2026-01-27, 12:56
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Men ateism är ju inte en livsåskådning. Bevisbördan ligger på er som hävdar att kristendomen är sann.
Ateister är väldigt bra på att säga vad ateism inte är. Men vad är ateism då? nånting måste man ju kalla det.
Citera
2026-01-27, 12:58
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Vi vet för närvarande inte hur det har gått till. Och detta betyder inte att det blir legitimt att köra med med ”god of the gaps”, det var min poäng.
Magi blir inte automatiskt förklaringen bara för att vi inte har ett svar.
Tekniskt sett vet vi ingenting. Dt är ingenting som går att bevisa till 100%, så med den logiken är all vår vetskap bara ett stort hål som vi försöker fylla så gott vi kan.
Citera
2026-01-27, 13:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Det stannar ju inte bara vid utvecklandet av ben, armar osv. Sen bestämmer sig även fiskarna för att de vill bli smarta också. Och utvecklar ett obegripligt komplext nervsystem med nervtrådar, nervceller, hjärnceller. Så att de kan tänka, fundera, lösa problem, tillverka saker osv. Allt med slumpens hjälp. Bra jobbat av fiskarna!
Inte nog med det: bläckfiskarna har gjort samma sak i princip helt oberoende eftersom senaste gemensamma anfader inte hade mycket till nervsystem. Precis som insekter och ryggradsdjur helt oberoende av varandra insåg vinsten med att ha ben på land. Fåglar, däggdjur, insekter och t o m några fiskar utvecklat vingar osv. Evolutionen är fascinerande.

Som sagt, läs på lite så slipper du stå där med dumstruten. Finns youtubevideor också om du inte gillar att läsa.
Citera
2026-01-27, 13:04
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nej, det gör du inte. Du länkar dels till hemsidor som inte har någonting med vetenskap att göra, som indefenseofthecross.com men framförallt tar du upp exempel på fenomen (så som nära-döden-upplevelser) och helt utan några belägg eller argument påstår att de bevisar dina personliga religiösa föreställningar. Du svarar inte heller på kritiken du får gällande dina slutsatser, utan ignorerar och bara fortsätter att hävda att din religion är vetenskapligt bevisad.

Här har du min kritik på det du skriver om nära-döden-upplevelser som du inte har svarat på:
(FB) Ateister vs kristna debatt
(FB) Ateister vs kristna debatt
Jag spenderade ett antal timmar på att fördjupa mina kunskaper angående olika religiösa figurer i NDEs, därför jag avvaktade med att svara direkt.

Det är ett komplicerat ämne som går att prata om i timmar. Jesus dyker upp i omkring 20% av fallen tydligen, och i andra fall pratas det ofta om "varelser av ljus" och en kärleksfull gud av ljus som kan tolkas som krishna, allah eller vad man nu tror om verkligheten.

Det intressanta är att Jesus beskrivs detaljerat, medans heliga figurer från andra religioner är mer tolkningar av ljus m.m.

I vilket fall så är det bevisat att NDEs inte är något som händer i hjärnan, vilket i princip bevisar att vi har en själ och motbevisar ateism. Frågan är mer hur man ska tolka olika religioner och det bortom vår förståelse.

Enligt mig själv behöver det inte vara så att kristendom är den enda sanna religionen, det kan finnas visdom och sanning i andra också.
Citera
2026-01-27, 13:08
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Nej, jag är inte över någon för att jag avstår från det som är eller har varit fel med kristendomen och är öppen med det. Jag vill föra fram Jesus budskap och alla som gör det är mina bröder.

Jag skulle aldrig försvara lärjungarna, Paulus eller någon annan inom kristendomen men jag dömer dem inte heller för jag vet att djävulen är en svår motståndare.

Den kristna kyrkan blev en katastrof med sin jakt efter makt och rikedom och självklart har ingenting gott kommit ur dess illdåd eller irrläror. Men som Jesus profeterade så har hans budskap spridits till alla folk nu inför civilisationskollapsen.

Kyrkan bevarade pundet men har inte förmått att föra fram det budskap de inte själva levde upp till. Alla var inte bröder och budskapet avslöjade de falska auktoriteterna.

Men I skolen icke låta kalla eder 'rabbi', ty en är eder Mästare, och I ären alla bröder. Ej heller skolen I kalla någon på jorden eder 'fader', ty en är eder Fader, han som är i himmelen. Ej heller skolen I låta kalla eder 'läromästare', ty en är eder läromästare, Kristus. Den som är störst bland eder, han vare de andras tjänare. Men den som upphöjer sig, han skall bliva förödmjukad, och den som ödmjukar sig, han skall bliva upphöjd. — Matteus 23:8-12
Att du kritiserar den svenska kyrkan eller vissa lärljungar gör dig inte till icke-kristen. Att du säger att det funnits dåliga saker med kristendomen gör det inte heller.

Eftersom du följer jesus är du kristen, det är så det är. Du är bara en kristen som kritiserar saker inom kristendom, det är inte ens särskilt ovanligt.
Citera
2026-01-27, 13:13
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Turinsvepningen kommer från 1200-1300-talet enligt C-14-mätningar, så vad den där artikeln skulle bevisa förstår nog bara du. Artikeln innehåller en del intressanta hypoteser men saknar relevans för diskussioner kring kristendom eller religion...
Om partikelstrålning ligger bakom C-14 resultaten skulle man se en tydlig skillnad från olika delar av svepningen, M. Antonacci är advokat och saknar kunskap om radiokemi och radiofysik vilket är väldigt tydligt i artikeln...

Tror man inte på radiokemi och radiofysik så har vi dokument från 1380-talet där biskoparna i Troyes, Henri de Poitiers och Pierre d’Arcis, beskriver svepningen och konstnären som gjort den. Samt att vävtekniken för tyget kommer från en vävstolstyp som inte fanns före 1100-1200-talet. För att inte nämna att påven under samma tid beskriver den som en representation...

Artikeln om näradödenupplevelser visar inget annat än att;

Samt att nära dödenupplevelser ger upphov till varaktiga livsstilsförändringar. Ja, tror tusan det! Den hormondumpen som sker i kroppen och hjärnan vid så stora trauman, som hjärtstopp faktiskt är, så vore det konstigt om människor inte blir påverkade.
Jämför med psilosybinbehandling mot dödsångest hos obotliga cancerpatienter, dock väldigt små studier.

Trams!

Som vanligt så förstår inte teister hur vetenskapen eller den vetenskapliga metoden fungerar...
Återigen så lutar jag mig mot min samling Kalle Anka pocketböcker, beskrivningen av Ankeborg känns mer trovärdig än både nya- och gamla testamentet (uselt transkriberade muntliga traditioner från äldre bronsåldern).
Den är från 0-talet, jag har lagt mer tid på det här än jag vill erkänna, det finns typ 20+ andra saker som placerar den där.
Koldateringen är 100% falsk, de vägrade ge ut all info, det tog typ 20 år och en advokat att få dom att göra det, när all information från dateringen kom ut till allmänheten kom det fram att de fått flera olika århundraden i varje resultat och tagit genomsnittet.

Vad herr M. Antonaccis yrke är vet jag inte, men artikeln verkade ganska vetenskapligt detaljerad enligt mig och jag vet att det finns mängder med andra kärnfysiker som analyserat den och sagt att människor inte kan skapa något som detta ens med modern teknologi. Det är inte som att duken blivit studerad av 1 forskare utan säkert tusentals.

Blodfläckarna från sudarium of oviedo stämmer till minsta detalj exakt med shroud of turin, och hos sudarium of oviedo har vi ägandebevis från 600-talet.

Så nej, försök igen.

Med NDEs så finns det bevis på att det är mer än något som händer i hjärnan, det är inte en idé.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-01-27 kl. 13:19.
Citera
2026-01-27, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Inte nog med det: bläckfiskarna har gjort samma sak i princip helt oberoende eftersom senaste gemensamma anfader inte hade mycket till nervsystem. Precis som insekter och ryggradsdjur helt oberoende av varandra insåg vinsten med att ha ben på land. Fåglar, däggdjur, insekter och t o m några fiskar utvecklat vingar osv. Evolutionen är fascinerande.

Som sagt, läs på lite så slipper du stå där med dumstruten. Finns youtubevideor också om du inte gillar att läsa.

Nej men ojdå, där satte du dit mig igen! Fiskarna är ju självklart minst lika smarta som människan. Troligen smartare. Ända tills de fastnar på kroken .)

Grattis än en gång till din teori och hoppas slumpen är med dig fortsättningsvis.
Citera
2026-01-27, 13:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Det intressanta är att Jesus beskrivs detaljerat, medans heliga figurer från andra religioner är mer tolkningar av ljus m.m.
Hur många av dessa personer var kristna? Hur menar du med "detaljerat" när ingen har någon aning om hur Jesus såg ut. Återgav de månne den för det egna landet typiska bilden av Jesus?

Den dag någon samlare i inre Amazonas som aldrig hört talas om kristendom rapporterar sig sett Jesus och fått kristendomen förklarad för sig börjar det bli intressant.
Citera
2026-01-27, 13:24
Medlem
Citat:
Tekniskt sett vet vi ingenting. Dt är ingenting som går att bevisa till 100%, så med den logiken är all vår vetskap bara ett stort hål som vi försöker fylla så gott vi kan.

Ja men att vi inte vet saker och ting i en absolut mening betyder inte att alla påståenden är lika rimliga.
Det är fortfarande betydligt mer sannolikt att Jorden är rund än platt sett till bevisen, trots att inte ens detta är 100% säkert.
I en praktisk mening är det irrelevant att det finns en mikroskopisk chans att vi alla bara hallucinerar bevisen som visar att Jorden är rund.
Citera
2026-01-27, 13:37
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Hur många av dessa personer var kristna? Hur menar du med "detaljerat" när ingen har någon aning om hur Jesus såg ut. Återgav de månne den för det egna landet typiska bilden av Jesus?

Den dag någon samlare i inre Amazonas som aldrig hört talas om kristendom rapporterar sig sett Jesus och fått kristendomen förklarad för sig börjar det bli intressant.
De beskriver Jesus som en man med hål i händerna och att de bara visste magiskt på något sätt att det var honom. Berättelser från indianer i amazonas tror jag det är svårt att få data från, men historier från folk som inte visste eller knappt visste vem jesus var har jag hört. Vad jag aldrig hört är någon kristen som träffar typ någon hinduisk figur med flera armar eller liknande.
Citera
2026-01-27, 13:41
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Kan du vara bussig att länka till "mängder av vetenskapligt bevisade mirakel" och "historiska bevis"?
Ett argument är för övrigt inget bevis.
Finns en del här:
https://indefenseofthecross.com
Du kan utforska hemsidan

Inte historiska bevis dock, men bevisade mirakel.
Hittar du nåt och vill läsa mer om det för att du inte litar på 1 enda hemsida får du googla eller söka på youtube.
Citera
2026-01-27, 13:42
Medlem
Citat:
Jag spenderade ett antal timmar på att fördjupa mina kunskaper angående olika religiösa figurer i NDEs, därför jag avvaktade med att svara direkt.

Det är ett komplicerat ämne som går att prata om i timmar. Jesus dyker upp i omkring 20% av fallen tydligen, och i andra fall pratas det ofta om "varelser av ljus" och en kärleksfull gud av ljus som kan tolkas som krishna, allah eller vad man nu tror om verkligheten.

Jag vet inte hur dina ”fördjupningar” går till, men det är uppenbart att du bara ta till dig av sådant som du kan tolka till din fördel.
I de flesta fall så tolkar folk sina upplevelser i enlighet med vad de redan tror på.

Att kristna som har nära-döden-upplevelser tycker sig se Jesus är liksom inget konstigt. Jesus är den centrala figuren i kristendomen och är avbildad överallt.
En muslim som har en nära-döden-upplevelse kommer i de allra flesta fall tolka det han ser i enlighet med islam och en hindu i enlighet med hinduismen.
Subjektiva upplevelser är inte ett bevis på att kristendomen är sann hur mycket du än vill att det ska vara så.

Citat:
I vilket fall så är det bevisat att NDEs inte är något som händer i hjärnan, vilket i princip bevisar att vi har en själ och motbevisar ateism. Frågan är mer hur man ska tolka olika religioner och det bortom vår förståelse.
Jaså, det är bevisat? Varför har ingen fått Nobelpris för detta och varför är det inte en världsnyhet? Det vore den mest fantastiska upptäckt som någonsin gjorts.
Sätt igång och presentera bevisen. Vetenskapliga bevis. Inte religiös propaganda.

Citat:
Enligt mig själv behöver det inte vara så att kristendom är den enda sanna religionen, det kan finnas visdom och sanning i andra också.
Så är nära-döden-upplevelser av muslimer och hinduer starka bevis för att även islam och hinduismen är sanna religioner?
Senast redigerad av Tickelitu 2026-01-27 kl. 13:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in