Citat:
Dom får ju ”lön” :-)
Dom får ekonomisk hjälp från samhället genom andras skatter. Försörjningsstöd beskattas inte, räknas inte som skattepliktig inkomst och är inte pensionsgrundande.
Så mam får stöd – men man ska också delta.
Jag tycker att så länge man inte har en dokumenterad sjukdom/diagnos som förhindrar någon form av deltagande är av godo
Det svenska samhället, vårt välfärdssystem, har i decennier försökt kompensera utanförskap med nån sorts felriktad passiv snällhet. Att inte kräva något i rädsla för att verka hård. Men nu har man har testat den vägen där bidrag är snällhet. Nu måste man testa vägen där krav är respekt. Tycker jag är bra.
Dom får ekonomisk hjälp från samhället genom andras skatter. Försörjningsstöd beskattas inte, räknas inte som skattepliktig inkomst och är inte pensionsgrundande.
Så mam får stöd – men man ska också delta.
Jag tycker att så länge man inte har en dokumenterad sjukdom/diagnos som förhindrar någon form av deltagande är av godo
Det svenska samhället, vårt välfärdssystem, har i decennier försökt kompensera utanförskap med nån sorts felriktad passiv snällhet. Att inte kräva något i rädsla för att verka hård. Men nu har man har testat den vägen där bidrag är snällhet. Nu måste man testa vägen där krav är respekt. Tycker jag är bra.
Man har ju testat detta, både på friska och sjuka. Och rätt många som inte jobbar, har ju en problematik som inte dagnostiseras, för de anses för normala. Rätt många som ligger en bra bit under normalt IQ utan att ha ren IF. Andra kan vara normalfungerande, men av någon annan anledning inte fått jobb. Det kommer bli kaos om man behandlar alla likadant.
Jag hade hellre sett ett samhälle där man faktiskt uppskattade människors deltagande, men det gör man inte. De som hjälper andra blir snarare straffade.
Förslaget är mer att man ska trycka ned människor ännu mer. Att ta ifrån dem precis alla val. Och särskilt illa blir det om man inte ersätter merkostnaden som blir för att jobba.
Jag har sett projekt inifrån där man förutsätter att människor mår bra av att dirigeras runt och bara lyda. Kolla bara hur urdåligt Fas3 var. Där hamnade människor som egentligen inte kunde arbeta speciellt bra. Och inte blev det fler arbetstillfällen av det. Dessa människor kom aldrig upp sig, och hade de gjort det, hade det krävt att andra blivit arbetslösa.
För vems skull vill man utöka aktivitetskravet?