, men förra gången guld drog rejält efter finanskrisen så presterade jättarna ganska undermåligt för att använda ord som inte är förolämpningar.

Inför förra presidenvalet i USA(två populister mot varandra, klart att ekonomin sliter sig ännu mer)så gjorde jag en KF med över dussinet guld och silverbolag inkl streaming/royalty bolag och hade jag exkluderat jättarna så skulle denna portfölj ha presterat det åtminstone 50% mer än de ca 200% den är upp hittils....

Men jag tror ju att det finns bättre möjligheter på börsen än guld och silver om jag skulle spå. Men det är nog uppgångar som kommer komma helt klart, så jag håller det jag redan har men jag har och kommer fortsätta plocka hem vinster.
Citera
2026-01-28, 21:47
Medlem
Mokshas avatar
Följer det här nu sedan början av januari.

Men vilken onsdag!! Helt sjukt.

Vet inte vad som driver på.
Kanske fler och fler vaknar?
FOMO?
Citera
2026-01-28, 21:51
Medlem
Dyngbaggen2s avatar
Hur investerar man i Silver om man vill göra det lika enkelt som att investera i kryptovaluta? Jävla pissigt skit och gärna så man kan sälja det 24/7 inte nåt förlegat jävla bögigt skit som är stängt på helgerna eller after hours jävla hora
Citera
2026-01-28, 21:52
Medlem
Skyggedanss avatar
Och där är vi tillbaka till $117+ för silver. Alltså toppen vi såg i måndags.
Hoppas ni köpte dippen. Det gjorde jag och nu är jag tillbaka här och euforipostar.
Kina-silver ligger väl på en $130+ för stunden och klättrar stadigt.
FOMO'ade in mer än hälften av frugans konto i $NUGT och $SLVR idag med.
Säljer inget förrens vi ligger på $150/oz.
Citera
2026-01-28, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Följer det här nu sedan början av januari.

Men vilken onsdag!! Helt sjukt.

Vet inte vad som driver på.
Kanske fler och fler vaknar?
FOMO?

FED hade räntebesked idag kl 20. Och presskonferens efter. Har inte hört men verkar inte vart "Hawkish" om man ser guldpriset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in