Citat:
Ursprungligen postat av
Needs.more.brandy
Jag testade sökningen "hur stor andel utav världens tillgångar är statligt ägda?" för att se hur stor andel utav planetens sammanställda resurser som utgörs utav kriminella sektorer. Det visade sig dock att jag inte skulle få några svar alls.
Istället för att svara på frågan blir jag indoktrinerad med fullständigt irrelevanta siffror, som att "Världens rikaste 1% äger mer än 95% av världsbefolkningen", "Världens klyftor växer – toppen äger 89 procent", "Den globala eliten allt rikare", "Veckans graf: Åtta män äger mer än halva världen" osv osv.
Det är som att Google vill sätta fingret på en ojämn fördelning utav resurser, sannolikt för att idioter ska tänka att det är ett missförhållande, när det verkliga missförhållandet är att dessa människor blir beskattade.
Vad är eran erfarenhet utav googlande? Är resultaten medvetet missvisande för att passa vänsterns narrativ?
Som vanligt fick jag ett utmärkt svar. Svaret är detaljerat men ChatGPT ger också en sammanfattning enligt följande:
Grov sammanvägd uppskattning
Om man kombinerar:
• SOE-tillgångar: ~45 biljoner USD
• SWF-tillgångar: ~10–12 biljoner USD
• Offentligt ägd mark och naturresurser: okänt, men sannolikt tiotals biljoner USD
…så hamnar man på en miniminivå runt 55–60 biljoner USD, och en trolig total betydligt högre.
Som jämförelse:
• Världens totala finansiella och reala tillgångar uppskattas ofta till över 500 biljoner USD.
Det innebär att stater sannolikt äger åtminstone 10–15 % av världens totala tillgångar, och möjligen mer om man inkluderar naturresurser fullt ut.
Edit: Som man frågar får man svar. Det brukar löna sig att fråga om. I det här fallet är det avgörande hur man avgränsar och specificerar frågan. Principen shit in - shit out gäller.