2026-01-26, 13:45
Medlem
MyckeSenapSkaDeVas avatar
Bearnaise
Kebabsås

Behöver svensken fler såser än dessa egentligen?
Citera
2026-01-26, 14:27
Medlem
Jag har aldrig ens hört talas om den men jag är helt säker på att jag skulle gilla den. Måste testa!
Citera
2026-01-26, 14:55
Avslutad
Det är för mig en sås man har till kokt kött, ofta serverat som t.ex kallskuret kött och terriner. Vi har väl inte så många rätter i Sverige där vi äter kokt kött. Vi är ju trots allt den stekta köttfärsens land. Och cremefraichesåsens kladdiga land.
Citera
2026-01-26, 15:51
Medlem
Dancer-in-the-darks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Det är för mig en sås man har till kokt kött, ofta serverat som t.ex kallskuret kött och terriner. Vi har väl inte så många rätter i Sverige där vi äter kokt kött. Vi är ju trots allt den stekta köttfärsens land. Och cremefraichesåsens kladdiga land.

Aha, det kan förklara mycket! Kokt kött - nej, det äter vi inte mycket (längre), jag kan bara komma på grytor såsom kalops, dillkött och pepparrotskött. Sen finns säkert fler köttgrytor, men förstår vad du är inne på.
Citera
2026-01-26, 15:56
Medlem
Dancer-in-the-darks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyckeSenapSkaDeVa
Bearnaise
Kebabsås

Behöver svensken fler såser än dessa egentligen?

Nej.

Men jag tycker väldigt mycket om tzatziki. Vill gärna att tzatziki finns kvar.

Lite mer seriöst då: Jag skulle tycka det vore synd om jag inte fick smaka diverse gräddsåser till kött. Likaså, bland kalla såser, romsås till rökt lax, det skulle jag sakna.

Men on topic: Jag har aldrig ätit den här såsen och tycker verkligen att det är ett mysterium att den verkar ha spridit sig ordentligt utanför Frankrike - men inte just till Sverige!
Citera
2026-01-26, 22:27
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca

Förr i tiden kunde man ju äta tunga. Svin, nöt eller kalv. Oftast rimmad. Det var inte precis i går jag åt det. Har aldrig lagat det själv.
Citera
2026-01-26, 22:40
Medlem
Sladdarens avatar
Som helfabrikat är den väl mejeribaserad iaf med majonäs och liknande men som med originalversionen som örtolja, vinägrettsås osv med syra, örter anser jag väl att den är inte speciellt ovanlig, dvs för hemmatillagning till kött

Chimichurri har väl ganska många prövat att göra, och ligger i samma kategori av tillbehör som
Ravigotesås
Citera
2026-01-27, 06:25
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Som helfabrikat är den väl mejeribaserad iaf med majonäs och liknande men som med originalversionen som örtolja, vinägrettsås osv med syra, örter anser jag väl att den är inte speciellt ovanlig, dvs för hemmatillagning till kött

Chimichurri har väl ganska många prövat att göra, och ligger i samma kategori av tillbehör som
Ravigotesås

Det handlar ju inte om en typ av sås eller om en metod, det handlar om ett specifikt recept. Eller kanske snarare två, då, eftersom det finns en kall och en varm variant. Antingen är det ravigotesås eller så är det något annat. Har du alltså stött på såsen eller kanske lagat den själv?
Citera
2026-01-27, 13:11
Medlem
På Tore Wretmanrestauranger heter den "Nobissås". Uppkallad efter hans Vinkällare.
Citera
2026-01-27, 16:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Förr i tiden kunde man ju äta tunga. Svin, nöt eller kalv. Oftast rimmad. Det var inte precis i går jag åt det. Har aldrig lagat det själv.
Ja det är en underbart rätt. Numera kan man vanligen endast köpa rimmad tunga till jul. Lättlagad mat. Koka med grönsaker i en timme eller lite till. Dra sedan av det yttersta vita tungskinnet. Färdigt! Med ett fint potatismos och en örtsås till är det kalasmat. Fint smörgåspålägg sedan.
Citera
2026-01-27, 16:05
Medlem
Go sås ändå
Citera
2026-01-27, 16:18
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Först är vi väl inga överdrivet stora användare av vinägretter(Och dressingar i Sverige.

Dressingar finns ju, men inte i någon stor variation. Vinägretter verkar ha utgått ur svenskens matkultur. På hemkunskapen på 80-talet skulle det alltid vara en liten sallad och en vinägrett. Något jag nästan aldrig tog med mig ut i vuxenlivet, trots att många andra hemkunskapstips följde med.

Jag tror svensken är en såsmänniska. Brunsås, gräddsås, bechamel, aioli, bearnaise, kebabsås osv. När vi tar in från nya kulturer så tar vi in sås. Kollar man på Ica så kan de ha 50 olika såser, pulver eller färsk. Och svensken gör egna såser hemma också.

Bottenredning och toppredning fick man med sig från hemkunskapen. Tror aldrig vi gjorde någon emulsionssås.

Ibland är det svårt att förklara varför en sak får fäste i en kultur och inte en annan. Man tycker att Sverige och Norge ska vara liknande, men vad gäller mat känns Norge riktigt främmande ibland. De kan iofs behålla sina vinägretter. Jag sällar mig till såsmänniskorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in