Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Jag spenderade ett antal timmar på att fördjupa mina kunskaper angående olika religiösa figurer i NDEs, därför jag avvaktade med att svara direkt.
Det är ett komplicerat ämne som går att prata om i timmar. Jesus dyker upp i omkring 20% av fallen tydligen, och i andra fall pratas det ofta om "varelser av ljus" och en kärleksfull gud av ljus som kan tolkas som krishna, allah eller vad man nu tror om verkligheten.
Det intressanta är att Jesus beskrivs detaljerat, medans heliga figurer från andra religioner är mer tolkningar av ljus m.m.
Jag vet inte hur dina ”fördjupningar” går till, men det är uppenbart att du bara ta till dig av sådant som du kan tolka till din fördel.
I de flesta fall så tolkar folk sina upplevelser i enlighet med vad de redan tror på.
Att kristna som har nära-döden-upplevelser tycker sig se Jesus är liksom inget konstigt. Jesus är den centrala figuren i kristendomen och är avbildad överallt.
En muslim som har en nära-döden-upplevelse kommer i de allra flesta fall tolka det han ser i enlighet med islam och en hindu i enlighet med hinduismen.
Subjektiva upplevelser är inte ett bevis på att kristendomen är sann hur mycket du än vill att det ska vara så.
Citat:
I vilket fall så är det bevisat att NDEs inte är något som händer i hjärnan, vilket i princip bevisar att vi har en själ och motbevisar ateism. Frågan är mer hur man ska tolka olika religioner och det bortom vår förståelse.
Jaså, det är bevisat? Varför har ingen fått Nobelpris för detta och varför är det inte en världsnyhet? Det vore den mest fantastiska upptäckt som någonsin gjorts.
Sätt igång och presentera bevisen. Vetenskapliga bevis. Inte religiös propaganda.
Citat:
Enligt mig själv behöver det inte vara så att kristendom är den enda sanna religionen, det kan finnas visdom och sanning i andra också.
Så är nära-döden-upplevelser av muslimer och hinduer starka bevis för att även islam och hinduismen är sanna religioner?