2026-01-28, 08:55
Medlem
Jag har ett tag nu undrat över hur glassbilen kan vara lönsam... Flera bilar som har chaufförer (Jag har endast sett Svenska chaufförer utan invandrarbakgrund) som förmodligen har en snittlön på ca 33 000 kr enligt statistiken, det finns en organisation bakom det, bränslekostnader, fryslager, reparation och underhållskostnader på bilarna osv.
Hemglass köptes av Nestlé 2002 (rätta mig om jag har fel) men såldes till Varsego Sverige 2014 som idag är ägare.

Enligt allabolag och ratsit så har hemglass bra soliditet men svag vinstmarginal.
Hur kan detta vara lönsamt? Hur ofta ser ni någon faktiskt köpa glass för större summor?
Är det en bulvan för signalspaning? eller något mer?
Citera
2026-01-28, 09:02
Avstängd
Höga marginaler - dyr glass.

Som exempel kostar 8 stycken "Konfetti" 139:-.

Identiska "Sitting Bull" från Triumf glass kostar 46:- för 8 stycken.
Citera
2026-01-28, 09:04
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag har undrat samma sak.
Man hör bilarnas tut nästan varje dag och när man ser bilarna stå parkerade så är det väldigt sällan kunder där så jag är helt inne på samma som dig.
Har en kollega som har en granne med en större invandrarfamilj där glassbilen numera parkerar på deras uppfart, de köper tydligen för minst 500kr varje gång glassbilen kommer.
Ungarna är givetvis överviktiga.
Citera
2026-01-28, 09:08
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Höga marginaler - dyr glass.

Som exempel kostar 8 stycken "Konfetti" 139:-.

Identiska "Sitting Bull" från Triumf glass kostar 46:- för 8 stycken.

Jag förstår att de har högre priser men att de då ens säljer glass är för mig en gåta. Glassen är inte av högre kvalitet än andra utan enda fördelen är att de kommer förbi på gatan.
Varför är det inte fler som arbetar enligt detta koncept kan man undra. När kommer ölbilen som jag tror skulle sälja helvetes mycket bättre än vad glassbilen gör även om de bara körde på fredagskvällar.
Citera
2026-01-28, 09:10
Medlem
Connykrims avatar
Får inte säljarna provision?
Citera
2026-01-28, 09:13
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeus
Jag har ett tag nu undrat över hur glassbilen kan vara lönsam... Flera bilar som har chaufförer (Jag har endast sett Svenska chaufförer utan invandrarbakgrund) som förmodligen har en snittlön på ca 33 000 kr enligt statistiken, det finns en organisation bakom det, bränslekostnader, fryslager, reparation och underhållskostnader på bilarna osv.
Hemglass köptes av Nestlé 2002 (rätta mig om jag har fel) men såldes till Varsego Sverige 2014 som idag är ägare.

Enligt allabolag och ratsit så har hemglass bra soliditet men svag vinstmarginal.
Hur kan detta vara lönsamt? Hur ofta ser ni någon faktiskt köpa glass för större summor?
Är det en bulvan för signalspaning? eller något mer?
Nu lurar vi barn nu lurar vi barn på deras veckopeng *sjunger*

Bra fråga! Var längesen jag slutade köpa glass därifrån. Å just pga dom grunderna som PatricHbg beskriver.
Citera
2026-01-28, 09:14
Medlem
Affärsmodellen är att locka ungar som säger till sina föräldrar samt att transporten från frys (bil) till frys blir kortare. De slipper affär då bilen är affär.
Citera
2026-01-28, 09:16
Medlem
Jag förstår att marginalerna är höga och det kan gå runt på sommaren men nuförtiden ser man glassbilen lika ofta på vintern som på sommaren. Jag har själv aldrig sett någon köpa något från den i området där jag bor eller i närområdet.

Det finns ett inlägg här i forumet från 2023 (tror jag det var) där en säljare skrev att han sålde till butiker för stora summor under högsäsong på sommaren men hur kan det generera tillräckligt med vinst för resterande 10 månader? Dessutom måste man som företag beställa via deras hemsida och leveransen sker när glassbilen besöker det området. Varför beställa från hemglass när det finns billigare och snabbare leverantörer?

Om man tar på sig foliehatten och spekulerar så är det en otroligt bra bulvan för signalspaning eller liknande aktiviteter, inte bara för att det glassbil utan att man kan ju använda teknik med väldigt hög effekt då det kan kylas med hjälp av aggregatet.
Citera
2026-01-28, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Får inte säljarna provision?
Inte vad jag kan se, verkar vara månadslön
Citera
2026-01-28, 09:23
Avstängd
Citat:
Jag förstår att marginalerna är höga och det kan gå runt på sommaren men nuförtiden ser man glassbilen lika ofta på vintern som på sommaren. Jag har själv aldrig sett någon köpa något från den i området där jag bor eller i närområdet.

Det finns ett inlägg här i forumet från 2023 (tror jag det var) där en säljare skrev att han sålde till butiker för stora summor under högsäsong på sommaren men hur kan det generera tillräckligt med vinst för resterande 10 månader? Dessutom måste man som företag beställa via deras hemsida och leveransen sker när glassbilen besöker det området. Varför beställa från hemglass när det finns billigare och snabbare leverantörer?

Om man tar på sig foliehatten och spekulerar så är det en otroligt bra bulvan för signalspaning eller liknande aktiviteter, inte bara för att det glassbil utan att man kan ju använda teknik med väldigt hög effekt då det kan kylas med hjälp av aggregatet.

Jag tror deras trudelutt-jingel, slår ut det mesta när det gäller signalspaning
Citera
2026-01-28, 09:25
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Inte vad jag kan se, verkar vara månadslön

Och det ser du vart då?
Kollade nu och verkar vara olika då de är franschise bilar..

Vissa hae timlön + provision mm
Citera
2026-01-28, 09:25
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:

Det låter märkligt att Nestlé skulle äga ett bolag som ägnar sig åt signalspaning. Varsego har jag aldrig hört talas om, vem äger det bolaget?
Dessutom känns konceptet som onödigt bökigt för att bedriva signalspaning. Det kan väl göras betydligt smidigare.
I övrigt håller jag med om funderingarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in