2026-01-28, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iamwonderwoman
Spanien kan ta många invandrare från latinamerika som i princip är spanska ättlingar till någon grad. Liknande kultur, språk och religion. Jag känner till flera som invandrat till Spanien därifrån. Väldigt tacksam lösning för dem!

Annars så tror jag starkt på modellen där man tar in människor som är där strikt för jobb. Alltså att de aldrig riktigt flyttar till landet utan mer jobbar där, tjänar ihop en slant och sen åker hem. Det ger en bättre dynamik och man kan anpassa vilken typ av "kompetens" man behöver för stunden.

Ja
Det vet jag också men spanjorer är inte direkt rasister. Jag älskar deras stil och kultur. Så länge du gör rätt för dig så är du välkommen till Spanien. Det tog mig 3 månader och jag pratar nästan flytande för att alla pratar spanska med mig.

Fast jag blev en kär i en spanjor så det är svårt att bara boka hem en hembiljett. Jag vet många utländska kvinnor som vill till Spanien ifrån Sverige. Det är som sagt en välkomnande befolkning. Även många par vill dit speciellt utbildade. Det är en win/win då du har skitväder i Sverige eller Finland. Extrema priser för alkohol i Sverige och för allt annat medan det är gratis i Spanien.

Sen tycker jag det är mer roligt med sydamerikaner än Östeuropa som Sverige och Finland har mycket av.

Det är många fördelar för den utbildade att flytta dit ifrån Finland eller Spanien. För en svensk så är det ert land men jag är inte välkommen oavsett vad jag gör men jag kände mig välkommen i Spanien och behöver inte dö för att bli inkluderade
Senast redigerad av Loraael-Beautyy 2026-01-28 kl. 18:13.
Citera
2026-01-28, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loraael-Beautyy
Den som skrattar först skrattar sist
Indien har ett fint ordspråk. Karma finns runt hörnet. Man vet aldrig hur den kommer att angripa men den angriper. Finland var landet som skrattade åt Italiens, Spanien och Greklands misär både ekonomiskt och över deras höga arbetslöshet.

Finland kunde inte sluta skratta åt Sverige.
Idag säger Finland att man borde gått samma väg som Sverige. Unga i Finland saknar framtidstro och vallfärdar till Sverige dagligen. Deras äldste och äldre står i matkön.

Finland är så körd i graven som deras unga säger just nu. Spaniens ekonomi är fantastiskt bra
Du har så rätt,faktum är att vi faktiskt ännu gapskrattar åt sverige/!
Citera
2026-01-28, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Jo det hänger ihop din jävla beta-cuck. Låg befolkningsväxt med åldrande befolkning är en av de största orsaken här.

Det löses inte genom massinvandring av blattar, utan att finnarna börjar skaffar fler barn.

Har nått land i västvärlden klarat av detta?
Citera
2026-01-28, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sv-gris
Du har så rätt,faktum är att vi faktiskt ännu gapskrattar åt sverige/!

Nu gillar jag den finska befolkningen.
Det är väldigt synd att Finland gått den vägen då den finska befolkningen behandlat mig bäst i Sverige men Finland har lågt barnafödande som Sverige och då måste man ha rätt invandring för att klara sig.
Citera
2026-01-28, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Har nått land i västvärlden klarat av detta?

Ja, Spanien och Frankrike
Spanien har ökat sin barnafödande genom olika faktorer
Citera
2026-01-28, 18:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Rätt många fattar inte sådant här eller bryr sig inte.
Garantipensionen höjdes med 0,7% till i år vilket är långt ifrån inflationen.

Matpriser ökade med 3,1%
Hyror ökade med 3-5%

Alltså långt ifrån den höjning garantipensionen höjdes med.
Ca 60% av svenska pensionärer har garantipension.
De kan inte heller leva billigare utomlands för de får inte garantipension om de flyttar utomlands.

De som är arbetslösa får ingen tjänstepension eftersom de inte har någon arbetsgivare som betalar in sådant.
De som går på a-kassa får en lägre inbetalning till pensionen beroende på att ersättningen är lägre än lön så stor risk att de som är arbetslösa en längre tid kommer hamna i facket med garantipension.

Så man ska nog inte skratta åt problemen i Finland för vi är snart ekonomiskt där också.

Arrogansen inför den egna framtiden torde handla om något slags oförmåga till intelligens. Man kan städa, skruva på och av däck, baka bröd, köra lastbil el. buss men tänka längre än vad som kan dölja sig bakom nästa hörna klarar man inte av. Samma slags människor som vill ha tillbaka rödgrönt styre för övrigt.

Har man inte:

1. Arbetat hela livet.
2. Betalat in till systemen.
3. Investerat klokt i inflationssäkra tillgångar.

(Punkt 3 är ännu viktigare om man bommat på punkt 1 och 2)

Så kommer man att få det bistert. Inflationen kommer att totalt tillintetgöra låg och medelinkomsttagare, detta har redan börjat och hur det kommer att sluta ser vi nu i Finland. Klassklyftorna kommer att öka dramatiskt. Det börjar med lägre arbetarklass men på sikt kommer även medelklassen att få det allt svårare.
Citera
2026-01-28, 18:20
Medlem
Man undrar hur det går för Ungern och Polen?
De har ju skattelättnader för inhemskt barnafödande.
Citera
2026-01-28, 18:20
Medlem
Citat:
Nu gillar jag den finska befolkningen.
Det är väldigt synd att Finland gått den vägen då den finska befolkningen behandlat mig bäst i Sverige men Finland har lågt barnafödande som Sverige och då måste man ha rätt invandring för att klara sig.
Javisst,o de har Finland,kontrollerad invandring!Man har inte låtit invandrarna ta överhanden som Sverige.Vetefan ifall mera flyktingar hade hjälp upp ekonomiska situationen,tror mera det handlar om åratal av idiotstyre som vräkte pengar runt sig...
Citera
2026-01-28, 18:21
Medlem
Citat:
Ja, Spanien och Frankrike
Spanien har ökat sin barnafödande genom olika faktorer

ÖÖÖ?

https://www.statista.com/statistics/1033179/fertility-rate-spain-1850-2020/?srsltid=AfmBOoroAS5314YMkBJpXExxF_Jjs--3ML8kztVHzFH8vlwjP1qX437T

Spanien har bland de lägsta födelsetalen i världen.

Citat:
Spain has one of the lowest birth rates in the world, with a 2023 rate of approximately 6.7 births per 1,000 people and a total fertility rate of 1.16–1.2 children per woman. The number of births in 2024 was around 322,034, which is significantly below the population replacement level of 2.1, causing a shrinking, aging population.
Citera
2026-01-28, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sv-gris
Javisst,o de har Finland,kontrollerad invandring!Man har inte låtit invandrarna ta överhanden som Sverige.Vetefan ifall mera flyktingar hade hjälp upp ekonomiska situationen,tror mera det handlar om åratal av idiotstyre som vräkte pengar runt sig...

Ingen invandrare har tagit över Sverige
Spanien har mycket mer inandning än Sverige men det är inte stökigt som Sverige för polisen gör sitt jobb och lagarna är extremt hårda här.

Du vet Sverige olikt Finland har tänkt att det ”löser” sig tills deras skötsamma som mig började lämna då deras rasism går ut över oss skötsamma än alla kriminella. Finland gjorde rätt ifrån början eftersom du inte kan verka som inte lönsamt företag där du har allra duktigaste medarbetarna som slutar som du faktiskt investerat i.
Citera
2026-01-28, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ca 60% av svenska pensionärer har garantipension.
...

Så man ska nog inte skratta åt problemen i Finland för vi är snart ekonomiskt där också.
Ja, med inflationspuckeln som kom i samband med att världens stater delade ut massiva bidrag när det var kapacitetstak, gjorde att garantipensionerna i Sverige ökade. Men löner och därmed inkomstpension ökade inte alls lika mycket.

Det gjorde att många fler kvalificerade sig för bidrag. Dvs garantipension.

Ovanpå det så drev vänsterpartiet SD mfl igenom att höja garantipensionen så att antalet bidragstagare skulle bli mycket fler.

Därav åkte Sverige på en massiv ökning av bidragstagare.
Sådana skapas av politiker.

Men det är oklar varför sverige skulle hamna i "samma"? problem som Finland?
Hur ser kausaliteten ut där?
Citera
2026-01-28, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benasque
Sanna Marins regeringen får jättemycket skit eftersom de ökade statsskulden något enormt under Covid, något som moderata samlingspartiet (M) försökte banta ner strax innan.

Butiksbiträdet och kolatorsken Marin är inte poppis i Finland just nu. Många är arga på Purra också, men de försöker ju få rätsida på skiten nu.

Valet att gå in i kaklet vad gäller NATO (och därmed få Sverige med sig) var kanske förhastat, men nu får man hålla det spåret.
Så kan det kanske vara men det förklarar inte stagnationen mellan 2007-2020. Det är något annat som är förklaringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in