Citat:
Nu har jag hittat länkarna till detta.
Det fanns skrivet långt före 1975 idéerna om att det förflöt tid mellan Adams och Evas skapelse i en bok jag nu inte minns vad den hette (eller om det var i Vakttornet). Så det var man väl medveten om efter fiaskot. Återkommer med citatet senare.
Gällande nya värdens översättning nämner Raymond Franz i Samvetskris namnen som Berossos tog upp men i en lång frågestund med polacker tror jag det var, har jag för mig att han sa att det helt och hållet var Fred Franz som skrev översättningen. Återkommer med länk till det när jag har tid eller om du letar själv.
Gällande nya värdens översättning nämner Raymond Franz i Samvetskris namnen som Berossos tog upp men i en lång frågestund med polacker tror jag det var, har jag för mig att han sa att det helt och hållet var Fred Franz som skrev översättningen. Återkommer med länk till det när jag har tid eller om du letar själv.
Vid ca 43 minuter berättar Ray att det var Fred Franz som gjorde översättningen. Videon i övrigt är halvbra. Man hade önskat att han fâtt bättre frågor.
https://m.youtube.com/watch?v=mTW-i8hI2D4
Gällande ursäkten man kom med efter fiaskot med 1975, att det förflöt okänd tid mellan Adams och Evas skapelse hade man redan koll på det. Källa:
February 1, 1955 Watchtower (pp. 93-95)
Och:
In 1963, the Watchtower Society specifically referred to the unknown time between Adam and Eve’s creation on page 286 of All Scripture is Inspired of God and Beneficial. Referring to the 4026 B.C.E. date for Adam’s creation.
Trotts fiaskot övergav aldrig Franz sin kronologi. Skulle den vara rätt måste Adam ha varit utan sin Eva i drygt 50 år nu, om hon var det sista som skapades vill säga.