2026-01-28, 15:30
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Jag sa INTE att de flesta kristna argumenterar för kristendomen för att luras illvilligt. De flesta av dem ÄR LURADE och för det vidare.
(Liknade hur det sker i bedrägerier som Ponzi, de som investerar i sådana, tror på det och talar om det för sina vänner och bekanta varav en del också blir lurade.)

Däremot är en del ledare av kristna samfund bedragare drivna av makt och/eller girighet som t ex
Vatikanen
Livets Ord
Flera sekter i USA
Det stora KAPA-investeringsbedrägeriet leddes av ett kristet samfund.
Och det finns säkert inom även inom en del andra religioner.

Visst har EN DEL av sakerna bibeln skriver om en historisk bakgrund, som har förvrängts, förvridits, överdrivits enormt och en del är rena lögner. Kristendomen bygger t o m på lögnen att Jesus skulle ha avlats av gud med "jungfru" Maria...

Jag ids inte leta efter "bevis" i den här tråden, jag har sett många försök av kristna - som misslyckats...
Kristendomens påståenden om att gud är god och allsmäktig spricker redan på mitt enkla resonemang som jag skrivit i andra trådar förut och upprepar en kortversion av här:
Eftersom så mycket skit händer småbarn måste det vara ett av följande alternativ:
1. Gud är elak. Om jag vore allsmäktig skulle jag stoppa alla större som t ex barncancer och barn drabbas hårt i krig...
2. Gud är inte allsmäktig.
3. Gud finns inte.
(Eller om man bryr sig om att svara på kristas UTOPIargument att gud väntar på att människorna ska lösa allt själva, kan man lägga till
4. Gud är korkad.)

Vilket av alternativen väljer ni kristna?

Blanda inte in Jesus i den frågan för det är ett annat diskusionsämne.
Ja som jag skrev till en annan deltagare angående ditt inlägg, att jag kan ha tolkat dig fel. Och nu är det uppenbart att så är fallet.
Sorry.
Citera
2026-01-28, 15:30
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Läkaren är bunden av fysikaliska lagar. Är gud det?

Om läkaren hade kunnat lösa det utan att sticka en spruta i barnet hade han gjort det, men det är det enda sättet han känner till att vaccinera.
Du är tänkt att leva i oändlighet. Det här livet är för att se till så att du inte blir bortskämd, och lära dig om kärlek och uppoffring.

Det kan inte finnas kärlek utan motsatsen till kärlek. Därför måste hat och lidande finnas, för nu i alla fall.

Det här livet är vaccinet mot arrogans, bortskämdhet och hat.
Det är väldigt rimligt om du tänker ur det längre perspektivet och inte bara vad du vill just nu.
Citera
2026-01-28, 15:42
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
https://www.youtube.com/watch?v=cGuRGICr32M
Vad tror du hänt i den här situationen? en exorcist som är anställd av vatikanen (tror jag?) påstår att han sett folk klättra på väggen som en spindel, sväva och prata på gamla utdöda språk.
Jag tittade på klippet och han är ingen vanlig bedragare men själv en demon. Det är nog inte ovanligt att katolska präster som kommer i kontakt med djävulen via demoner överger Gud eftersom de tycker att Gud har övergivit dem. Och börjar dyrka Satan. Det ligger i katolska kyrkans natur att dyrka fursten av den värld den är verksam i.

Eftersom de undanhåller de troende Jesus ord får de ingen respons från Jesus men Satan tar lätt över med "mystiska" maktdemonstrationer.
Citera
2026-01-28, 15:44
Medlem
Citat:
"Accuracy of NDE/OBE Observations
High Accuracy Rates: Studies, such as those reviewed by Dr. Janice Holden, have found that up to 92% of case reports involving OBE observations were deemed completely accurate upon investigation. Another large review of NDEs showed that 97.6% of OBE descriptions were entirely realistic.
Verified by Third Parties: In many cases, patients have accurately described specific actions, conversations, or medical instruments used by staff, which were later confirmed by doctors and nurses, even when the patient was in a state where no, or minimal, brain activity was recorded."

Dessa fanns med i de studierna jag länkade.

Detta är som sagt inte ett vetenskapligt kontrollerat test, utan berättelser som är föremål för de vanliga mänskliga faktorerna som felande minne, känslor och tolkningar.
Det är inte rimligt att tro något så extraordinärt som att människor kan lämna sina kroppar utifrån detta.

Tycker du inte att det är lite märkligt att det inte finns drösvis med publicerade kontrollerade experiment som visar att människor på riktigt lämnar sin kropp, utan bara data som bygger på berättelser?
Som jag redan varit inne på så är det väldigt simpelt att utforma ett kontrollerat test. Varför har vi inga exempel på att folk klarar ett sådant?
Bara det faktum att inga sådana exempel finns gör det ännu mer orimligt att tro på fenomenet.
Citera
2026-01-28, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Ja som jag skrev till en annan deltagare angående ditt inlägg, att jag kan ha tolkat dig fel. Och nu är det uppenbart att så är fallet.
Sorry.
OK. No problem.
Citat:
Citat:
Jag sa INTE att de flesta kristna argumenterar för kristendomen för att luras illvilligt. De flesta av dem ÄR LURADE och för det vidare.
(Liknade hur det sker i bedrägerier som Ponzi, de som investerar i sådana, tror på det och talar om det för sina vänner och bekanta varav en del också blir lurade.)

Däremot är en del ledare av kristna samfund bedragare drivna av makt och/eller girighet som t ex
Vatikanen
Livets Ord
Flera sekter i USA
Det stora KAPA-investeringsbedrägeriet leddes av ett kristet samfund.
Och det finns säkert inom även inom en del andra religioner.

Visst har EN DEL av sakerna bibeln skriver om en historisk bakgrund, som har förvrängts, förvridits, överdrivits enormt och en del är rena lögner. Kristendomen bygger t o m på lögnen att Jesus skulle ha avlats av gud med "jungfru" Maria...

Jag ids inte leta efter "bevis" i den här tråden, jag har sett många försök av kristna - som misslyckats...
Kristendomens påståenden om att gud är god och allsmäktig spricker redan på mitt enkla resonemang som jag skrivit i andra trådar förut och upprepar en kortversion av här:
Eftersom så mycket skit händer småbarn måste det vara ett av följande alternativ:
1. Gud är elak. Om jag vore allsmäktig skulle jag stoppa alla större som t ex barncancer och barn drabbas hårt i krig...
2. Gud är inte allsmäktig.
3. Gud finns inte.
(Eller om man bryr sig om att svara på kristas UTOPIargument att gud väntar på att människorna ska lösa allt själva, kan man lägga till
4. Gud är korkad.)

Vilket av alternativen väljer ni kristna?

Blanda inte in Jesus i den frågan för det är ett annat diskusionsämne.
Så tänk om ett småbarn ska till läkaren för att ta en vaccinspruta, och så resonerar barnet såhär:
"Om läkaren är god, varför vill den sticka en nål i mig? Läkaren kan inte vara god"

Det är ungefär så långt din analys går spirituellt sett.
Resten av ditt inlägg är bara tomma påståenden och svammel. Om du vill påstå att jag blivit lurad av vetenskapliga studier kan du göra det men förvänta dig inte förståelse tillbaka.

Som sagt det går inte att diskutera med kristna, för ni begriper inte logik...
Citat:
Du är tänkt att leva i oändlighet. Det här livet är för att se till så att du inte blir bortskämd, och lära dig om kärlek och uppoffring.

Det kan inte finnas kärlek utan motsatsen till kärlek. Därför måste hat och lidande finnas, för nu i alla fall.

Det är väldigt rimligt om du tänker ur det längre perspektivet och inte bara vad du vill just nu
Det där "argumentet" har använts MOT fattigt folk under århundranden för att de ska finna sig även i onödigt skit som elaka ställer till
"Du ska lyda överheten, du får belöningen i himlen".
Citera
2026-01-28, 15:52
Medlem
Citat:

Det är väldigt rimligt om du tänker ur det längre perspektivet och inte bara vad du vill just nu.

Att leva i oändlighet?? Tänk om man tröttnar på och vill hoppa av? Ett riktigt helvete!
Citera
2026-01-28, 15:55
Medlem
Comitiums avatar
Citat:

"You get pie in the sky when you die". Jodå.

Ända in på 1900-taet sjöng man (enligt Winston Churchill) i de engelska kyrkorna en psalm:

"The rich man in his castle
the poor man att the gate
God made them high and lowly
and ordered their estate".
Citera
2026-01-28, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Adam var helt tydligt inte den förste hominiden.

Gud skapade allting i 6 tidsåldrar, och "vilade" (var färdig) vid den 7:e. Som kristen har jag naturligtvis anammat synen på dessa "dagar" och sabbaten som Jesus predikade, nämligen "min Fader verkar ännu, och så verkar ock jag". Detta syftandes just på att judarna lackade ur eftersom att de inte fattade vad sabbaten är. Också Paulus skrev om det här.

Självklart har livsformer evolverat fram. Finns otaliga bevis för det.

Skapelseberättelsen fokuserar inte heller på hur Gud skapade, berättelsen har fokus på Adamerna, släktena i Eden och "interaktionen" mellan magikern och kvinnan (senare mannen) när de "fick kunskap / kännedom" och "blev som Gud"- dvs skapade ett liv som inte var vad Gud skapat (Gud skapar allt "efter sina sorter"). Ut ploppade först Kain och sedan Adams son Abel.

Men men, att bevisa teologiskt, historiskt, genologiskt och arkeologiskt hur det och resten av berättelsen hänger ihop för er som inte ens studerar Bibeln- det har jag inte tid med.

Nej antar du varken har tid eller förmågan att övertyga någon om att detta dravel skall tas på allvar.
Vi har ju fler bevis för att sagan om ringen är en sann historia än din bibel.
Dessutom lyser ju bibeln om olämpliga levnadssätt och inte minst vittnar den ju om en småaktig gud som minst sagt skulle kunna tolkas som psykopat.
Citera
2026-01-28, 16:08
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det där "argumentet" har använts MOT fattigt folk under århundranden för att de ska finna sig även i onödigt skit som elaka ställer till
Om detta ska vara sant så betyder det att "överheten" inte tror på kristendom.
Under medeltiden var kyrkan staten till stor del om jag förstått det rätt, och påven är ledaren för kyrkan.

Om din teori stämmer så måste det betyda att påven inte tror att kristendom är sant, och inte de högsta ledarna under honom heller.

Svårt att bevisa till 100% vad någon tror innerst inne, men det låter orimligt enligt mig.
Citera
2026-01-28, 16:17
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag tittade på klippet och han är ingen vanlig bedragare men själv en demon. Det är nog inte ovanligt att katolska präster som kommer i kontakt med djävulen via demoner överger Gud eftersom de tycker att Gud har övergivit dem. Och börjar dyrka Satan. Det ligger i katolska kyrkans natur att dyrka fursten av den värld den är verksam i.

Eftersom de undanhåller de troende Jesus ord får de ingen respons från Jesus men Satan tar lätt över med "mystiska" maktdemonstrationer.
Varför skulle en demon vilja säga att demoner finns? går inte det emot deras mål?
Citera
2026-01-28, 16:24
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Varför skulle en demon vilja säga att demoner finns? går inte det emot deras mål?
Det kan vara en bra fråga men jag har inget svar. Han hemsökte mig.
Citera
2026-01-28, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det kan vara en bra fråga men jag har inget svar. Han hemsökte mig.
Du kanske drömde en mardröm?
Man kan ju dagdrömma ibland.
Är du riktigt tokig som du verkar kanske du även drömmer otäcka mardrömmar och hör röster?
Det skulle ju förklara väldigt mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in