2026-01-27, 15:12
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
För all del, om du räknar in grupptänk: "Jag tror därför att andra tror", så visst.

Den där sista meningen passar nog snarare in på er religiösa.
Har aldrig mött någon som tror därför att andra tror heller.
Folk köper resonemang pga logik, patos eller etos. Hur mycket du än vill inbilla dig annat gäller detta för alla människor.

Var meningar passar och inte passar in beror på perspektiv. Psyket fungerar på samma vis för alla.
Citera
2026-01-27, 15:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Så varför tror du? (Du har säkert skrivit det i något tidigare inlägg, men då kanske du kan länka till det) Vad är ditt förnuftsargument? (Annat då än "God in the gaps". Den typen av argument imponerar inte på mig.)
Citera
2026-01-27, 15:21
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Så varför tror du? (Du har säkert skrivit det i något tidigare inlägg, men då kanske du kan länka till det) Vad är ditt förnuftsargument? (Annat då än "God in the gaps". Den typen av argument imponerar inte på mig.)

Logik, patos eller etos

Eftersom att tråden rör just argument behöver jag inte specificera mer än i de argument jag redan framfört. Kan istället utveckla dessa vid intresse.
Citera
2026-01-27, 15:31
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Jag vet inte hur dina ”fördjupningar” går till, men det är uppenbart att du bara ta till dig av sådant som du kan tolka till din fördel.
Okej
Citat:
En muslim som har en nära-döden-upplevelse kommer i de allra flesta fall tolka det han ser i enlighet med islam och en hindu i enlighet med hinduismen.
Subjektiva upplevelser är inte ett bevis på att kristendomen är sann hur mycket du än vill att det ska vara så.
Det var i princip det jag skrev, men olika tolkningar av samma upplevelse tyder på en objektiv sanning.
Citat:
Jaså, det är bevisat? Varför har ingen fått Nobelpris för detta och varför är det inte en världsnyhet? Det vore den mest fantastiska upptäckt som någonsin gjorts.
Sätt igång och presentera bevisen. Vetenskapliga bevis. Inte religiös propaganda.
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10158795/
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6172100/
Citera
2026-01-27, 15:37
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag måste återigen fråga om du verkligen tror att ”indefenseofthecross” är en vetenskaplig tidskrift?
indefenseofthecross.com kanske inte i sig är en vetenskaplig hemsida, men det betyder inte att miraklena de skriver om inte har vetenskaplig dokumentation.

Bara för att ett mirakel skrivs om på 1 hemsida, betyder det inte att den hemsidan är den enda platsen det står om det miraklet på. Varenda ett av miraklena på hemsidan går att googla och hitta vetenskapliga bevis för.

Det är bara att hemsidan verkade vara en bra samlingsplats för bevisade mirakel.

Testa googla någit av miraklena på hemsidan och se vad du hittar.
Citera
2026-01-27, 15:40
Medlem
Citat:
Missar du poängen med flit?

Poängen är att vid NDE har människor en upplevelse som inte sker i hjärnan. Det intressanta är var upplevelsen sker, inte individers tolkningar av upplevelserna.

Bakelsernassmak har varit mycket tydlig med att det är just upplevelser av Jesus som är det relevanta och att detta skulle bevisa just kristendom.

Det fantastiska påståendet att upplevelserna inte sker i hjärnan krävs det fortfarande bevis för. Det är ett påstående som är så pass extraordinärt att det utan någon som helst tvekan hade blivit en världsnyhet och resulterat i Nobelpris, om det hade bevisats.

Det är förbluffade att ni kan uttala er tvärsäkert om saker som framstår som rena fantasier och sagor.
Ni vet hur universum skapades och t.o.m vem som gjorde det och vilken bok han sänt ut till mänskligheten. Det talas om upphävandet av naturlagar, superkrafter, att folk upplevelser saker frikopplat från en hjärna och att man överlever sin egen död.
Totalt verklighetsfrämmande saker som tillhör sagornas värld, helt utan några belägg. Pinsamt!
Citera
2026-01-27, 15:41
Medlem
Citat:
Avsaknad av insikter kring vad gudar och Gud är.

Vet att du raljerar om "gudar", men även Bibeln talar om just gudar. Gud betyder ungefär "den mäktige", "domaren".

Gudar är inom flera religioner (alla?) syftandes på de mäktiga. Inte sällan släkten- gudasläkten.

Ateism betyder avsaknad av tro på gudar. Hur svårt kan det vara att förstå egentligen?
Citera
2026-01-27, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
indefenseofthecross.com kanske inte i sig är en vetenskaplig hemsida, men det betyder inte att miraklena de skriver om inte har vetenskaplig dokumentation.

Bara för att ett mirakel skrivs om på 1 hemsida, betyder det inte att den hemsidan är den enda platsen det står om det miraklet på. Varenda ett av miraklena på hemsidan går att googla och hitta vetenskapliga bevis för.

Det är bara att hemsidan verkade vara en bra samlingsplats för bevisade mirakel.

Testa googla någit av miraklena på hemsidan och se vad du hittar.
Så bra, då kan du ju länka till de vetenskapliga bevisen i stället?
Citera
2026-01-27, 15:45
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Så bra, då kan du ju länka till de vetenskapliga bevisen i stället?
Enklare med 1 länk istället för 50 länkar till olika mirakel och dokumentation. Poängen är att det finns bevisade mirakel.
Citera
2026-01-27, 15:46
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Bakelsernassmak har varit mycket tydlig med att det är just upplevelser av Jesus som är det relevanta och att detta skulle bevisa just kristendom.
Nja, jag sa aldrig att de bevisade just kristendom, det de bevisar är att vi har en själ.
Citat:
Det fantastiska påståendet att upplevelserna inte sker i hjärnan krävs det fortfarande bevis för. Det är ett påstående som är så pass extraordinärt att det utan någon som helst tvekan hade blivit en världsnyhet och resulterat i Nobelpris, om det hade bevisats.

Citat:
Det är förbluffade att ni kan uttala er tvärsäkert om saker som framstår som rena fantasier och sagor.
Ni vet hur universum skapades och t.o.m vem som gjorde det och vilken bok han sänt ut till mänskligheten. Det talas om upphävandet av naturlagar, superkrafter, att folk upplevelser saker frikopplat från en hjärna och att man överlever sin egen död.
Totalt verklighetsfrämmande saker som tillhör sagornas värld, helt utan några belägg. Pinsamt!
Belägg finns det, och verkligheten är så mycket mer otrolig än vi någonsin kommer kunna förstå.
Citera
2026-01-27, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Det var i princip det jag skrev, men olika tolkningar av samma upplevelse tyder på en objektiv sanning.
Och utifrån detta drar du märkligt nog slutsatsen att det är just din religion utav tusentals möjliga som är den sanna.

Citat:
Och vart framgår det att man bevisat att upplevelserna inte sker i hjärnan? Citera detta tack.
Citera
2026-01-27, 15:55
Medlem
Citat:
Folk köper resonemang pga logik, patos eller etos. Hur mycket du än vill inbilla dig annat gäller detta för alla människor.

Var meningar passar och inte passar in beror på perspektiv. Psyket fungerar på samma vis för alla.

Skulle nog säga tvärtom, eftersom de flesta religiösa blir "troende" för att deras föräldrar och omgivning är det. De får tidigt i barndomen lära sig trosuppfattningar och ritualer inom sin religion, men väldigt få kan själva argumentera för sin tro. Jag är medveten om att du är ett undantag, eftersom jag har för mig att du skrev att du själv blivit troende i vuxen ålder.

Ursäkta att jag inte svarade på dina inlägg imorse. Hann bara med xenonen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in