2026-01-28, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Jo, om alla laddar fullt ös klockan 17-19 och sen inget blir det naturlgtvis skillnad

Det handlar inte om den totala mängden el, utan effekten. Därav namnet effektavgift.

Och du noterade alltså inte att EU också infört en annan reform på området: 15-minuters elavläsning.

Det finns alltså redan en jättebra mekanism för att reglera så att folk laddar när det är billigast; mitt på dan och mitt i natten.
Fast med ett sådant system går ju pengarna till elproducenten, inte nätägaren. Och så kan vi ju inte ha det!
Citera
2026-01-28, 18:12
Medlem
Citat:
Krävs ju lite större kablar om man ska köra 30A i den än vad som normalt är draget fram till hus (6mm2), samt det finns inget över till något annat. 11 kW är högsta att ladda hemma för de allra flesta. Och det är helt onödigt att ladda ned så hög effekt
Och redan det renderar en effektavgift på 935:- extra varje månad, utöver priset på el och normala transmissionsavgifter.
"Alla borde gå över till elbil!". Jovisst!
Citera
2026-01-28, 18:14
Medlem
braatthas avatar
I pyramidspelet Sveriges skatter finns det förlorare och vinnare som i alla spel!
Sist på bollen får svarte petter.
Skatten SKA in till varge pris.

Alla partier måste få budgeten att gå ihop, så vi lever i ett lånesamhälle där inkommande skatt till staten lämnas ut till bidrag till ex elbilar, sen när så många som möjligt skaffat det införs skatt på detta.
Precis lika med ex solpaneler batteribakuper värmepumpar mm mm
Allt har varit subventionerat i början.

I skolan kommer läxan före provet men
I livet kommer Läxan efter provet.
Det är bara att inse att
Vi blir alltid rövknullade i slutet......
Citera
2026-01-28, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Nej, i ett kataloghus från Myresjöhus 1984. Suterränghus, ca 160 m2 totalyta. Direktel. Värmegolv i 2 badrum och entre. Innetemp på vintern 23 grader. Elradiatorerna avstängda från maj till oktober. Det landar på 25.000 kWh. Cirka.
Således, går att spara el nog för två bilar på årsbasis, bara genom bättre byggande. Skala nu upp det till närmast allt boende och ännu mer industri och affärsfastigheter. Då har vi mer energi än vad hela sveriges fordonsflotta behöver, inklusive långtradarna.
Citera
2026-01-28, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Det är just för nätägaren det gör skillnad. Det är överföringskapaciteten som är flaskhalsen i denna argumentation och på vad detta nya sätt att ta betalt bygger på. Man kan säga att kablarna är för tunna och att man vill undvika att dessa överbelastas då mycket energi tas ut under kort tid. Det är just detta det handlar om.
Ja, fast om 10 pers laddar med full effekt i 5 minuter, eller om 10 pers laddar med 1/10 effekt i 50 minuter så är lasten fortfarande exakt lika stor (om man antar att folk startar laddningen slumpmässigt under intervallet).
Det är samma sak som med vattnet: Om alla spolade toaletten samtidigt skulle trycket i ledningarna sjunka, men som du själv vet så gör dom inte det. Dom spolar när det pasar dem, och då jämnar det ut sig över tiden.

Ingen idé att försöka spela dum. Ingen går på det!
Citera
2026-01-28, 18:21
Medlem
Citat:
Räcker att man har lite äldre hus så sticker elräkningen iväg för

10000 kWh har jag i förbrukning exklusive uppvärmning, varav elbilen står för ungefär 4000

Sen 12-14000 i uppvärmning ungefär.

Men på FB har alla 25 cm slak och en miljon i månadslön
I mitt fall total elförbrukning, ingen olja, gas eller ved, förutom lite myseldande (under 1 kbm). Men då stod huset klart 2019.
Citera
2026-01-28, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Och du noterade alltså inte att EU också infört en annan reform på området: 15-minuters elavläsning.

Det finns alltså redan en jättebra mekanism för att reglera så att folk laddar när det är billigast; mitt på dan och mitt i natten.
Fast med ett sådant system går ju pengarna till elproducenten, inte nätägaren. Och så kan vi ju inte ha det!

Fast effektavgiften har inget med elpriset att göra. Syftet är inte att folk ska förbruka el när det är billigt, utan jämna ut sin förbrukning
Citera
2026-01-28, 18:25
Medlem
Även om jag tycker det suger som privatperson så är det rätt smart av eu. Enda nackdelen är väl att det linjärt. El förbrukningen lider starkt av flödes problem, då el används mest under vissa timmar. Lite som biltrafiken eller tunnelbanan, där alla åker samma tid. Eller svensk semester, där alla har ledigt 5 veckor efter midsommar.
Citera
2026-01-28, 18:26
Medlem
Citat:
Och redan det renderar en effektavgift på 935:- extra varje månad, utöver priset på el och normala transmissionsavgifter.
"Alla borde gå över till elbil!". Jovisst!

Beror ju på när man laddar, vad effektavgiften är samt man behöver inte ladda 60 mil per natt.

Vi har elbil, vår effekttoppar är i regel mellan 17-19, och elbilen börjar ladda 22.(Med 2kw)
Citera
2026-01-28, 18:29
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ja, fast om 10 pers laddar med full effekt i 5 minuter, eller om 10 pers laddar med 1/10 effekt i 50 minuter så är lasten fortfarande exakt lika stor (om man antar att folk startar laddningen slumpmässigt under intervallet).
Det är samma sak som med vattnet: Om alla spolade toaletten samtidigt skulle trycket i ledningarna sjunka, men som du själv vet så gör dom inte det. Dom spolar när det pasar dem, och då jämnar det ut sig över tiden.

Ingen idé att försöka spela dum. Ingen går på det!

Effekten som ska till är direkt avhängig av vilken belastning man har vid en given tidpunkt. Jag förstår inte varför du ens nämner "slumpvis" i sammanhanget. Vilket effektuttag som kan levereras vid en given tidpunkt har begränsande faktorer. Till att börja med gäller det genereringen. Det går inte att plocka ut mer än vad som genereras vid en given tidpunkt. Finns det tillräckligt med genererad kraft så kan man ändå inte leverera mer effekt än vad kablarna klarar av.
Citera
2026-01-28, 19:09
Medlem
DrVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Jag tycker effektavgiften är bra då den drabbar elbilsägare främst. Dessa muppar har utnyttjat vägarna gratis allt för länge medan vi som kör riktiga bilar tvingats betala för underhållet.
De flesta muppar lär anpassa sin laddning så det inte blir någon effekttopp. Så du får troligen stå för kalaset en stund till.
Citera
2026-01-28, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Har visserligen en laddhybrid som inte laddar på så mycket. Men likförbannat får jag 3 effekttoppar nu på runt 9 kWh vardera. Blir runt 800:- i månaden.

Omöjligt att undvika vintertid om man bor i en villa med direktel. 13 elradiatorer plus uppvärmda golv i badrum, runt 25.000 kWh på årsbasis.

Precis som sagts, vinsten med även en laddhybrid försvinner till stor del. Kan lika gärna tanka bensin.
25000 kW! Är man en slösare ska man givetvis också betala. Du skulle ha gjort nåt åt det istället för att gnälla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in