2026-01-28, 04:54
Medlem
Som frågan lyder.
Jag blev beviljad skuldsanering i maj i år.
För en vecka sedan fick jag en lite större summa pengar in på mitt konto. Detta var en engångsföreteelse och min första tanke var att köpa en bil så jag kunde ta mig till o från jobbet. Så köpte en bil för 15000. Ingen skönhet direkt men den tar mig från plats A till B.

Kommer KF eller borgernärerna gå på mig om detta? Ska jag skriva bilen på nån annan?

Och kan de göra nåt åt resten av pengarna jag fick in på kontot?

Vill inte ha några gissningar utan gärna någon som vet svaret.

Tack på förhand.
Citera
2026-01-28, 05:12
Medlem
Precis sånt här äkligt tänk som gör att du får skuldsanering.

Ta tag i ditt ansvar och betala dina skulder.

Om du hade lånat mig pengar eller jag var skyldig dig? Hade du tyckt det var okej att jag köpte en bil istället

Idiot.

Ja dom kommer ta bilen även om den står på någon annan om du nyttjar den.

Det har ju varit uppe i fall flera gånger. Spelar ingen roll om den står på någon annan. Dom går förbi det där.

Där emot så kan du alltid prata med KF om behöver att kunna ta sig till jobbet och där av bil.

Men hur gör du idag? Går du till jobbet? Annars kommer svaret vara som du gör idag går ju utmärkt.

För övrigt har du väl redan köpt bilen så frågan är felställd? Kommer jag få behålla mig bil ska det vara.

Svaret är ja om du absolut måste ha en bil men finns det andra lösningar så nej.
Senast redigerad av Hateuu 2026-01-28 kl. 05:14.
Citera
2026-01-28, 05:24
Medlem
marikas-trosors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sokaren43
Som frågan lyder.
För en vecka sedan fick jag en lite större summa pengar in på mitt konto. Detta var en engångsföreteelse och min första tanke var att köpa en bil så jag kunde ta mig till o från jobbet. Så köpte en bil för 15000. Ingen skönhet direkt men den tar mig från plats A till B.

Kommer KF eller borgernärerna gå på mig om detta? Ska jag skriva bilen på nån annan?

Tack på förhand.

Bilen får du behålla, och angående pengar så skiter kfm i det när du är beviljad skuldsanering.
Citera
2026-01-28, 05:26
Medlem
ImNotGuiltys avatar
NEJ, dem kommer inte ta bilen som idioten ovanför mig påstår.
Har du en pågående skuldsanering så kommer borgenärerna göra en kreditkoll på dig varje år, skulle du tjänat väsentligt mer på ett år än vad du angett KAN din skuldsanering avslutas eller förlängas om dem väljer att begära omprövning.

En bil för under 50K bryr dem sig knappt om ens innan en godkänd skuldsanering.

Sen är ju frågan vad ”en lite större summa pengar” är?
Citera
2026-01-28, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImNotGuilty
NEJ, dem kommer inte ta bilen som idioten ovanför mig påstår.
Har du en pågående skuldsanering så kommer borgenärerna göra en kreditkoll på dig varje år, skulle du tjänat väsentligt mer på ett år än vad du angett KAN din skuldsanering avslutas eller förlängas om dem väljer att begära omprövning.

En bil för under 50K bryr dem sig knappt om ens innan en godkänd skuldsanering.

Sen är ju frågan vad ”en lite större summa pengar” är?

Absolut. Nu är det dock borgenärerna som går med på skuldsanering och inte KF.

Så beror helt på hur nitiska de är.

https://lawline.se/answers/vad-hander-om-man-far-en-bil-i-gava-under-pagaende-skuldsanering

Men är det så att du har tillgångar / kapital eller din inkomst ändras så kan ditt beslut omprövas.

Men hur vanligt de är beror på helt klart vilken borgenär man har och göra med och hur aktivt dom håller koll på det.

I slutändan går dom ju med på skuldsanering efter som dom vill räddas det som kan.

Var mer på TS att han ser självklart att det är pengar som är hans. Vilket det inte är. Men självklart förlorar du inkomsten om du inte har bil så klart dom låter dig behålla bilen om det är skäligt. Men är det så den göms och fifflas med så är dom inte lika snälla,kanske.
Citera
2026-01-28, 05:53
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Som frågan lyder.

Tack på förhand.

"kan de göra nåt åt resten av pengarna jag fick in på kontot?"

Det beror på hur mycket pengar det handlar om, om du vill vara säker då skall du ta ut pengarna i kontanter och förvara dem hemma.
Citera
2026-01-28, 06:16
Medlem
Citat:
Som frågan lyder.

Tack på förhand.

Nej. Vänta ett par år. Låna nåns kompis bil lr släkting bil. Gammalt bil.
Citera
2026-01-28, 06:47
Medlem
Pengarna på kontot har de redan upptäckt. De ha koll på allt.

Det är inte bara att köpa en bil. Som bilägare ingår bränslekostnader, skatt och avgifter, service och underhåll, reparationer, nya däck och parkeringskostnader. Många, som inte har skuldsanering, och inte har satt sprätt på en massa pengar, har inte råd med detta. Hur ska du klara detta?

En vän levde med skuldsanering i några år, och hon upplevde att hon kunde inte tjäna en krona, eller unna sig något. Allt registrerades. Så även bilförsäkring och annat???
Senast redigerad av Newton555 2026-01-28 kl. 06:53.
Citera
2026-01-28, 07:30
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Nej. Vänta ett par år. Låna nåns kompis bil lr släkting bil. Gammalt bil.
Finns väl ingen som vill låna ut en bil till nån som sitter i kronofogdens klor..
Citera
2026-01-28, 07:49
Medlem
Citat:
Som frågan lyder.

Tack på förhand.

Du är medveten att din skuldsanering kan upphävas, om du inte meddelar KF inkomster?
Citera
2026-01-28, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Finns väl ingen som vill låna ut en bil till nån som sitter i kronofogdens klor..

Då kan du INTE köpa bil nu.De på myndigheter får en pling när du köper något som bil lr anna transportsmedel...
Glöm det.
Du förlorar omedelbart förtroendet från myndighetens sida...

HA TÅLAMOD ETT PAR ÅR...

Cykel... något. Busskort. Tågkort. Tunnelkort.
Citera
2026-01-28, 08:39
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Som frågan lyder.

Tack på förhand.

Vet inte om det är olika men en bekant fick skuldsanering och fick ej ha en bil över 6000 kr i värde.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in