2026-01-28, 13:20
Medlem
DonaldBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Nej syftet är inte att du ska sluta duscha eller laga mat. Syftet är att du med normal elförbrukning ska få en rimlig kostnad och de som överbelastar nätet för att ladda en elbil på mycket högre effekt än nödvändigt får betala. Du som inte har några effekttoppar hade ju knappast gynnats om de som använder 30kw för att ladda bilen kommit undan gratis.

Är det några i hushållet som duschar sent på en helgförmiddag samtidigt som matlagningen sätter igång så får du en rätt ordentlig effekttopp.

För de flesta hushåll lär det just vara helgtopparna du betalar för, vilket är i motsatsen till det uttalade syftet då helgens belastning på elnätet ligger en bra bit under den på vardagar.
Men det faktiska syftet måste ju antas vara det förväntade utfallet.
Citera
2026-01-28, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Det blir ju inte alls många kWh på den timmen dock eftersom majoriteten av maskinerna du dundrar igång är på max 10 minuter. Med det sagt kan det fortfarande vara din topp. Men det blir ingen särskilt hög topp.

Min tvättmaskin peakar över 1.5 kW men en hel tvättcykel som kör 2.5 timmar förbrukar mindre än 1 kWh.

Det är riktigt, det är min topp
men om dessutom vvb och värmepumpen är på så blir det lite mer.
Men min topp är relativt låg kanske runt 3-4,5 kW vintertid och lägre sommartid.

Om jag kan ta ner den från 4,5 till 3 så är det värt några kronor
Citera
2026-01-28, 13:54
Medlem
Allt det här trixandet med avgifter och effekttoppar är symptom på att Sverige sjunker djupare och djupare ned i skithålet.

Så här blir det när man avreglerar och låter marknaden styra. Lägger ned viktig basinfrastruktur.

Både högern och vänstern är skyldiga till att montera ned Sverige för att blidka marknadsliberala krafter istället för att ha ett fungerade samhälle. Profit före stabilitet.
Citera
2026-01-28, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Just nu har poletten trillat ner för många. Den så kallade effektavgiften gör att nätbolagen snabbt och enkelt cash-ar in 500 - 2000:- /månad från villaägare, fritidshusägare och elbilsägare.
Effektavgiften tas ut på de tre högsta förbrukningarna per månad, av dessa tar man ett genomsnitt och multiplicerar med ca 85:-. Om du laddar din bil hemma med 22kW villaladdare 3 gånger per månad får du alltså betala ca 1870:- / månad i effektavgift, vilket helt äter upp besparingen av att ha elbil.
Har du en bergvärmepump som drar 10 kW så landar du på 850:-/mån, förutsatt att du inte råkade ha diskmaskinen igång samtidigt, för då blir det dyrare.

Lite billigare blir det på vissa ställen; i Stockholm betalar man hälften ifall alla tre topparna inträffade på natten. I vissa ställen räknas bara toppar på dagen; toppar på natten kostar inget.

S och MP vädrar en val-vinnande fråga:
https://www.dn.se/sverige/oppositionen-kraver-stopp-for-nya-straffavgifterna-pa-el/

Gå inte på det! Regeln infördes från och med 1 April 2022, då just S och MP satt i regeringsställning.
Men se så finurligt de införde den! Första "hårda" smäll kom efter valet, vintern 2022/23, och då satt det ett annat styre vid makten, som nu får kritik av S + MP för politik som infördes av ... S + MP.

(PS! SvT kommer säkert stämma in i kören ikväll! DS!)

Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
På dig tycks det ha varit S + MP men jag kan ju ha missförstått. En intressantare fråga att ställa skulle kanske kunna vara hur det kommer sig att vi medborgare år efter år, decennium efter decennium och sekel efter sekel låter oss rövknullas oavsett regering eller styrelseskick.

Gissar att din lösning på problemet är att rösta på nyliberalerna i SD?

Citat:
Ursprungligen postat av Umarell
Effektavgiften är påtvingad via EU:s elmarknadsdirektiv, och så länge vi är med där måste vi ha en sådan (senast 1 januari 2027). Det är ingen enskild regerings fel. Men opinionen kan heller inte låtsas som annat, det vore ohederligt.

Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Nu försöker du minsann skönmåla!
Elmarknadsförordningen (EU) 2019/943 slogs det fast att nätavgifter ska vara kostnadsriktiga och främja effektivt nätutnyttjande.

Den lokaka utformningen står respektive land för. Jämför gärna hur andra har hanterat detta!

I Sveriges fall kan man misstänka att huvudfokus för MP var att förhindra utbyggnad av kärnkraft (= reglerbar kraft som ger låga priser dygnet runt), samt att man ville dölja konsekvenserna av den redan utförda nedstängningen av sex kärnkraftverk i södra Sverige, något som sätter hård press på transmissions-kapaciteten från norr till söder. (I praktiken är effektavgiften utformad just för att hantera detta).

Kan du förklara hur "kostnadsriktig" dagens effektavgift är, som är maximalt hög mitt på dagen, då förbrukningen är låg, och den ökar inte då effekttopparna i nätet föreligger, nämligen morgon och kväll.

Sverige har det största elöverskottet i hela Europa. Till och med större än Norge. Andra länder har ett par tre terawattimmar i överskott - men Sverige har 40-50.
Den här regleringen hade precis lika väl kunnat utformas som billigare el på helger och nätter.
Citera
2026-01-28, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Det här en dold strategi som MP har och som Sossarna blir medbrottslingar till. MP vägrar kärnkraft och lösningen på elkrisen är att beskatta människor hårt på bensin och el tills folk helt enkelt förbrukar mindre.
Jo men sedan när människorna lärt sig att förbruka mindre så har politikerna vant sig vid alla pengar de fått in till statskassan så de måste hitta på några nya avgifter och skatter för att få in lika mycket eller helst mer.
Citera
2026-01-28, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Ja skatteborfallet från bensin- och dieselförsäljningen måste ju kompenseras på något vis. Frågan är dock hur. Kanske helt enkelt en vägskatt som tar tillbaka det man förut fick in vid bränslepumpen.
Ja, eller på vikten.
Citera
2026-01-28, 15:19
Medlem
Finansministern talar aldrig om den höga elskatt vi har utan skyller allt på andra länder.
Citera
2026-01-28, 15:22
Medlem
YP4XQs avatar
Är detta en extra skatt men man kallar den något annat? Eller hur ska man tänka? Vem får pengarna?
Citera
2026-01-28, 15:27
Medlem
Nu får staten in 67 miljarder i fordonsskatt, om alla köper elbil så beskattas de ju likadant såklart.
Citera
2026-01-28, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Har visserligen en laddhybrid som inte laddar på så mycket. Men likförbannat får jag 3 effekttoppar nu på runt 9 kWh vardera. Blir runt 800:- i månaden.

Omöjligt att undvika vintertid om man bor i en villa med direktel. 13 elradiatorer plus uppvärmda golv i badrum, runt 25.000 kWh på årsbasis.

Precis som sagts, vinsten med även en laddhybrid försvinner till stor del. Kan lika gärna tanka bensin.
Bor du i en stor herrgård?
Jag ligger under 10.000 kWh, 10 mil norr om polcirkeln, 100kvm hus, 60kvm uppvärmt garage och 15 kvm gästrum. 24 grader i huset även vid minus 35 ute.
Citera
2026-01-28, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Det är vad jag förstår två saker man ska ta hänsyn till med effektavgiften.

1. Att ta ut effekt när systemet är som minst belastat.

2. Att undvika höga effektuttag till förmån för lägre uttag under längre tid.

För att förbereda sig så behöver man veta när man bör ta ut energin och dessutom hur man bäst fördelar uttaget över dygnet. Jag använde en länk i tråden för att få kläm på hur bolagen sätter pris på detta men det var inte helt enkelt att förstå samtidigt som det verkar finnas olika beräkningsgrunder hos olika bolag.

Det man behöver veta är när man ska ta ut energin man behöver, samt att man har grejor som hellre har låga uttag över längre tid än tvärt om. Bättre med en varmvattenberedare på 500 W som går hela dygnet än en på 12 kW som går en timme.

Alla bolag har sin egen lösning, du får kolla med ditt eget när de bestämt hur de ska göra.

En varmvattenberedare funkar dock inte riktigt så, när vattnet är upp i temperatur stänger den av, och när det är under sätter den på.

Man kan dock ha timer på så att den går en kvart varje timme, en värmare på 3 kW drar då som mest 0,75kwh

Eller laga middag kvart i så den strömmen fördelas på 2 timmar.

Om man nu orkar hålla på så.
Citera
2026-01-28, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Bor du i en stor herrgård?
Jag ligger under 10.000 kWh, 10 mil norr om polcirkeln, 100kvm hus, 60kvm uppvärmt garage och 15 kvm gästrum. 24 grader i huset även vid minus 35 ute.

Räcker att man har lite äldre hus så sticker elräkningen iväg för

10000 kWh har jag i förbrukning exklusive uppvärmning, varav elbilen står för ungefär 4000

Sen 12-14000 i uppvärmning ungefär.

Men på FB har alla 25 cm slak och en miljon i månadslön
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in