2026-01-28, 15:45
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Då verkar det lämpligare att ekonomin är flexibel och anpassar sig. Då kommer man ifrån att folk blir rånade av växelkursförändringar.
Ja, det kan förstås diskuteras. Då antar jag att du är för att Sverige inför Euro också?
Citera
2026-01-28, 16:01
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandalan
- Vanligt folk står i matköer för dom har inte råd med mat.

- Finland har Europas största arbetslöshet.

- Finland har stängt gränsen till en av sina viktigaste handelspartners (Ryssland)

- Finland har en statsskuld på 90% av BNP - dubbelt så mycket som de övriga nordiska länderna.

- Barnfattigdomen har nu ökat till 15%

- Finland har en av världens äldsta befolkning och låg invandring => skev befolkningspyramid som inte fungerar i ett skuldekonomiskt system.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/finlands-statsskuld-skenar-dramatisk-okning-av-barnfattigdom

Hur ska Finland fixa sin ekonomi? Kommer det bli likadant i Sverige? Är det pga euron som Finland lider?

1. Ta aldrig mera med sannfinländarna i regeringen (de har ingen aning om ekonomi och tror att det är nåt man använder för att vara "anti-woke").

2. Släpp den befängda idén att alla ska ha rätt till samma nivå av service var än i landet man väljer att bosätta sig.

3. Riv upp den vansinniga "hälsovårdsreformen" som istället för att följa ALLA experters råd (hela landet indelat i 5 serviceområden) delades upp enligt politikernas egna intressen (21 områden + huvudstadsregionen). Politikerna valde alltså över 4X mer byråkrati och administrativa kostnader än vad alla experter föreslog (och så sitter politikerna själva och suger åt sig pengar i 22 "ledningsgrupper" och gud vet hur många styrgrupper).

4. Sveriges arbetsmarknadspolitik fungerar med "morötter" (vilket irriterar en del eftersom de upplever att den är för frikostig), Finlands arbetsmarknadspolitik fungerar med "piska" (vilket gör att ekonomin backar, och backar extra mycket under "dåliga tider").

5. Den grupp som regeringen "bestraffade" mest med sin åtstramningspolitik var studeranden. Detta sannolikt eftersom kanske 1 på 1000 av sannfinländarna har nån litet högre utbildning. Ur nationalekonomisk synvinkel var det förstås ett helt vansinnigt påhitt. Dels flyttar alla de som inte har råd att studera till arbetslöshetskassan (där de kostar mera per dag än som studerande utan att producera ett smack) eftersom det helt enkelt inte finns jobb. Dels försenas studier för att man måste jobba istället för att studera och många unga väljer idag att vänta med att börja studera (studiestödet räcker inte till både mat & boende på dyra orter), och båda ger långvariga effekter för Finlands kompetensförsörjning (vilket också leder till att företag importerar den arbetskraft de inte får nationellt, vilket leder till ökad invandring, men det låtsas sannfinländarna att de inte vet).
Citera
2026-01-28, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandalan
/.../
Hur ska Finland fixa sin ekonomi? Kommer det bli likadant i Sverige? Är det pga euron som Finland lider?

En tydlig skillnad mellan Finland och de övriga nordiska ekonomierna är ju euron och att dess värde inte varierar med Finlands konkurrenskraft, utan med EUs. (Antagligen är det lite krångligare än så, men ungefär). Så jag tror euron är en av flera huvudanledningar till varför Finland har tråkiga siffror. Flera andra faktorer har nämnts i tråden redan.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Ingen behöver stå i kö för att få mat. Hur svårt kan det vara att förstå det?

Möjligen om man är psykiskt sjuk och inte vill ta emot hjälp på grund av missbruk.

Mitt emot mitt jobb (Sverige) ligger ett bageri som har öppet måndag-fredag. Vid stängningsdags fredag delar de ut allt matbröd som ligger kvar i hyllorna, no questions asked. Alla får en limpa så långt lagret räcker. Ibland börjar kön formas 20-30 minuter innan stängning. BEHÖVER folk den här limpan? Oklart. Men inte tusan skulle jag ställa mig där i hela stans åsyn om jag inte behövde den.
Citera
2026-01-28, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Finlands arbetsmarknadspolitik fungerar med "piska" (vilket gör att ekonomin backar, och backar extra mycket under "dåliga tider").
Kan du nämna lite mer om detta. ""piska"" är lite oklart.

För i resten av världen så leder en fri arbetsmarknad och låga bidrag till minimal arbetslöshet.
Då är inte folk utestängda från arbetsmarknaden pga regleringar.

Men arbetsmarknaden i Finland kanske inte är fri? Och då är det det som driver upp arbetslösheten.
Citera
2026-01-28, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gnurgberg
Mitt emot mitt jobb (Sverige) ligger ett bageri som har öppet måndag-fredag. Vid stängningsdags fredag delar de ut allt matbröd som ligger kvar i hyllorna, no questions asked. Alla får en limpa så långt lagret räcker. Ibland börjar kön formas 20-30 minuter innan stängning. BEHÖVER folk den här limpan? Oklart. Men inte tusan skulle jag ställa mig där i hela stans åsyn om jag inte behövde den.
I Sverige är en del utestängda från arbetsmarknaden och har det inte så fett. Men dom har mycket fritid. Så att stå en halvtimme är nog helt ok för dom. (Är dom dessutom kommunister så är det dubbelt ok. För med deras politik så står man i kö större delen av livet).
Citera
2026-01-28, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, det kan förstås diskuteras. Då antar jag att du är för att Sverige inför Euro också?
Euro är inget problem. Men Sverige behöver ordna en fri arbetsmarknad. Så att folk kommer i arbete. Och så att ekonomin blir anpasslig.
Citera
2026-01-28, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Förändring i BNP/Capita i fasta priser sedan 2007:

Kod:
Singapore	46.62%
USA		23.14%
Australien	16.52%
Tyskland	14.36%
Sverige		11.48%
EuroArea	11.14%
Belgien		10.66%
Spanien		 6.78%
Norge		 4.67%
Finland		-2.94%

Spanien är inte så mycket att lyfta fram. Det är snarare en dödvikt i Europa. Spanien borde liberalisera så dom får lite tillväxt.

Men för Finlands del är det inte bara att man tappade export till Ryssland de senaste 3 åren. Det är något annat mer grundläggande. Jag gissar på inflytande från sannfinländarna som kom in i Riksdagen i krokarna kring finanskrisen och har kunnat verkar för anti-tillväxtpolitik. Men om något vet mer säkert får denne gärna klarlägga.

Att notera är också att USA drar ifrån Europa (som hellre satsar på stagnation än tillväxt).

Sanna Marins regeringen får jättemycket skit eftersom de ökade statsskulden något enormt under Covid, något som moderata samlingspartiet (M) försökte banta ner strax innan.

Butiksbiträdet och kolatorsken Marin är inte poppis i Finland just nu. Många är arga på Purra också, men de försöker ju få rätsida på skiten nu.

Valet att gå in i kaklet vad gäller NATO (och därmed få Sverige med sig) var kanske förhastat, men nu får man hålla det spåret.
Senast redigerad av Benasque 2026-01-28 kl. 17:37.
Citera
2026-01-28, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gnurgberg
Ganska korkat av bageriet att varenda dag baka mer än vad de säljer,

Tänker mig att de i alla fall efter någon vecka borde förstå.

Såklart att det är kö när de delar ut bröd, det innebär inta att de i kön är fattiga. Mer att de på bageriet är korkade,
Senast redigerad av Stiffinger 2026-01-28 kl. 17:44.
Citera
2026-01-28, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loraael-Beautyy
Under 2010-talet var Spanien ett av Europas krisområden, med en ekonomi som var satt under hård press.

Nu är landet istället Europas tillväxtmotor.

Missa inte: Spanien mot trenden – öppnar dörren för 1 miljon invandrare. Realtid

Med en BNP-tillväxt på 0,7 procent under andra kvartalet 2025 står landet i tydlig kontrast till en alltmer dämpad ekonomisk utveckling i resten av EU, skriver Euronews.

Länk: https://www.realtid.se/bors-finans/makro/spanien-blomstrar-i-somnigt-europa-en-annan-liga/

Spanien har haft en mycket högre åldrande befolkning än Sverige och dragits med detta i flera år. Många landsbygder höll på att gå förlorade tills Spanien bestämde sig för att ta in 500.000 icke europeiska medborgare som kommer ta en massa jobb där. Sedan ska man tänka på att Spanien och Italien har mycket högre turism till länderna än vad Sverige och Finland har vilket gör att deras företag och verksamheter går runt på turism mestadels

Spanien kan ta många invandrare från latinamerika som i princip är spanska ättlingar till någon grad. Liknande kultur, språk och religion. Jag känner till flera som invandrat till Spanien därifrån. Väldigt tacksam lösning för dem!

Annars så tror jag starkt på modellen där man tar in människor som är där strikt för jobb. Alltså att de aldrig riktigt flyttar till landet utan mer jobbar där, tjänar ihop en slant och sen åker hem. Det ger en bättre dynamik och man kan anpassa vilken typ av "kompetens" man behöver för stunden.
Citera
2026-01-28, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Det där låter tyvärr bekant, för det händer redan i Sverige.

Vi har matköer här också. Det räcker att titta på Frälsningsarmén, Stadsmissionen, kyrkor, soppkök och matutdelningar runt om i landet. Det är inga extrema undantag längre, utan en permanent verksamhet som vuxit kraftigt de senaste åren. Det är bara att söka själv.

Idén om att “ingen går hungrig i Sverige för socialtjänsten finns” bygger på en grov överskattning av välfärden. Existensminimum är lågt, handläggningstiderna långa och långt ifrån alla har rätt till stöd. Att vissa på Flashback påstår sig leva på 2 000 kr i månaden säger mer om dem än om verkligheten för vanliga människor.

Skillnaden mellan Finland och Sverige är snarare hur långt man har kommit i processen, inte riktningen. Arbetslöshet, skuldsättning, ökade levnadskostnader och fler som faller mellan systemen finns redan här.

Euron kan absolut vara en del av Finlands problem, men den större frågan är att båda länderna sitter fast i samma ekonomiska modell där allt fler inte får ekonomin att gå ihop trots arbete eller tidigare stabil tillvaro.

Det är likadant i Sverige vet du!
Citera
2026-01-28, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Det där låter tyvärr bekant, för det händer redan i Sverige.

Vi har matköer här också. Det räcker att titta på Frälsningsarmén, Stadsmissionen, kyrkor, soppkök och matutdelningar runt om i landet. Det är inga extrema undantag längre, utan en permanent verksamhet som vuxit kraftigt de senaste åren. Det är bara att söka själv.

Idén om att “ingen går hungrig i Sverige för socialtjänsten finns” bygger på en grov överskattning av välfärden. Existensminimum är lågt, handläggningstiderna långa och långt ifrån alla har rätt till stöd. Att vissa på Flashback påstår sig leva på 2 000 kr i månaden säger mer om dem än om verkligheten för vanliga människor.

Skillnaden mellan Finland och Sverige är snarare hur långt man har kommit i processen, inte riktningen. Arbetslöshet, skuldsättning, ökade levnadskostnader och fler som faller mellan systemen finns redan här.

Euron kan absolut vara en del av Finlands problem, men den större frågan är att båda länderna sitter fast i samma ekonomiska modell där allt fler inte får ekonomin att gå ihop trots arbete eller tidigare stabil tillvaro.

Ska man vara krass så börjar babyboomers redan dö av och då försvinner den största puckeln i demografin. Krympande befolkning lider nästan hela i-världen av. Kina och Ryssland går mot ren katastrof. Blir intressant hur det utvecklar sig. Anser att Europa bör utveckla en ny ekonomisk strategi för framtiden och i det ingår bland annat kraftig upprustning som kan staga upp ekonomin lite grann i alla fall.
Citera
2026-01-28, 17:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Vilket jävla incelinlägg som inte har något med tråden att göra.

Jo det hänger ihop din jävla beta-cuck. Låg befolkningsväxt med åldrande befolkning är en av de största orsaken här.

Det löses inte genom massinvandring av blattar, utan att finnarna börjar skaffar fler barn.
Senast redigerad av Seasons15 2026-01-28 kl. 18:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in