2026-01-27, 16:58
Medlem
Alla sitter och väntar på en crash, det betyder att det inte kommer ske. Och vi vet att USA kommer fortsätta pumpa in pengar till marknaden som aldrig förr.

Det kommer vara lite stelt nu till en början, men snart lossnar det, tech stocks kommer rusa igen, guld och silver kommer falla.

Ingen bryr sig om Trumps utspel längre heller.
Citera
2026-01-27, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Alla sitter och väntar på en crash, det betyder att det inte kommer ske. Och vi vet att USA kommer fortsätta pumpa in pengar till marknaden som aldrig förr.

Det kommer vara lite stelt nu till en början, men snart lossnar det, tech stocks kommer rusa igen, guld och silver kommer falla.

Ingen bryr sig om Trumps utspel längre heller.
Så pyspunka genom inflation.
Citera
2026-01-27, 19:38
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Jag sitter still i båten. Jag tål ett ordentligt ras innan jag går back och har som regel att aldrig sälja. Jag fortsätter handla varje månad.
Senast redigerad av Kapitalistkalle 2026-01-27 kl. 19:40.
Citera
2026-01-27, 19:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Jag sitter still i båten. Jag tål ett ordentligt ras innan jag går back och har som regel att aldrig sälja. Jag fortsätter handla varje månad.
Det finns ju de aktier som 6% i utdelning. Har svårt att se att de skall kunna gå ner något vidare så länge som inte räntan sticker iväg.

Skulle det komma en riktig sättning på 50% för dessa aktier så hade de haft 12% utdelning. För deras bas är väldigt solid och pengarna kommer komma in till dem ändå.

Nej, aktier är väldigt billigt just nu. Jämför med hur mycket guldpriset har gått upp. Där finns det en bubbla deluxe.
Citera
2026-01-27, 20:01
Medlem
Sannolikheten är betydligt större att vi får se en börskrasch den dagen bankerna slutar finansiera misslyckade AI-bolag (läs ChatGPT). Det kommer skapa enorma svallvågor på börsmarknaden.
Citera
2026-01-27, 20:03
Medlem
Är det tråd nr 57 i ordningen under de sista 14 åren på Flashback om samma ämne?
Börskrasch hit och börskrasch dit.

Gäsp.
Citera
2026-01-27, 20:08
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murder4hire
Den åttonde feb är det val i Japan, och deras PM vill fortsätta låna som fan, vilket inte är ekonomiskt hållbart (de har 250% deras BNP i statsskuld. Jmf med USA som har ca 120% trots Trump och hans sedelpressar som går 24/7). Japan har också ca 1,2 biljoner av amerikanska statsobligationer.

Om oppositionen vinner kommer Japan tvingas sälja av dessa, vilket lär skapa en oerhörd börspanik i Amerikat, vilket givetvis drabbar oss alla globalt

Japans ras kan skaka världens finansmarknader

Vad gör ni, säljer ni allt ni har och ligger lågt, eller är det här bara ytterligare någon som står och ropar varg? Jag tror på krasch, börsen är fortfarande löjligt övervärderad
Jag ligger långt och kommer inte att göra någonting utöver att fortsätta månadsspara. Blir det en krasch kommer jag se det som ett köptillfälle snarare än säljtillfälle. Skulle vara kul att på allvar använda min värdepapperskredit när börsen faller med 20-30%. Men detta kan ju dröja 3-5 år till innan den gör.
Citera
2026-01-27, 20:10
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Det är en utmärkt strategi och kommer på sikt vara betydligt bättre än att försöka tajma marknaden.
Citera
2026-01-28, 12:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Ja, nu när murder4hire har skådat mörkret är det bara att sälja allt! Räddas det som räddas kan

haha, jag fick mig ett gott skratt, och hade nog som utomstående heller inte litat på någon med mitt nick, avatar eller bara allmän lingo.

jag är långt ifrån något finansgeni. jag skulle t.o.m. gå så långt å säga att majoriteten av användarna här vet mer om finans och skit än jag gör, men såg någon ta upp det här med Japan o deras massiva skuld samt vilka konsekvenser det kan få för världen i övrigt.

till skillnad mot andra domedagsprofetior är dominobrickorna redan uppradade för att det här ska slå bakut. om så sker? vi får se. får jag rätt kommer jag bumpa den här tråden till förbannelse efter 8/2!!
Citera
2026-01-28, 13:07
Medlem
Vilken börs är det som är tänkt krascha på en söndag? Hamburger börs?
Citera
2026-01-28, 13:21
Medlem
knarkhitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murder4hire
jag är långt ifrån något finansgeni. jag skulle t.o.m. gå så långt å säga att majoriteten av användarna här vet mer om finans och skit än jag gör, men såg någon ta upp det här med Japan o deras massiva skuld samt vilka konsekvenser det kan få för världen i övrigt.
Du såg någon ta upp ännu en sensationsnyhet och bestämde dig för att slutet är nära ?

Japan säljer lite USA-bonds, inflationen ökar i staterna och räntan ökar. Trist givetvis, men knappast armageddon.
Citera
2026-01-28, 13:22
Medlem
knarkhitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrenadeSermon
Vilken börs är det som är tänkt krascha på en söndag? Hamburger börs?
Svarta börsen. Kommer bli omöjligt att få tag i knark.
Börja stacka haschbitar och crackstenar.

Tjack och kola blir den nya världsvalutan, givetvis på blockkedjan med AI och hela faderullan.
Växelkursen blir en kola mot fem tjack.
En Tjack är två knatch.
En knatch är tio skrap.

Inflation sköts genom att blanda ut skiten med druvsocker.
Senast redigerad av knarkhitler 2026-01-28 kl. 13:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in