2026-01-28, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jaså, du förklarade.
Tyvärr så räcker inte flashbackares förklaringar för mig, jag vill ha studier och bevis.

Nej det är ganska uppenbart att du är beredd att förlita dig på vilken dynga som helst så länge det bekräftar dina religiösa föreställningar.
Citera
2026-01-28, 13:45
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Nej det är ganska uppenbart att du är beredd att förlita dig på vilken dynga som helst så länge det bekräftar dina religiösa föreställningar.
Lustigt hur jag ger vetenskapliga studier, och du talar emot dom och allt som finns är ditt ord som påstår saker.
Citera
2026-01-28, 13:48
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Ja du har rätt i att det finns bedragare även inom religionen. Men jag uppfattade inlägget som att folk blir lurade att TRO på gud . Inte för att lura av dom pengar.
Men jag kan ha tolkat det fel.
Då förstår jag.
Citera
2026-01-28, 13:48
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag tror att du helt enkelt bestämt dig för att inget övernaturligt är möjligt, så du tänker inte acceptera några bevis för det oavsett vad och du bryr dig inte om att analysera rimligheten i övernaturliga påståenden eller försöka gå till botten med någonting.

Det är helt enkelt en enkel uträkning där övernaturligt = falskt, punkt slut. Bevis kan dra till borlänge.
Citera
2026-01-28, 13:49
Medlem
Citat:
Jag köper inte exorcistberättelserna bara sådär, jag förstår att det bara är någon som säger det.
Men intressant är det, tycker du inte?

Rimligheten i ett påstående avgörs baserat på bevisen. För bigfoot finns inte så mycket bevis.

Precis, så förstår du då att bevisen måste stå i proportion till påståendets natur?
Enbart vittnesmål är ett tillräckligt bevis för att någon har sett ett rådjur medans enbart vittnesmål är ett uselt bevis för att någon har sett Bigfoot, är du med?
Det är alltså stor skillnad på påståendena i sig.
Citera
2026-01-28, 13:50
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Det går inte att diskutera med de kristna, som tror att det som står i bibeln är sant FÖR ATT det står i bibeln. Fanatiskt kristna kan inte tänka logiskt, för annars vore de inte fanatiskt kristna...

Då jag var småbarn trodde jag på gud och gick i Söndagsskolan, men kom på då jag var 6-7 år - med logiskt tänkande - att det inte kan vara som kyrkan lärde ut, så jag skippade Söndagsskolan och Gud som inte finns... Däremot tycker jag Jesus var en intressant person.

Att jag skriver mot religioner beror på att jag inte gillar då personer LURAS till att t ex tro på gud, för det förstör tankeförmågan...
Förolämpningar är enkelt, bevis och analys är en annan sak. Försök motbevisa något så får vi se hur det går! Det är bara hoppa runt lite i tråden så hittar du bevis som du kan försöka med.
Citera
2026-01-28, 13:52
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Precis, så förstår du då att bevisen måste stå i proportion till påståendets natur?
Enbart vittnesmål är ett tillräckligt bevis för att någon har sett ett rådjur medans enbart vittnesmål är ett uselt bevis för att någon har sett Bigfoot, är du med?
Det är alltså stor skillnad på påståendena i sig.
Jag tror att i bigfoot-grejen så är det möjligt att folk blir förvirrade i skogen och tror att en björn är bigfoot, och att de få bigfoot-klippen är antagligen klippta och redigerade. Det hela blev en stor grej där folk hypar upp varandra.

Kan vara folk i bigfoot-dräkter som går runt och jävlas också, och så när folk ser det konfirmeras deras bigfoot-tro.

Vad tror du om exorcistgrejen?
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-01-28 kl. 13:55.
Citera
2026-01-28, 13:54
Medlem
Citat:
Jag tror att i bigfoot-grejen så är det möjligt att folk blir förvirrade i skogen och tror att en björn är bigfoot, och att de få bigfoot-klippen är antagligen klippta och redigerade. Det hela blev en stor grej där folk hypar upp varandra.

Vad tror du om exorcistgrejen?

Kan du tänka dig att svara på det jag skriver? Jag vill veta om du förstår det jag försöker förklara om att olika påståenden har olika rimlighet och därav kräver olika grad av bevisning.
Det är ju precis detta som ”extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis” syftar till.
Citera
2026-01-28, 13:56
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Kan du tänka dig att svara på det jag skriver? Jag vill veta om du förstår det jag försöker förklara om att olika påståenden har olika rimlighet och därav kräver olika grad av bevisning.
Det är ju precis detta som ”extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis” syftar till.
Nej, jag tror att alla påståenden kräver samma grad av bevisning. Hållbart eller ohållbart räcker.
Citera
2026-01-28, 13:58
Medlem
Citat:
Nej, jag tror att alla påståenden kräver samma grad av bevisning. Hållbart eller ohållbart räcker.

Okej, så då är alltså vittnesmål ett fullgott bevis för att någon observerat Bigfoot, eftersom att vittnesmål är ett fullgott bevis för att någon sett ett rådjur?

Förstår du inte att vilka bevis som är hållbara avgörs just av vad det är för påstående?
Citera
2026-01-28, 13:59
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Okej, så då är alltså vittnesmål ett fullgott bevis för att något observerat Bigfoor, eftersom att vittnesmål är ett fullgott bevis för att någon sett ett rådjur?
Det skulle räknas som ett ohållbart bevis.
Med rådjur har vi långt mer än några vittnesmål.

Bevisen för att rådjur finns genom annan bevisning stärker påståenden om att personen kan ha sett ett rådjur.

Rådjur finns + vittnesmål = hållbart.
bara vittnesmål = ohållbart.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-01-28 kl. 14:03.
Citera
2026-01-28, 14:03
Medlem
Citat:
Det skulle räknas som ett ohållbart bevis.
Med rådjur har vi långt mer än några vittnesmål.
Exakt! Och just därför räcker det med ett vittnesmål för att tro på att någon har sett ett rådjur. Det är ett ordinärt påstående. Vi har massvis av konkreta bevis sen innan för att rådjur finns och att folk ser dem.
Bigfoot har vi inga tidigare bevis för och därför är detta ett extraordinärt påstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in