2024-03-12, 23:05
Medlem
Jag tycker upplägget är bra. Är jag ensam i klassen om den uppfattningen?

Man kan iaf testa en säsong och se hur det artar sig. Nu blir ju varje match viktig. Och variationen känns uppfriskande.

Jag tycker nytänkande är bra. Champions League har stagnerat, blivit slentrian och det är inte alls samma känsla och atmosfär som på 90-talet och perioden 2000-2010.
Citera
2024-03-12, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe89
Detta blir solklart spiken i kistan för min del när det gäller CL iaf. Har redan börjat tappa intresset de senaste åren.

Fotbolls-VM har de redan förstört med 48 lag istället för det perfekta formatet med 32 lag

Perfekta formatet på VM är 24 lag.
Citera
2024-03-13, 23:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat

Håller med
Citera
2024-03-14, 08:42
Medlem
Citat:

Varför det? Nostalgin runt VM 94?

Bästa treor och sådant strunt. Man skall inte kunna vinna VM om man kommer 3a i en grupp av 4, likt Portugal gjorde i EM t.ex

32 lag är tydligt, enkelt och alla matcher betyder oerhört mycket.
Citera
2024-03-14, 16:11
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Och Em 8 lag?

Det var dumt redan då och är ännu dummare nu med fler länder och jämnare mellan landslagen.

Europa borde ha (minst)16 lag med till Vm. Och Sydamerika 6. Börjar man där så får resten av världen 2 lag vilket kanske är lite lite.

Jag tycker att 40 lag och 5 veckors vm är lagom i dagens fotboll.

1994 så var inte Em mästarna Danmark med. Inte heller kommande Em finalisterna Tjeckien. Inte Frankrike, England, Portugal heller. Hur blir ett Vm festligare eller bättre av det?
Citera
2024-03-15, 21:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Och Em 8 lag?

Det var dumt redan då och är ännu dummare nu med fler länder och jämnare mellan landslagen.

Europa borde ha (minst)16 lag med till Vm. Och Sydamerika 6. Börjar man där så får resten av världen 2 lag vilket kanske är lite lite.

Jag tycker att 40 lag och 5 veckors vm är lagom i dagens fotboll.

1994 så var inte Em mästarna Danmark med. Inte heller kommande Em finalisterna Tjeckien. Inte Frankrike, England, Portugal heller. Hur blir ett Vm festligare eller bättre av det?

Nej 40 lag är för många. Max 32
Citera
2024-03-16, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe89
Varför det? Nostalgin runt VM 94?

Bästa treor och sådant strunt. Man skall inte kunna vinna VM om man kommer 3a i en grupp av 4, likt Portugal gjorde i EM t.ex

32 lag är tydligt, enkelt och alla matcher betyder oerhört mycket.

Snarare vm 90.

Jag tycker det ska vara hårda krav för att få komma till vm.

Nu går det snarare mot hockey vm karaktär.

Ju fler lag som tas med innebär oftast fler blåbärsnationer - vilket leder till sämre kvalitet överlag och lättare för de stora nationerna att ta sig igenom mästerskap. Dvs inga direkta överraskningar. Kommer antagligen alltid vara ty, its, spa, fra, bra o arg som gör upp om guldet. Med Holland som outsider. Eng tror ju alltid de kommer vinna men det är en utopi.

Som det ser ut idag är det svårare och hårdare att vinna em än vm.

Som sagt, alla får ha en åsikt jag har sagt min.
Citera
2026-01-28, 10:21
Avslutad
CL formatet är extremt irriterande och jag hoppas att UEFA återgår till det tidigare. Det finns noll logik kring hur matcherna sätt ihop under grundomgången. En match på ena lagets hemmaplan skapar en total obalans. Sista omgången spelas samma kväll med ett oöverskådligt antal matcher. Normalt följer man bara en. Listan kan göras längre.
Vilka är fördelarna? Att fler lag möter varandra? Det är väl inget självändamål. Hemma/borta är överlägset.
Har intresset för turneringen ökat? Det lär ha varit syftet. UEFA tycker att det är för lite pengar i fotbollen.
Citera
2026-01-28, 18:11
Avstängd
skogsburkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
CL formatet är extremt irriterande och jag hoppas att UEFA återgår till det tidigare. Det finns noll logik kring hur matcherna sätt ihop under grundomgången. En match på ena lagets hemmaplan skapar en total obalans. Sista omgången spelas samma kväll med ett oöverskådligt antal matcher. Normalt följer man bara en. Listan kan göras längre.
Vilka är fördelarna? Att fler lag möter varandra? Det är väl inget självändamål. Hemma/borta är överlägset.
Har intresset för turneringen ökat? Det lär ha varit syftet. UEFA tycker att det är för lite pengar i fotbollen.

Jag ber varje dag att de ska återgå till gamla formatet. Knappt sett någon CL denna säsongen känner 0 sug. Innan satt jag bänkad.
Citera
2026-01-28, 18:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
Jag ber varje dag att de ska återgå till gamla formatet. Knappt sett någon CL denna säsongen känner 0 sug. Innan satt jag bänkad.
Det är tyvärr ointressant att följa ”gruppspelet” och det spiller över även på utslagningsdelen som känns konstruerad p.g.a. grundomgångarna. Obegripligt hur det kunna bli såhär. Jag ska också börja be.
Citera
2026-01-28, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Det är tyvärr ointressant att följa ”gruppspelet” och det spiller över även på utslagningsdelen som känns konstruerad p.g.a. grundomgångarna. Obegripligt hur det kunna bli såhär. Jag ska också börja be.

Kan inte tänka mig att intresset ökat i Europa. Vill man följa en liga så följer man rimligen sin egen eller sin favorit storliga. Kanske har det dock ökat i resten av världen?
Citera
2026-02-19, 12:46
Medlem
Ledsensomfans avatar
Vad är syftet med den här ligaversionen av champions league? Vad är det för fel på vanligt gruppspel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in