2026-01-27, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
De beskriver Jesus som en man med hål i händerna och att de bara visste magiskt på något sätt att det var honom.
Wow, så detaljerat.
Citera
2026-01-27, 13:47
Medlem
Citat:
Ateister är väldigt bra på att säga vad ateism inte är. Men vad är ateism då? nånting måste man ju kalla det.
Ateism är avsaknad av tro på gudar.
Citera
2026-01-27, 13:49
Medlem
Citat:
Finns en del här:
https://indefenseofthecross.com
Du kan utforska hemsidan

Inte historiska bevis dock, men bevisade mirakel.
Hittar du nåt och vill läsa mer om det för att du inte litar på 1 enda hemsida får du googla eller söka på youtube.

Jag måste återigen fråga om du verkligen tror att ”indefenseofthecross” är en vetenskaplig tidskrift?
Citera
2026-01-27, 13:52
Avstängd
Citat:
De beskriver Jesus som en man med hål i händerna och att de bara visste magiskt på något sätt att det var honom. Berättelser från indianer i amazonas tror jag det är svårt att få data från, men historier från folk som inte visste eller knappt visste vem jesus var har jag hört. Vad jag aldrig hört är någon kristen som träffar typ någon hinduisk figur med flera armar eller liknande.
Aliens verkar i alla fall rätt vanligt att man tror sig se. De ligger nog kulturellt lättare till för moderna västerlänningar än en hinduisk gud.

Bara jag slipper se någon av Lovecrafts gudar om jag någonsin har en sådan här nära döden upplevelse
Citera
2026-01-27, 14:15
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Att du kritiserar den svenska kyrkan eller vissa lärljungar gör dig inte till icke-kristen. Att du säger att det funnits dåliga saker med kristendomen gör det inte heller.

Eftersom du följer jesus är du kristen, det är så det är. Du är bara en kristen som kritiserar saker inom kristendom, det är inte ens särskilt ovanligt.
Du får gärna se mig som kristen men jag har huggit av den Gordiska knuten därför att det gagnar det budskap som de flesta kristna har alldeles för lite kännedom om. Den som känner till budskapet känner inte igen Jesus i de kyrkor som bedrivs som privata företag eller som institutioner.
Citera
2026-01-27, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Ja men att vi inte vet saker och ting i en absolut mening betyder inte att alla påståenden är lika rimliga.
Det är fortfarande betydligt mer sannolikt att Jorden är rund än platt sett till bevisen, trots att inte ens detta är 100% säkert.
I en praktisk mening är det irrelevant att det finns en mikroskopisk chans att vi alla bara hallucinerar bevisen som visar att Jorden är rund.

Typ litegrann som att vi bara sover och drömmer allt om livet här på jorden och egentligen är en fisk i liten skål i en helt annan värld totalt annorlunda än den vi drömmer om. Den chansen är också mikroskopiskt men finns.
Citera
2026-01-27, 14:57
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Den är från 0-talet, jag har lagt mer tid på det här än jag vill erkänna, det finns typ 20+ andra saker som placerar den där.
Koldateringen är 100% falsk, de vägrade ge ut all info, det tog typ 20 år och en advokat att få dom att göra det, när all information från dateringen kom ut till allmänheten kom det fram att de fått flera olika århundraden i varje resultat och tagit genomsnittet.

Vad herr M. Antonaccis yrke är vet jag inte, men artikeln verkade ganska vetenskapligt detaljerad enligt mig och jag vet att det finns mängder med andra kärnfysiker som analyserat den och sagt att människor inte kan skapa något som detta ens med modern teknologi. Det är inte som att duken blivit studerad av 1 forskare utan säkert tusentals.

Blodfläckarna från sudarium of oviedo stämmer till minsta detalj exakt med shroud of turin, och hos sudarium of oviedo har vi ägandebevis från 600-talet.

Så nej, försök igen.

Med NDEs så finns det bevis på att det är mer än något som händer i hjärnan, det är inte en idé.
Ateister i tråden som yrar om vetenskap VS religion borde väl om några här ställa sig frågan var NDE händer.
Citera
2026-01-27, 15:00
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Klart det *kan* finnas en Gud även om inget tyder på det. Russels tekanna kan också finnas. Det känns bara inte så meningsfullt att tro på något det inte finns minsta stöd för.

Jag har aldrig mött en enda människa som tror
någonting det inte finns det minsta stöd för.

Ett av problemen med den stora majoriteten ateister är att de inte förstår religion. De flesta lär ändå komma till vissa insikter med ökad kunskap. Där okunskap råder fyller nämligen hjärnan i egna påhitt för att skapa en, för den människan, begriplig bild utifrån hennes kärntro.
Citera
2026-01-27, 15:01
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvetande21
"Icke medveten" Tala gärna om hur mycket mer "medveten" du är som tror på barnsagoböcker din fåntratt.
Tillvaron är medveten. Jag skrev inte att en ateist måste vara omedveten.

Tvärtom är förstås också ateister vid medvetande
Citera
2026-01-27, 15:03
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag vet inte hur dina ”fördjupningar” går till, men det är uppenbart att du bara ta till dig av sådant som du kan tolka till din fördel.
I de flesta fall så tolkar folk sina upplevelser i enlighet med vad de redan tror på.

Att kristna som har nära-döden-upplevelser tycker sig se Jesus är liksom inget konstigt. Jesus är den centrala figuren i kristendomen och är avbildad överallt.
En muslim som har en nära-döden-upplevelse kommer i de allra flesta fall tolka det han ser i enlighet med islam och en hindu i enlighet med hinduismen.
Subjektiva upplevelser är inte ett bevis på att kristendomen är sann hur mycket du än vill att det ska vara så.

Jaså, det är bevisat? Varför har ingen fått Nobelpris för detta och varför är det inte en världsnyhet? Det vore den mest fantastiska upptäckt som någonsin gjorts.
Sätt igång och presentera bevisen. Vetenskapliga bevis. Inte religiös propaganda.

Så är nära-döden-upplevelser av muslimer och hinduer starka bevis för att även islam och hinduismen är sanna religioner?
Missar du poängen med flit?

Poängen är att vid NDE har människor en upplevelse som inte sker i hjärnan. Det intressanta är var upplevelsen sker, inte individers tolkningar av upplevelserna.
Citera
2026-01-27, 15:06
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ateism är avsaknad av tro på gudar.
Avsaknad av insikter kring vad gudar och Gud är.

Vet att du raljerar om "gudar", men även Bibeln talar om just gudar. Gud betyder ungefär "den mäktige", "domaren".

Gudar är inom flera religioner (alla?) syftandes på de mäktiga. Inte sällan släkten- gudasläkten.
Senast redigerad av LadySweden 2026-01-27 kl. 15:12.
Citera
2026-01-27, 15:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag har aldrig mött en enda människa som tror
någonting det inte finns det minsta stöd för.
För all del, om du räknar in grupptänk: "Jag tror därför att andra tror", så visst.

Citat:
Ett av problemen med den stora majoriteten ateister är att de inte förstår religion. De flesta lär ändå komma till vissa insikter med ökad kunskap. Där okunskap råder fyller nämligen hjärnan i egna påhitt för att skapa en, för den människan, begriplig bild utifrån hennes kärntro.
Den där sista meningen passar nog snarare in på er religiösa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in