2026-01-28, 15:43
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Vem har han skänkt statskassan till?

Delvis har han hjälp till att köpa elcyklar till något afrikanskt land samtidigt som jag även vet att de skickar pengar både till Palestina och till massa andra konstiga hjälporganisationer.

Jag trodde att när Sverigedemokraterna och Moderaterna skulle komma till makten skulle det bli mer hårdare tag i att hålla pengarna inom landet. Men fel fick jag.
Det är tydligen viktigare att synas utåt att man har mycket pengar i landet Sverige och har råd att skänka massa pengar fast Sverige är ett riktigt fattigt land jämfört med våran andra nordiska länder.
Citera
2026-01-28, 17:07
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Nån som har en länk? Hittar inget hos AB.
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Aftonbladets stora valundersökning
Vadå Aftonbladets, det där är ju Ekots från Indikator Opinion, sen nämner de en Aftonbladets från dec 2025, är det den tråden handlar om?
Citera
2026-01-28, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Nu har snart 20000 personer röstat, skulle gissa att det var sedan tidigt imorse. Resultatet är såhär:

V: 7
S: 35
Mp: 4
C: 3
L: 2
M: 16
KD: 4
Sd: 29

Detta ger resultatet:
Tidö: 180 mandat
Rödgröna: 169

Jag förstår att denna inte är helt representativ. Partier som SD och S är troligtvis överrepresenterade samtidigt som Mp och M och C förväntas ha lägre stöd. V är nog också något överrepresenterat medan KD nog är motsatsen. Det kan ju knappast ses som något annat än positiva tendenser för Tidö. Det är en sosse-tidning där man kan tänka att de rödgröna bör ha fördelar. Om man också kollar på de olika åldersgrupperna som presenteras får man också se positiva fördelar. M och SD hade egen majoritet för ett par åldersgrupper och de rödgröna var inte större i någon grupp, inte ens de äldre.
SD nästan dubbelt mot moderaterna?
Citera
2026-01-28, 20:28
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Vi ser att SD är det nya S 🥳
Sossarna som aldrig förut tänkt har nu tänkt.

Jag är rätt säker på att SD är överrepresenterade och M underrepresenterade.

Vi ser tydligt att yngre röstar SD och äldre S.
Och att Aftonbladet blivit en SD-tidning 🥲

Jag minns ett val, det var inför, med valstugor och sådant.
En funktionär för Moderaterna, hade smygfilmats med att säga angående somalier "dom är bra på att föda många barn och utnyttja vårt system".
Det blev ett jävla liv, han fick tacka för sig och moderaterna fick skämmas.

Men nu borde han vara välkommen tillbaka?
Citera
2026-01-28, 20:53
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det kan nog också vara så att det finns de som förfäras över att så många SD:are läser Aftonbladet.

Det är ju nämligen vad siffrorna visar, de visar inte hur svenskarna skulle rösta i ett val, de visar vilka partisympatier som Aftonbladets läsare har.

Jag har levt med den missuppfattningen att SD:are "hatar" Aftonbladet, men det är helt tydligt fel. Relaterar man de här siffrorna till den senaste riktiga gallupen så är det ju en större andel av SD-väljarna än sosseväljarna som läser Aftonbladet. Intressant.

Kan det inte vara så att någon tipsade ett SD-konto om denna poll, vilket ledde till att massa SD'are som annars hatar Aftonbladet gick in bara för att rösta?
Citera
2026-01-28, 20:59
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Nu har snart 20000 personer röstat, skulle gissa att det var sedan tidigt imorse. Resultatet är såhär:

V: 7
S: 35
Mp: 4
C: 3
L: 2
M: 16
KD: 4
Sd: 29

Detta ger resultatet:
Tidö: 180 mandat
Rödgröna: 169

Jag förstår att denna inte är helt representativ. Partier som SD och S är troligtvis överrepresenterade samtidigt som Mp och M och C förväntas ha lägre stöd. V är nog också något överrepresenterat medan KD nog är motsatsen. Det kan ju knappast ses som något annat än positiva tendenser för Tidö. Det är en sosse-tidning där man kan tänka att de rödgröna bör ha fördelar. Om man också kollar på de olika åldersgrupperna som presenteras får man också se positiva fördelar. M och SD hade egen majoritet för ett par åldersgrupper och de rödgröna var inte större i någon grupp, inte ens de äldre.

S ligger nära andra undersökningar. M ligger lägre än i andra undersökningar, SD högre.
Citera
2026-01-28, 21:00
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ja det är sant, jag är ju borgare men läser Aftonbladet tyvärr.

Varför läser du fiendens blaska?
Citera
2026-01-28, 21:17
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Kan det inte vara så att någon tipsade ett SD-konto om denna poll, vilket ledde till att massa SD'are som annars hatar Aftonbladet gick in bara för att rösta?

Jo, det är förstås sannolikt just så.

Nu är jag ingen vän av Aftonbladet (eller Expressen för den delen), men det är litet roligt att bråka med trådens SD:are eftersom de i allmänhet öser vitriol över AB. Och för att få rösta så måsta man ha konto på Aftonbladet, så då har de antingen haft eller skaffat sig konto...
Citera
2026-01-28, 21:26
Medlem
Citat:
Du menar att de som normalt läser Aftonhoran är de som avger rätt röster. Om någon annan röstar blir inte siffrorna rätt enligt politiska nämnden.
Citera
2026-01-28, 21:30
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Du menar att de som normalt läser Aftonhoran är de som avger rätt röster. Om någon annan röstar blir inte siffrorna rätt enligt politiska nämnden.

Btw är du förvånad över att unga män är den grupp som är mest höger? Varför är unga mer höger än vad äldre är?
Citera
2026-01-28, 21:33
Medlem
Citat:
Btw är du förvånad över att unga män är den grupp som är mest höger? Varför är unga mer höger än vad äldre är?
Unga brukar väl vara mer vänster?
Citera
2026-01-28, 21:36
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Unga brukar väl vara mer vänster?

Har du missat att män är höger medan kvinnor är vänster?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in