2026-01-27, 18:58
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är människor som skrivit Bibeln och han lät Jesus föra fram den slutliga versionen av vad han vill med oss. Självklart förstår Gud att det finns människor som inte kan tro att han finns.
Varför skulle man tro på en gud bara för att några för mig okända människor skrivit det i en bok för tusentals år sen.
Citera
2026-01-27, 19:00
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Men du har med största sannolikhet begått massor av synder. Eller menar du att du är perfekt?
Varför skulle gud rädda någon som gör dåliga saker och inte bryr sig om honom?
Jag har inte bett nån gud alls att rädda mig.
Citera
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Varför skulle man tro på en gud bara för att några för mig okända människor skrivit det i en bok för tusentals år sen.
För att bevisen säger att det är sant. Och innan du skriver "VILKA BEVIS" så får du gärna gå igenom tråden och de bevis jag postat, orkar inte börja om från början med varje ny person som kräver bevis.
Citera
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Finns det en chans att du kan nämna vilka skäl de skulle kunna vara.
Ja, han vill att vi ska vara barmhärtiga och rättfärdiga av egen vilja men han vill också kungöra vad som gäller.
Citera
2026-01-27, 19:03
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är inget argument i min bok. Du tycker en sak.

Ditt argument är som att jag skulle argumentera utifrån ett "klart att kristendomen är sann eftersom att jag förtjänar räddning från döden".
Du frågade varför och jag svarade.
Citera
2026-01-27, 19:04
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Jag skrev att jag förstod att allt var sant och jag är verkligen övertygad och ingen världslig/kyrklig auktoritet kan påverka mig.

Jo jag kan backa upp min övertygelse men kan förstås inte övertyga någon som inte är intresserad av sakfrågan utan bara är intresserad av att förneka.
Åter igen, allt du kan göra är att säga vad som fick dig att TRO något. Du kan inte bevisa eller stärka din åsikt med något alls.
Citera
2026-01-27, 19:04
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ja, han vill att vi ska vara barmhärtiga och rättfärdiga av egen vilja men han vill också kungöra vad som gäller.
Och det vet du med säkerhet.
Citera
2026-01-27, 19:05
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det lär nog inte vara vanligt. Det handlar om att de som tror och förstår ska föra ut kungörelsen på ett levande sätt och sprida den till alla folk. Det viktigaste är att tro på budskapet inte att göra sig en bild av en allsmäktig skapare.
Citera
2026-01-27, 19:09
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Åter igen, allt du kan göra är att säga vad som fick dig att TRO något. Du kan inte bevisa eller stärka din åsikt med något alls.
Lite lustigt hur den kristna synen på dömande ateister och din profilbild stämmer så bra med varann.
Citera
2026-01-27, 19:10
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Jag kan berätta vad som fick mig att tro bl.a genom att visa en konsistens och berätta om historiska och arkeologiska uppgifter. Där där med bevis är en oxymoron: det enda som verkligen kan "bevisas" är sånt som inte behöver "bevisas".
Citera
2026-01-27, 19:11
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Och det vet du med säkerhet.
Det är vad budskapet säger.
Citera
2026-01-27, 19:12
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Det lär nog inte vara vanligt. Det handlar om att de som tror och förstår ska föra ut kungörelsen på ett levande sätt och sprida den till alla folk. Det viktigaste är att tro på budskapet inte att göra sig en bild av en allsmäktig skapare.
Och då är vi tillbaka till mitt inledande inlägg, om att man ska tro på nån random snubbe som läst till präst och sen förkunnar guds ord. Och det ska man ta för givet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in