2026-01-27, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Han räknade ju inte med att åka dit inom 48 timmars, så han kanske bara spolade rent och svabbade lite snabbt. Polisen gjorde uppenbarligen inte en ordentlig undersökning av stugan.

Det är alltid lätt att vara efterklok. Men efter att dom fick dna träff borde dom gjort lite research på honom, och då blivit uppmärksam på hans nekrofila intressen som faktiskt nämndes i domen från 2019.
Läste nånstans att han var pedantisk, men det kanske inte gäller efter en styckning av en människa.

Ja polisen sprang kanske bara in och vände då de inte såg någon fullstor kropp mitt i stugan. De varken såg något suspekt eller kände någon suspekt lukt.
Jag har nog läst för många deckare & kriminalromaner!
Citera
2026-01-27, 14:39
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G99G99G
Ännu en hemsk bild på misfostret
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Bx3xyv/vlma-andersson-har-lamnat-uppgifter
Han ser mager och sliten ut om man jämför med bilderna där han var 19 år.
På de tidigare bilder ser han normal ut om man bortser från smink och hårspännen.
Om han skulle gå upp i vikt så skulle nog ansiktsformen se bättre ut, lite rundare om kinderna skulle få öronen mindre framträdande.
Citera
2026-01-27, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
"Vem skulle sedan köra till jobbet med en nedsölad bil?
Ja, vem mördar ens någon eller styckar någon och vem åker till jobbet som om ingenting hänt någon dag efter att man styckat någon?
Gällande nedsölad bil så kan han ju ha använt skyddsplast. Det var väl någon som inte för så länge sen åkte fast som hade "förberett" en van på ett sådant sätt. Ska försöka hitta rätt på det fallet. Och jag menade ju då att han kan ha stått i skogen eller på annat avskild plats.
Det där med att de funnit verktyg kring huset har jag missat. Men han kan ändå utfört styckningen på annan plats. Men mest troligt i stugan kanske då eller om det finns någon bod/förråd tillhörande stugan.

Gällande utseende, kan han ha haft peruk? Han hade ju börjat bli flintskallig, det går ju inte för sig om man vill se ut som en tjej. Rycker man någon i håret brukar det väl lossna från hårfästet, inte halvvägs ner på hårstrået, kanske missförstod jag din fråga

Ja, som jag tidigare skrev, en van skulle göra styckningen lättare. Men nu hade han ju inte det. Svårt då att stycka en kropp i baksätet på en vanlig personbil. Dock kaske lättare med en kombi.

Vad jag förstår är det inte bekräftat att det just var verktyg med DNA som man hittat i huset. Men man kan nog anta det då det stod "föremål."

Gällande utseendet ser han inte ut som någon direkt läckerbit, åtminstone inte på foto.
Nu svävar jag ut litet i tanken. Tänkte att han kunde ha kapat håret då de magra hårtestar man tidigare sett honom med var så tunna och slita i ändarna. En kortare frisyr ger vanligtvis håret mer fyllighet och eventuell avsaknad av hår ser inte så radikal ut. Ser ut som om avkapningen av håret skett i hast då det är så ojämnt. Han har inte haft tid att jämna till det. Trodde han kanske att han skulle kunna vilseleda eventuella vittnen med att byta frisyr? Eller polisen, om de hittat långa utslitna testar på stället där BO attackerades. Kanske långsökt men det finns väl en orsak. Många mördare försöker ändra på sitt utseende men det var väl inte så mycket annat denna "kalaspingla" kunde göra.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-01-27 kl. 14:48.
Citera
2026-01-27, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Ja, som jag tidigare skrev, en van skulle göra styckningen lättare. Men nu hade han ju inte det. Svårt då att stycka en kropp i baksätet på en vanlig personbil. Dock kaske lättare med en kombi.

Vad jag förstår är det inte bekräftat att det just var verktyg med DNA som man hittat i huset. Men man kan nog anta det då det stod "föremål."

Gällande utseendet ser han inte ut som någon direkt läckerbit, åtminstone inte på foto.
Nu svävar jag ut litet i tanken. Tänkte att han kunde ha kapat håret då de magra hårtestar man tidigare sett honom med var så tunna och slita i ändarna. En kortare frisyr ger vanligtvis håret mer fyllighet och eventuell avsaknad av hår ser inte så radikal ut. Ser ut som om avkapningen av håret skett i hast då det är så ojämnt. Han har inte haft tid att jämna till det. Trodde han kanske att han skulle kunna vilseleda eventuella vittnen med att byta frisyr? Eller polisen, om de hittat långa utslitna testar på stället där BO attackerades. Kanske långsökt men det finns väl en orsak. Många mördare försöker ändra på sitt utseende men det var väl inte så mycket annat denna "kalaspingla" kunde göra.

2019 Använde han mask med ändrade bilens utseende efter det misslyckade kidnappningsförsöket. Denna gång använde han troligen ingen mask, men kan ha både klippt sig och färgat håret efter överfallet på juldagen.
Citera
2026-01-27, 14:59
Medlem
Citat:
Verkar ha varit några plusgrader en längre tid i området vilket betyder att det gick att gräva. Men hade det varit normal temperatur för årstiden hade han haft betydligt svårare att gräva.

Ja ok för här nere i söder har det också varit relativt milt i december men trots det funka det inte och gräva särskilt väl. I alla fall inte i blomlådorna då det fanns tjäle bara någon centimeter ner.

Det är många gånger GMs inte alls funderat särskilt mycket på det som kommer runt om själva ”fokuset” i sig.
Senast redigerad av viperstyle 2026-01-27 kl. 15:48.
Citera
2026-01-27, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja ok för här nere i söder har det också varit relativt milt f i december men trots det funka det inte och gräva särskilt väl. I alla fall inte i blomlådorna få det fanns tjäle bara någon centimeter ner.

Det är många gånger GMs inte alls funderat särskilt mycket på det som kommer runt om själva ”fokuset” i sig.

Precis, dom tror att dom ska kunna gräva ner kroppen men upptäcker att det är för besvärligt och tidskrävande efter en stund. Sen slutar det med att dom bara dumpar dom, och lägger några grenar på.
Citera
2026-01-27, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Detta med grävandet har jag också undrat över. Så lätt kan det nog inte ha varit. Sedan finns det säkert gott om rötter och stenar på denna plats. Han hade säkert tänkt täcka med grenar, löv och annat.

Misstänker det nog är som du säger. Detaljer kommer säkert bli helt avgörande för fallet så det var gott och höra att man tar längre tid på sig med undersökningarna för att fastställa omständigheter.

Blir väldigt intressant att läsa FUP, hoppas nu bara tråden får tillgång till den!
Citera
2026-01-27, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Nu behöver det ju inte betyda nått särskilt men i Grevens sammanfattning står det att han hade bland annat en spade med sig när han kom ut från bostaden.
Vid gripandet hade han bland annat en spade och en påse.

"bland annat" kan förvisso vara just påsen men det är ju möjligt att den del av kroppen som ska grävas ner redan fanns i bilen.

Kommer han ut med en stor påse och spade så har jag ändå svårt att tro att de inte skulle agera när de såg det.
Där har de sina bevis, de har haft span på honom sen han kom hem.
Jag tror inte de förväntat sig att hon skulle vara styckad så de hade nog inte hunnit tänkt så långt att "han kan visa vägen till resten" utan "en stor påse och spade" hade säkerligen varit nog för att de skulle konfrontera honom där och då.

Hade de hittat delarna i frysen/kylen redan kanske de tänkt på den strategin. (och det som talar emot det är:"
- I samband med gripandet så blev det tydligt för oss att kvinnan hade bragts om livet
- I samband med gripandet fanns det konkreta omständigheter som gjorde att vi var säkra på att kvinnan var avliden. (Polisen)"

En vanlig typ icapåse borde vara mer troligt i så fall om han hade med sig påsen ut från bostaden ihop med spaden. (i så fall inte så många kroppsdelar)

Annars är det mest troligt att han haft delarna med sig i bilen på jobbet.
Sen följer de efter honom hem, väntar, när de ser honom komma ut med en spade kanske de börjar förvänta sig att han ska begrava henne, därför följer de efter istället för att agera direkt.
Så att han ska leda dom till kroppen.

Tror inte polisen ville gripa honom bara för att han kom ut med en bl.a. en spade. De ville veta hans nästa steg, d.v.s. vad han skulle göra med spaden och den eventuella påsen och lät honom löpa hela linan ut innan de slog till.

Om de hade gripit GM då och inte följt efter honom, hade han heller inte kunnat visa vägen till en eventuell kropp; levande eller död. My var ju inte återfunnen och det var det som var prio.

Att hitta kroppsdelar i kyl/frys hade inte varit nog bevis för att döma honom för mord. Vet inte heller om de kommer att kunna göra det även med fler bevis, det är väl detta de arbetar med för fullt just nu.

Beträffande kroppsdelar i bilen så tror jag inte GM skulle ha riskerat detta.
Citera
2026-01-27, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy
Ingen har krävt hur ett ord ska skrivas, du svarade på ämnet på en enklare nivå än det jag tog upp och att påtala när det inte passar, är bra, då kan de som blir berörda ändra dödsannonser.

Det handlar inte om varför man i allmänhet väljer " har lämnat oss", utan det är bara en notering att det inte passade ihop denna gång, hennes död genom mord och dödsannonsen "My Törnblom har lämnat oss (...)" passade inte ihop.

Osmakligt när utomstående lägger sig i familjens ordval och har mage att dissekera, kritisera och och debattera vad som anses mer passande än familjens egna ord.
Citera
2026-01-27, 16:09
Medlem
Citat:
Precis, dom tror att dom ska kunna gräva ner kroppen men upptäcker att det är för besvärligt och tidskrävande efter en stund. Sen slutar det med att dom bara dumpar dom, och lägger några grenar på.

Ja det tror jag med. Sen det här att faktiskt stycka en hel människokropp i verkligheten måste nästan varit en utomjordisk upplevelse för honom. Det tog nog sin tid.

Att han inte heller hade en tanke på att återvända och kolla platsen för överfallet , vare sig efter hammaren eller annat som hennes hörlurar (inte säkert han ens såg dessa vid överfallet?), är också ett tecken på hur han fungerar. Eller inte.

Familjen hittar dessa saker först vid 14-15 -tiden på lördagen, dvs 12-13 timmar efter överfallet.

Han var förmodligen så konsumerad av sin bedrift att det var det enda som existera där och då.

Det är väldigt djuriskt beteende.
Citera
2026-01-27, 16:15
Medlem
Citat:
2019 Använde han mask med ändrade bilens utseende efter det misslyckade kidnappningsförsöket. Denna gång använde han troligen ingen mask, men kan ha både klippt sig och färgat håret efter överfallet på juldagen.

Nej tror inte heller han använde mask denna gång. Definitivt inte en sådan där täckande ghoulmask han hade tidigare eftersom det var mörkt vid detta tillfälle.

Har också en känsla av att han kan ha försökt ändra sitt utseende efter dådet så visst kan han ha färgat och klippt håret i samband med det. Men jag såg tidigare bilder i tråden där han var mörkhårig. Då har han alltså växlat mellan brunett och blondin, vilket inte borde kunna ha väckt alltför många frågor bland arbetskamraterna om han fortsatt byta färg.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-01-27 kl. 16:23.
Citera
2026-01-27, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja det tror jag med. Sen det här att faktiskt stycka en hel människokropp i verkligheten måste nästan varit en utomjordisk upplevelse för honom. Det tog nog sin tid.

Att han inte heller hade en tanke på att återvända och kolla platsen för överfallet , vare sig efter hammaren eller annat som hennes hörlurar (inte säkert han ens såg dessa vid överfallet?), är också ett tecken på hur han fungerar. Eller inte.

Familjen hittar dessa saker först vid 14-15 -tiden på lördagen, dvs 12-13 timmar efter överfallet.

Han var förmodligen så konsumerad av sin bedrift att det var det enda som existera där och då.

Det är väldigt djuriskt beteende.

Vi vet faktiskt inte om han återvände till brottsplatsen för att leta efter sakerna. Han kanske inte hittade dom eller märkte att det var folk i rörelse så han fick vända hem?

Men jag köper din poäng med att han var uppslukad av sin långvariga fantasi som han nu rådde i hamn. I princip all fokus riktades nog mot kroppen som han hade fri tillgång till. Tyvärr tror jag att han dokumenterade det mesta som nu poliserna behöver gå igenom. Får bara hålla tummarna att han inte laddade upp något innan dom grep honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in