2026-01-27, 13:25
Avslutad
Den åttonde feb är det val i Japan, och deras PM vill fortsätta låna som fan, vilket inte är ekonomiskt hållbart (de har 250% deras BNP i statsskuld. Jmf med USA som har ca 120% trots Trump och hans sedelpressar som går 24/7). Japan har också ca 1,2 biljoner av amerikanska statsobligationer.

Om oppositionen vinner kommer Japan tvingas sälja av dessa, vilket lär skapa en oerhörd börspanik i Amerikat, vilket givetvis drabbar oss alla globalt

Japans ras kan skaka världens finansmarknader

Vad gör ni, säljer ni allt ni har och ligger lågt, eller är det här bara ytterligare någon som står och ropar varg? Jag tror på krasch, börsen är fortfarande löjligt övervärderad
Citera
2026-01-27, 13:33
Avstängd
kyrkstockens avatar
Jag breddar mitt innehav: guld, olja, medicin och metallaktier. ev. energiaktier. En del cash.

Det här året blir åka av.
Citera
2026-01-27, 13:33
Medlem
Är börskrasch den 8/2 något som du påstår, eller någon annan?
Citera
2026-01-27, 13:41
Medlem
Jagarjagarens avatar
Well, vad det gäller aktier i USA har jag klivit av i januari för ett år sedan, då Trump tillträdde. Detsamma gäller globalfonder (som ju var väldigt hårt viktade i just Amerikanska tillgångar).

Jag har viktat om mina investeringar - och har numer väldigt lite på börsen (och har merparten i ädelmetaller i stället).

Jag tror att det möjligen hinner gå på röven innan valet i Japan, om fler Europeiska länder gör som Polen, Danmark, Sverige, Italien, Tyrskland och några till och säljer sina amerikanska statslånepapper (och i fallet Polen, Tyrskland och Italien - verkar för att ta hem sina guldreserver från USA och ackumulerar guld som valutareserv i stället för USD)

Det ska bli intressant att se vad Kanada gör den närmsta tiden, nu när Trump yrat om "100%-tariffer" trots gällande handelsavtal med Kanada och Mexiko.

Dumpar flera Europeiska länder Amerikanska statslånepapper _samtidigt_ som t.ex. Kanada (som skulle kunna tänkas göra det för att svara på ekonomiska hot från USA) _behövs_ ingen Japansk finanskris för att det ska gå riktigt på röven.
Citera
2026-01-27, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murder4hire
Om oppositionen vinner kommer Japan tvingas sälja av dessa, vilket lär skapa en oerhörd börspanik i Amerikat, vilket givetvis drabbar oss alla globalt
Aj fan, och jag som för bara ett par minuter sedan klickade hem ett gäng globala indexfonder.

Men spännande att se, har satt upp datumet i kalendern.
Citera
2026-01-27, 14:06
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Aj fan, och jag som för bara ett par minuter sedan klickade hem ett gäng globala indexfonder.

Men spännande att se, har satt upp datumet i kalendern.

Ja, nu när murder4hire har skådat mörkret är det bara att sälja allt! Räddas det som räddas kan
Citera
2026-01-27, 14:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Dumpar flera Europeiska länder Amerikanska statslånepapper _samtidigt_ som t.ex. Kanada (som skulle kunna tänkas göra det för att svara på ekonomiska hot från USA) _behövs_ ingen Japansk finanskris för att det ska gå riktigt på röven.
Frågan är då vad de som dumpar amerikanska obligationer köper istället. Kina har gått hårt in för guld, mat och andra råvaror för att bygga upp en strategisk reserv.
Citera
2026-01-27, 14:14
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Frågan är då vad de som dumpar amerikanska obligationer köper istället. Kina har gått hårt in för guld, mat och andra råvaror för att bygga upp en strategisk reserv.

I fallet Tyrskland och Italien - Guld, verkar det som. De både verkar A) vilja plocka hem sitt guld från USA och B) ackumulera mer.
I fallet Polen är svaret definitivt guld.

Vad det gäller övriga Europeiska länder vet jag inte. Men en god gissning är väl att de gör "ungefär som alla andra".

Vad det gäller Kanada verkar det mer lurigt.¨

(BRICS.länderna verkar fortsätta att ackumulera guld, för övrigt)
Citera
2026-01-27, 14:30
Medlem
Riksreptilens avatar
Tack förvarningen.

Min enda återstående USA investering hade gått upp drygt 5% sista kvartalet men massivt såld numera.
Citera
2026-01-27, 14:33
Medlem
knarkhitlers avatar
Ja, nu rasar hela gödselstacken för femtonde gången här på kraschback.

Suck.
Citera
2026-01-27, 14:45
Medlem
Vansterpartiets avatar
Jaså är det japanerna som ska krascha börsen nu igen, senast var väl hösten 2024 va?
Citera
2026-01-27, 15:47
Medlem
Alla krascher jag kan komma på är initierade av "marknaden". Kan faktiskt på rak arm inte komma på någon alls som är initialiserad av politiska krafter.

Men om man nu drömer om domedagen:
Amerikanska statsskulden är ungefär hälften så stor som börsvärdet på NYSE+Nasdaq New York tillsammans.
Om det drar iväg där är det säkert jobbigt, men om Japan eller Kina säljer alla sina amerkanska skuldpapper så krusar det nog bara lite på ytan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in