2026-01-15, 16:23
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Dom får ju ”lön” :-)
Dom får ekonomisk hjälp från samhället genom andras skatter. Försörjningsstöd beskattas inte, räknas inte som skattepliktig inkomst och är inte pensionsgrundande.
Så mam får stöd – men man ska också delta.

Jag tycker att så länge man inte har en dokumenterad sjukdom/diagnos som förhindrar någon form av deltagande är av godo

Det svenska samhället, vårt välfärdssystem, har i decennier försökt kompensera utanförskap med nån sorts felriktad passiv snällhet. Att inte kräva något i rädsla för att verka hård. Men nu har man har testat den vägen där bidrag är snällhet. Nu måste man testa vägen där krav är respekt. Tycker jag är bra.

Man har ju testat detta, både på friska och sjuka. Och rätt många som inte jobbar, har ju en problematik som inte dagnostiseras, för de anses för normala. Rätt många som ligger en bra bit under normalt IQ utan att ha ren IF. Andra kan vara normalfungerande, men av någon annan anledning inte fått jobb. Det kommer bli kaos om man behandlar alla likadant.

Jag hade hellre sett ett samhälle där man faktiskt uppskattade människors deltagande, men det gör man inte. De som hjälper andra blir snarare straffade.

Förslaget är mer att man ska trycka ned människor ännu mer. Att ta ifrån dem precis alla val. Och särskilt illa blir det om man inte ersätter merkostnaden som blir för att jobba.

Jag har sett projekt inifrån där man förutsätter att människor mår bra av att dirigeras runt och bara lyda. Kolla bara hur urdåligt Fas3 var. Där hamnade människor som egentligen inte kunde arbeta speciellt bra. Och inte blev det fler arbetstillfällen av det. Dessa människor kom aldrig upp sig, och hade de gjort det, hade det krävt att andra blivit arbetslösa.

För vems skull vill man utöka aktivitetskravet?
Citera
2026-01-15, 17:19
Medlem
Do1oress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Man har ju testat detta, både på friska och sjuka. Och rätt många som inte jobbar, har ju en problematik som inte dagnostiseras, för de anses för normala. Rätt många som ligger en bra bit under normalt IQ utan att ha ren IF. Andra kan vara normalfungerande, men av någon annan anledning inte fått jobb. Det kommer bli kaos om man behandlar alla likadant.

Jag hade hellre sett ett samhälle där man faktiskt uppskattade människors deltagande, men det gör man inte. De som hjälper andra blir snarare straffade.

Förslaget är mer att man ska trycka ned människor ännu mer. Att ta ifrån dem precis alla val. Och särskilt illa blir det om man inte ersätter merkostnaden som blir för att jobba.

Jag har sett projekt inifrån där man förutsätter att människor mår bra av att dirigeras runt och bara lyda. Kolla bara hur urdåligt Fas3 var. Där hamnade människor som egentligen inte kunde arbeta speciellt bra. Och inte blev det fler arbetstillfällen av det. Dessa människor kom aldrig upp sig, och hade de gjort det, hade det krävt att andra blivit arbetslösa.

För vems skull vill man utöka aktivitetskravet?
En missriktad piska som ämnar att fostra utsatta är huvudsyftet. Att verka tuff, hård, brutal, och ses som en obönhörlig överhet som avskräcker folk från att välja piskan. Det är moraliserande och precis vad jag förväntar mig från skattesmitarpariet och dess allierade. Man kan ju undra vem som är sjuk i det här fallet. De mentalsjuka som söker lättnader eller moderatanhängare som tar varje chans de kan för att pissa på folk som har det svårt?
Citera
2026-01-15, 17:47
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Do1ores
En missriktad piska som ämnar att fostra utsatta är huvudsyftet. Att verka tuff, hård, brutal, och ses som en obönhörlig överhet som avskräcker folk från att välja piskan. Det är moraliserande och precis vad jag förväntar mig från skattesmitarpariet och dess allierade. Man kan ju undra vem som är sjuk i det här fallet. De mentalsjuka som söker lättnader eller moderatanhängare som tar varje chans de kan för att pissa på folk som har det svårt?

Ja, de bedriver förstås inte arbetslinjen för människors hälsa. Det verkar inte vara många som minns andra extrema åtgärder som inte gick igenom, för länge sedan försökte de tidssätta hur många dagar man fick vara borta från jobbet med sjukdom (efter första veckan). Lunginflammation 14 dagar, depression 1 dag.

Att rika människor vill bli rikare har jag viss förståelse för. Men inte varför vissa som är svaga och fattiga, vill ha det så. Som om de tror att de kommer gynnas och att deras styrka kan övervinna allt. Ja herregud.
Citera
2026-01-17, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilly28okt2009ober
Man kan inte ställa dem mot varandra, de är i praktiken samma sak och ger samma skador.

Nej, de ställs inte ”mot varandra” och är intr ”i praktiken samma sak”. Det är också hela poängen, det ena är risk att något realiseras, det andra ett konstrande att så har skett. Det är bara löjligt att säga att det är samma sak.
Citera
2026-01-19, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Nej, det blir en förlust för, iaf nästan, alla.

Hur blir det en förlust? Utveckla din ståndpunkt.
Citera
2026-01-25, 21:05
Medlem
anre24s avatar
Willys, Coop, ÖoB och ICA har redan många praktikanter som utför ordinarie arbetsuppgifter, som att plocka varor och fylla hyllor. Det här förslaget skulle gynna dem kraftigt, eftersom behovet av anställd personal minskar.
Citera
2026-01-27, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Willys, Coop, ÖoB och ICA har redan många praktikanter som utför ordinarie arbetsuppgifter, som att plocka varor och fylla hyllor. Det här förslaget skulle gynna dem kraftigt, eftersom behovet av anställd personal minskar.

Bah, vilka exportinkomster bidrar livsmedelsbutiker med?

Vi skogsägare behöver folk som planterar ny skog och röjer i befintlig skog och som gör det prisvänligt.

Allt till direkt gagn för hela vårt fosterland.
Citera
2026-01-27, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tr11fip0xen
https://www.dagensps.se/privatekonomi/personer-med-socialbidrag-tvingas-ut-i-jobb/

Vad säger ni om detta? Vad för jobb skall socfallen klara av? Tycker ni detta är bra eller dåligt?

Hade vi inte haft Europas högsta arbetslöshet hade det väl varit värt att fundera på, att vid brist på arbetskraft sätta fler i arbete är inte nödvändigtvis en nackdel.

Som det ser ut nu så är det bara ytterligare ett sätt för tidelaget att förtrycka befolkningen, då det kommer att leda till ÄNNU fler arbetslösa, då vi i princip inför slaveri, och vem fan skulle betala för arbetskraft när man kan få betalt för gratis arbetskraft?

Det är nånstans helt otroligt att folk inte ser vad som pågår och istället bara hejar på varandra när det kommer till att förtrycka fattiga till max. En tiondel av Sveriges arbetsföra befolkning, många med hög utbildning och/eller lång erfarenhet, står arbetslösa. Gör regeringen ett skit åt det? Icke. Istället försöker de se till att öka arbetslösheten ännu mer så att arbetarna ska acceptera precis vilka villkor som helst.

Varför? Därför att när du är fattig och knappt kan äta så är det jävligt mycket lättare att övertyga dig om att det är Nån Annan som bär skulden.
Citera
2026-01-27, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Dom får ju ”lön” :-)
Dom får ekonomisk hjälp från samhället genom andras skatter. Försörjningsstöd beskattas inte, räknas inte som skattepliktig inkomst och är inte pensionsgrundande.
Så mam får stöd – men man ska också delta.

Fast hela "arbetslinjen" bygger ju på påståendet att det ska löna sig att arbeta, om man ska arbeta även när man får 6k i bidrag så lönar det sig ju uppenbarligen inte att arbeta. För nej, oavsett hur mycket ditt hatfyllda hjärta än vill så är försörjningsstöd inte lön, det är en hjälp som man får för att vi bestämde som samhälle att det är sunkigt att ha tiotusentals hemlösa svältande ute på gatan.

Jag förstår att det här med svensk historia inte är så intressant för slasket som påstår sig värna den, men vi har redan haft en politik baserad på iden att fattigdom är en synd du själv ansvarar för. Det gick inte så bra, och de flesta civiliserade länder i världen har sakta men säkert jobbat sig bort från det.

F.ö är det inte "andras skatter", det är allas skatter. De flesta som får försörjningsstöd har själva arbetat tidigare. Men det är klart, deras skatt ska väl gå till att bekosta en flygresa på en halv miljon för nåt moderatslödder, så det fanns inget kvar till grundläggande överlevnad för vår befolkning antar jag.
Citera
2026-01-27, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Är Uffe så illa däran ska han bli sjukpensionär, sen behöver ju någon göra en bedömning om vad folk klarar av och ger arbete efter förmåga. Uffe klarar kanske scanna och arkivera kommunens pappersarkiv till digital form ett par år.
Fast kommer det att ske då? För det låter fint när du skriver det, men i realiteten sitter vi redsn IDAG i en situation där vi tvingar arbetslösa att skiljas från sina barn (eller försöka hitta skola på ny ort var tredje månad) för att flytta 70 mil för ett deltidsjobb, vi utvisar 4-åringar till fosterhem, och vi tvingar 60-åriga arbetslösa att sälja hus och hem och försöka överleva på strax över 6000 i månaden fram till pension.

Denna regering BRYR. SIG. INTE. om dig, och det är tamejfan dags att ni inser att allt detta käbbel om att man bara kommer rikta in sig på fuskare/brottslingar/latmaskar bara är skitsnack. Lagen drabbar alla och när Uffe svälter ihjäl ute på gatan så kommer du att vara helt övertygad om att han nog bara var lat ändå.
Citera
2026-01-27, 13:59
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Fast hela "arbetslinjen" bygger ju på påståendet att det ska löna sig att arbeta, om man ska arbeta även när man får 6k i bidrag så lönar det sig ju uppenbarligen inte att arbeta. För nej, oavsett hur mycket ditt hatfyllda hjärta än vill så är försörjningsstöd inte lön, det är en hjälp som man får för att vi bestämde som samhälle att det är sunkigt att ha tiotusentals hemlösa svältande ute på gatan.

Jag förstår att det här med svensk historia inte är så intressant för slasket som påstår sig värna den, men vi har redan haft en politik baserad på iden att fattigdom är en synd du själv ansvarar för. Det gick inte så bra, och de flesta civiliserade länder i världen har sakta men säkert jobbat sig bort från det.

F.ö är det inte "andras skatter", det är allas skatter. De flesta som får försörjningsstöd har själva arbetat tidigare. Men det är klart, deras skatt ska väl gå till att bekosta en flygresa på en halv miljon för nåt moderatslödder, så det fanns inget kvar till grundläggande överlevnad för vår befolkning antar jag.

Jag håller tyvärr inte med om att ”De flesta som får försörjningsstöd har själva arbetat tidigare.”

Här är kalla fakta:

Från den officiella statistiken:

År 2024 fick omkring 145 500 hushåll ekonomiskt bistånd någon gång under året.

Under 2024 betalade kommunerna ut drygt 10,9 miljarder kronor i ekonomiskt bistånd, vilket motsvarar en ökning med drygt två procent i fasta priser.

Antalet biståndsmottagare under 2024 var nästan 251 400, varav 86 000 kvinnor, 88 000 män och 77 400 barn.

Av det totala antalet vuxna biståndsmottagare var omkring 58 procent utrikes födda.

Källa: https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/alla-statistikamnen/ekonomiskt-bistand/
Citera
2026-01-27, 14:12
Avslutad
Ännu en halvmesyr från det kastrerade tidelaget, det ska vara arbetskrav, inte "aktivitetskrav"
.
Detta leder bara till ännu fler vuxendagis där folk sitter och bläddrar på TikTok medan en "entreprenör" berättar varför just dom borde gå med deras pyramidspel.

Tänk så smutsiga och äckliga våra gator och torg är, tuggummin, snus, fimpar, graffiti så långt ögat kan nå.
Här finns det arbete att utföra som även en person i rullstol skulle klara av.
Senast redigerad av Twitterturken 2026-01-27 kl. 14:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in