2026-01-28, 19:09
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrelevant
Jag bor mitt ute i skogen och glassbilen kommer ta mig fan hit varje vecka, mitt i vintern.

Kom ut o köp glass, kom ut o köp glass, nej fy det är för kallt!
Just ute i obygden kan det ju funka, för det är i regel långt till affären. Glassen hinner smälta på sommaren...
Citera
2026-01-28, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeus
Jag har ett tag nu undrat över hur glassbilen kan vara lönsam... Flera bilar som har chaufförer (Jag har endast sett Svenska chaufförer utan invandrarbakgrund) som förmodligen har en snittlön på ca 33 000 kr enligt statistiken, det finns en organisation bakom det, bränslekostnader, fryslager, reparation och underhållskostnader på bilarna osv.
Hemglass köptes av Nestlé 2002 (rätta mig om jag har fel) men såldes till Varsego Sverige 2014 som idag är ägare.

Enligt allabolag och ratsit så har hemglass bra soliditet men svag vinstmarginal.
Hur kan detta vara lönsamt? Hur ofta ser ni någon faktiskt köpa glass för större summor?
Är det en bulvan för signalspaning? eller något mer?

Du låter som om du arbetar på Skattemyndigheten. Förvisso är det bara de sämsta människorna i världen som någonsin skulle ta ett sådant jobb (såsom judar) men ändå.
Citera
2026-01-28, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
TS är naturligtvis inte frisk i huvudet.

Varför krångla med att driva en sådan komplicerad verksamhet för att spana? Man kan bara skaffa en vanlig skåpbil och åka runt i.

Man är inte dum i huvudet för att man går och har särpräglade tankar i huvudet. Det har alla människor.
Citera
2026-01-28, 20:41
Medlem
BusigaMusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Det är billigare köpa mega hit som liknar magnum på Lidl.
Att Hemglass inte går i konkurs på vintern är ju lite konstigt.
Citera
2026-01-28, 22:06
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Det behövs inga ambulerande bulvaner för signalspaning. Folk kopplar frivilligt upp sig på nätet.
Citera
2026-01-28, 22:07
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BusigaMusen
Att Hemglass inte går i konkurs på vintern är ju lite konstigt.
Bolaget gör mellan 10-25 miljoner i vinst per år. Så det är inte alls konstigt. Det går att spara från högsäsong till lågsäsong, nämligen.
Citera
2026-01-28, 22:07
Medlem
Citat:
Jag har ett tag nu undrat över hur glassbilen kan vara lönsam... Flera bilar som har chaufförer (Jag har endast sett Svenska chaufförer utan invandrarbakgrund) som förmodligen har en snittlön på ca 33 000 kr enligt statistiken, det finns en organisation bakom det, bränslekostnader, fryslager, reparation och underhållskostnader på bilarna osv.
Hemglass köptes av Nestlé 2002 (rätta mig om jag har fel) men såldes till Varsego Sverige 2014 som idag är ägare.

Enligt allabolag och ratsit så har hemglass bra soliditet men svag vinstmarginal.
Hur kan detta vara lönsamt? Hur ofta ser ni någon faktiskt köpa glass för större summor?

Kan myclet väl vara en bulvan... Kanske knark?

Det värsta är de höga ljudvolymerna på deras sirener som ger människor permanenta hörselskador.
Citera
2026-01-28, 22:45
Medlem
fornamn.efternamns avatar
Det har och göra med att glassbilen inte kan ha ett uppkopplat kassasystem utan har specialtillstånd att mata in allt i kassan manuellt efter dagens slut. Då lägger man på ca 300% försäljning och kan på så sätt få in inkomster från oskattade resuser.
Citera
2026-01-28, 23:18
Medlem
Amitriptylins avatar
Varsego Sverige AB är ett bolag bestående av 22 grossister som erbjuder rikstäckande distribution och försäljning av snabbrörliga konsumentprodukter och vars vision är att hjälpa kunder att sälja mer. Varsego Sverige AB:s samtliga grossister säljer och distribuerar idag produkter åt marknadsledare som bl.a. Unilever/GB Glace, Coca-Cola, Spendrups, Vitamin Well, Red Bull, Carlsberg, Cloetta, Sibylla, Delicato, Lantmännen Unibake, Nic, m.fl. Varsego Sverige AB förvärvade under 2014 Hemglass och de ingår sedan dess i koncernen som ett dotterbolag. Hemglass har som ambition att skapa glädje, upplevelser och nytta för kunder. Hemglass har en unik försäljnings- och distributionsmodell där de säljer och levererar frysta varumärken på förutbestämda sälj- och leveransturer direkt till hemmen. 27 säljkontor runt om i landet ansvarar för distributionen och försäljningen och 300 bilar täcker hela landet.
Citera
2026-01-28, 23:18
Medlem
Citat:

Signalspaning? Finns enormt många företag jag funderar över om det är fasader för något annat? Pizzerior, solarium, barbers mm
Citera
2026-01-28, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag förstår att de har högre priser men att de då ens säljer glass är för mig en gåta. Glassen är inte av högre kvalitet än andra utan enda fördelen är att de kommer förbi på gatan.
Varför är det inte fler som arbetar enligt detta koncept kan man undra. När kommer ölbilen som jag tror skulle sälja helvetes mycket bättre än vad glassbilen gör även om de bara körde på fredagskvällar.

Systemet har hemkörning men du får beställa innan
Citera
2026-01-28, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Var i helvete bor ni någonstans som ser glassbilen dagligen?
Jag bor i en stor stad och här kommer den en gång i månaden under vinterhalvåret, jag var faktiskt in på Hemglass hemsida och verifierade det.

Dom gånger jag sett den häromkring så har det alltid varit folk där och handlat, under varma säsonger är det oftast till och med kö. Med tanke på vilka enorma marginaler dom har på glassen så borde dom dra in rätt bra med pengar.

Bor oxå i en stad o ser el hör den rätt sällan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in