Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Vid bigfoot-fallet har vi bara ett vittnesmål i exemplet. Det räcker inte och gör det ohållbart.
I rådjursfallet har vi bevis på att rådjur finns. Det stärker vittnesmålet och gör det hållbart.
Ja och det är ju exakt detta som är min poäng.
Jag tar detta som att du förstår skillnaden mellan ordinärt och extraordinärt.
Citat:
Extraordinära påståenden kanske finns, men extraordinära bevis menar jag inte finns, och du får gärna beskriva ett exempel på vad ett extraordinärt bevis skulle vara.
Om vi tar dina påståenden om OBE som exempel, så skulle ett sådant bevis kunna vara ett kontrollerat vetenskapligt test, där man lägger olika föremål på en plats och sedan ber personen som påstås lämna sin kropp (som är på en annan plats då givetvis) att beskriva föremålen.
Några sådana exempel finns inte, trots att man gjort just såna tester i runt 100 år. Det är ju väldigt märkligt att ingen lyckas när förhållandena är vetenskapliga, tycker du inte?
Det du refererar till som har ”92% träffsäkerhet” är inte ett sådant test, utan en sammanställning av
berättelser i
efterhand som inte kan kontrolleras objektivt. Detta är inte ett tillräckligt bevis för det extraordinära påståendet att medvetandet kan lämna kroppen.
Och det är ännu mindre ett bevis för att kristendomen är sann.