Citat:
Ursprungligen postat av
zombie-nation
Dressingar finns ju, men inte i någon stor variation. Vinägretter verkar ha utgått ur svenskens matkultur. På hemkunskapen på 80-talet skulle det alltid vara en liten sallad och en vinägrett. Något jag nästan aldrig tog med mig ut i vuxenlivet, trots att många andra hemkunskapstips följde med.
Jag tror svensken är en såsmänniska. Brunsås, gräddsås, bechamel, aioli, bearnaise, kebabsås osv. När vi tar in från nya kulturer så tar vi in sås. Kollar man på Ica så kan de ha 50 olika såser, pulver eller färsk. Och svensken gör egna såser hemma också.
Bottenredning och toppredning fick man med sig från hemkunskapen. Tror aldrig vi gjorde någon emulsionssås.
Ibland är det svårt att förklara varför en sak får fäste i en kultur och inte en annan. Man tycker att Sverige och Norge ska vara liknande, men vad gäller mat känns Norge riktigt främmande ibland. De kan iofs behålla sina vinägretter. Jag sällar mig till såsmänniskorna.
Jo, finns gör ju de, men känns inte speciellt använda.
Men det ligger nog något i hur vi äter sås här och att det är därför.
Har inget minne av alls vi gjorde vinägretter på hemkunskapen, med det sagt så betyder det inte att vi inte gjorde, mer än just den delen kan ha fallit bort i minnet.
Själv här blir det bara dressing/vinägrett när det blir kommer på besök och då lite festligt.
Och varför då, det är väl mer att folk ska ha lite mer alternativ, en sak är dock klar det har inget direkt syfte som jag funderat ut.(Därför jag tror det är så.)
Lite komiskt detta med hemkunskapen, för då hade jag redan lagat mat några år(Om än simpelt.).
Så det var lite som att göra saker som jag redan gjort i många fall(, det är nog också därför jag tror det är anledningen jag minns inte mycket från dessa lektioner.(Dock minns jag att jag gillade det ändå.)
För alla andra ämnen kommer jag ihåg en hel del av, är värt och notera, mitt matintresse var även då betydande.
Än värre blev det sen på livsmedel i gymnasiet, och där det var som att upprepa saker man redan kunde och gjort massor av ggr innan.
Och det var det sen som jag slutade tänka på jobba restaurangbranschen och sen halkade in i tillverkningsindustrin istället, det och jag insåg sicka jävla kassa arbetstider det var med en del äldre polare som jobbade i restaurang.
Det komiska är när jag tänker på vinägretter, så tänker jag ändå man borde göra mer av dom.
Men det sker ändå inte, så bara inse att det är bara en tanke som aldrig kommer ske.