2026-01-27, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Ja så brukar det nog vara, jag har inte tagit del av någon forskning i ämnet.
Det är några som skrivit att det finns stugor runtom den där stugan, så tänkte att det var lätt för upptäckt också. Jag har bara sett stugan från Tärnstigen där man på Google Maps ser 2 svarta Volvo. Är det därifrån han isf ska ha tagit in BO?
Gällande bil menade jag inte någon liten sedan utan mer om han hyrde någon skåpbil som han plastat insidan av. Och tanken på utomhus kom som sagt av serien jag såg nyss där monstret i Florens skar ut kvinnornas könsorgan utomhus, men det var ju å andra sidan inte hela styckningar.

Ja, jag tänker att han tagit in kroppen från den plats där man ser bilar parkerade i närheten av stugorna. Inte uppför den snåriga terrängen man ser på google street view.

Han kanske hade koll på att stugorna var obebodda just detta datum? Eller så chansade han med tanke på att det var natt.
Citera
2026-01-27, 13:39
Medlem
Citat:
/..../
Ja men jag menade att när polisen kom dit lär det isf ha luktat en hel del rengöringsmedel i hela den lilla stugan. En vanlig badrumsrengöring luktar ju, då lär det luktat ännu mer där. Och det var ju ingen bankrånare de hade span på. Så alla klockor borde ju ha ringt om de har med en nekrofili att göra som precis kidnappat någon och som googlat på hur man kommer undan med mord. Men detta med lukten har ju inte framkommit än så det kanske ändå var där han utförde styckningen, men då undrar jag istället över det jag svarade Hereric77 här ovan.

Vi vet ännu inte om han använde starkluktande rengöringsmedel. Det behöver han inte ha gjort. Det är en relativt liten yta han har behövt rengöra om han gjort det i sitt bad/duschrum.

Tror inte att polisen initialt spanade efter just en nekrofil och troligtvis hade de vid de tiden inte heller koll på vad som fanns i hans dator.

Jag har nog uteslutit att han skulle ha styckat BO i bilen. Då skulle han ha behövt en ljuskälla med risk för att röja sig själv. Dessutom skulle det vara bökigt, tror nästan omöjligt, om man inte har en van. Vem skulle sedan köra till jobbet med en nedsölad bil? Polisen har även uppgivit att man hittat "föremål" med DNA på i huset. Då har de troligtvis talat om de verktyg han använt att stycka med.

Har funderat lite på om GM verkligen hade tänkt stycka BO med direkt verkan eller om han egentligen tänkt spara kroppen något dygn. Undrar också om han själv klippt håret i samband med dådet. Kan BO ha ryckt bort några testar under sin kamp för livet? Hans frisyr från häktningen liknar "varken hackat eller malet". Man ser att håret är slarvigt kapat, troligtvis grova klipp med sax då han inte har fått med alla testar.
Citera
2026-01-27, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Hur såg temperaturen egentligen ut kring Rönninge vid tiden för dådet?

Gick det ens att gräva ordentligt i marken?

Eller han kanske tänkte avsluta med att övertäckta med grenar och annat sly.

Detta med grävandet har jag också undrat över. Så lätt kan det nog inte ha varit. Sedan finns det säkert gott om rötter och stenar på denna plats. Han hade säkert tänkt täcka med grenar, löv och annat.
Citera
2026-01-27, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Är inte uppgiften om att att det var DNA- spår på föremål på bortförandeplatsen som ledde till mgm nu bekräftat av åklagarmyndigheten. Tidigare enbart mediauppgifter?

Citat Från expressen

Nu har åklagaren begärt förlängd åtalstid, enligt ett pressmeddelande.

Samtidigt har bevisläget om misstanken om mord stärkts!
Citera
2026-01-27, 14:01
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Vi vet ännu inte om han använde starkluktande rengöringsmedel. Det behöver han inte ha gjort. Det är en relativt liten yta han har behövt rengöra om han gjort det i sitt bad/duschrum.

Tror inte att polisen initialt spanade efter just en nekrofil och troligtvis hade de vid de tiden inte heller koll på vad som fanns i hans dator.

Jag har nog uteslutit att han skulle ha styckat BO i bilen. Då skulle han ha behövt en ljuskälla med risk för att röja sig själv. Dessutom skulle det vara bökigt, tror nästan omöjligt, om man inte har en van. Vem skulle sedan köra till jobbet med en nedsölad bil? Polisen har även uppgivit att man hittat "föremål" med DNA på i huset. Då har de troligtvis talat om de verktyg han använt att stycka med.

Har funderat lite på om GM verkligen hade tänkt stycka BO med direkt verkan eller om han egentligen tänkt spara kroppen något dygn. Undrar också om han själv klippt håret i samband med dådet. Kan BO ha ryckt bort några testar under sin kamp för livet? Hans frisyr från häktningen liknar "varken hackat eller malet". Man ser att håret är slarvigt kapat, troligtvis grova klipp med sax då han inte har fått med alla testar.
Nej, de gjorde ju inte det.
Citat:
-Misstanken till en början var att kvinnan hölls kidnappad. Men poliserna förstod då att de tyvärr hade att göra med ett styckmord, har en källa tidigare sagt till TV4 Nyheterna.
https://www.tv4.se/artikel/4Wt7R4O9AC0mDJacSiLpOe/atal-i-roenningemordet-droejer

Och:
Citat:
I ett pressmeddelande delar nu åklagaren fler detaljer kring utredningen, bland annat att kvinnan redan var död när polisen inledde sin spaningsinsats den 27 december.
Spaningsinsatsen inleddes väl på f.m?
13:30 tiden är sista budet då spaningsinsats inleddes el. är det då den hemliga husrannsakan ägde rum?
Citera
2026-01-27, 14:02
Medlem
Citat:

"Vem skulle sedan köra till jobbet med en nedsölad bil?
Ja, vem mördar ens någon eller styckar någon och vem åker till jobbet som om ingenting hänt någon dag efter att man styckat någon?
Gällande nedsölad bil så kan han ju ha använt skyddsplast. Det var väl någon som inte för så länge sen åkte fast som hade "förberett" en van på ett sådant sätt. Ska försöka hitta rätt på det fallet. Och jag menade ju då att han kan ha stått i skogen eller på annat avskild plats.
Det där med att de funnit verktyg kring huset har jag missat. Men han kan ändå utfört styckningen på annan plats. Men mest troligt i stugan kanske då eller om det finns någon bod/förråd tillhörande stugan.

Gällande utseende, kan han ha haft peruk? Han hade ju börjat bli flintskallig, det går ju inte för sig om man vill se ut som en tjej. Rycker man någon i håret brukar det väl lossna från hårfästet, inte halvvägs ner på hårstrået, kanske missförstod jag din fråga
Citera
2026-01-27, 14:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Citat Från expressen

Nu har åklagaren begärt förlängd åtalstid, enligt ett pressmeddelande.

Samtidigt har bevisläget om misstanken om mord stärkts!

Ja, verkligen goda nyheter. Man vill inte att det ska hamna i samma läge som med fallet Börje Hultgren ( enbart fälld för brott mot griftefriden eller svårigheter att bedöma dödsorsak ( mordet på Tove).

Samtidigt är utredningen i sin linda och det verkar ändå som att rättsmedicin ännu inte är klara med allt vad gäller dödsorsaken, så man ska inte ropa hej innan man är över bäcken…

Åklagarmyndigheten:

”I utredningen kvarstår flera utredningsåtgärder, bl.a. slutligt obduktionsbesked för att fastställa dödsorsak och dödstidpunkt, […]”
Citera
2026-01-27, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, jag tänker att han tagit in kroppen från den plats där man ser bilar parkerade i närheten av stugorna. Inte uppför den snåriga terrängen man ser på google street view.

Han kanske hade koll på att stugorna var obebodda just detta datum? Eller så chansade han med tanke på att det var natt.

Då det var julhelg antog han nog att åtminstone närmsta grannen (ägaren?) skulle besöka sina anhöriga eller vänner. Hade kanske koll på grannens rutiner samt på vilka bilar som var borta från stugområdet.
Citera
2026-01-27, 14:08
Medlem
Citat:

När jag gör rent mitt badrum luktar det en hel del rengöringsmedel. Om han gjort rent där efter en styckning lär det luktat rejält och detta borde fått poliserna att undra.
Jag har inte skrivit att de initialt letade efter en nekrofili. Men de fick ju under span upp en del information om vad han sökt på. Sen vet jag inte om de gick in i stugan innan eller efter de fått den infon.
Citera
2026-01-27, 14:17
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, verkligen goda nyheter. Man vill inte att det ska hamna i samma läge som med fallet Börje Hultgren ( enbart fälld för brott mot griftefriden eller svårigheter att bedöma dödsorsak ( mordet på Tove).

Samtidigt är utredningen i sin linda och det verkar ändå som att rättsmedicin ännu inte är klara med allt vad gäller dödsorsaken, så man ska inte ropa hej innan man är över bäcken…

Åklagarmyndigheten:

I utredningen kvarstår flera utredningsåtgärder, bl.a. slutligt obduktionsbesked för att fastställa dödsorsak och dödstidpunkt, […]
Japp! Det är svårt att fälla någon till ansvar för mord om inte det är bevisat att det var så hon dog.
Senast redigerad av Taggad 2026-01-27 kl. 14:21.
Citera
2026-01-27, 14:22
Medlem
Citat:
När jag gör rent mitt badrum luktar det en hel del rengöringsmedel. Om han gjort rent där efter en styckning lär det luktat rejält och detta borde fått poliserna att undra.
Jag har inte skrivit att de initialt letade efter en nekrofili. Men de fick ju under span upp en del information om vad han sökt på. Sen vet jag inte om de gick in i stugan innan eller efter de fått den infon.

Han räknade ju inte med att åka dit inom 48 timmars, så han kanske bara spolade rent och svabbade lite snabbt. Polisen gjorde uppenbarligen inte en ordentlig undersökning av stugan.

Det är alltid lätt att vara efterklok. Men efter att dom fick dna träff borde dom gjort lite research på honom, och då blivit uppmärksam på hans nekrofila intressen som faktiskt nämndes i domen från 2019.
Citera
2026-01-27, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
(........)
Att kräva att ord/begrepp alltid ska användas på ett strikt logiskt, (......)

Ingen har krävt hur ett ord ska skrivas, du svarade på ämnet på en enklare nivå än det jag tog upp och att påtala när det inte passar, är bra, då kan de som blir berörda ändra dödsannonser.

Det handlar inte om varför man i allmänhet väljer " har lämnat oss", utan det är bara en notering att det inte passade ihop denna gång, hennes död genom mord och dödsannonsen "My Törnblom har lämnat oss (...)" passade inte ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in