Citat:
Jag är en man, på tal om härskartekniker.
(Nej det är inte verkligheten)
Eh nja. Inte riktigt. Krävs en rätt så lång process om inte akut anledning föreligger beslutet.
Jag jobbar varken med barn eller som socionom. Så jag kan definitivt hålla på såhär för evigt. Väntat i flera år nu på att sanningen ska komma fram, väntar ivrigt på eudomstolen med.
Klart att det finns barn som vill hem. Men barn är barn och oförmögna att se en helhet och/eller varför dom inte kan bo hemma.
Jasså? Vad vet du om dessa fall? Har du något exempel?
Rätt sjukt att vilja prata om varför barnet omhändertagits när man har 2h med barnet varannan vecka. Toppexempel på en förälder som inte kan sätta sitt barns behov före sitt eget.
Ja verkligen, dessa delulu föräldrar tål inte att vara utan kontroll.
(Nej det är inte verkligheten)
Eh nja. Inte riktigt. Krävs en rätt så lång process om inte akut anledning föreligger beslutet.
Jag jobbar varken med barn eller som socionom. Så jag kan definitivt hålla på såhär för evigt. Väntat i flera år nu på att sanningen ska komma fram, väntar ivrigt på eudomstolen med.
Klart att det finns barn som vill hem. Men barn är barn och oförmögna att se en helhet och/eller varför dom inte kan bo hemma.
Jasså? Vad vet du om dessa fall? Har du något exempel?
Rätt sjukt att vilja prata om varför barnet omhändertagits när man har 2h med barnet varannan vecka. Toppexempel på en förälder som inte kan sätta sitt barns behov före sitt eget.
Ja verkligen, dessa delulu föräldrar tål inte att vara utan kontroll.
Det krävs ingen process alls mer än att man tror att barnets behov inte tillgodoses och då kan man göra ett omedelbart LVU
Varför tror du att du vet så mycket om ämnet om det inte jobbar inom detta ?
Är det inte barnet bäste som skall tillgodoses? Varför inte ha föräldrar och barn tillsammans , använda andra metoder ?
Om barnet inte vet varför barnet är omhändertaget eller om den tror att föräldrarna vill att det skall vara så eller hur tror du barnet kan tänka om omhändertagandet om föräldrarna inte får prata om vad som har hänt ?
Hur skulle du som 8 år känna om du flytta till en ny familj där två stora bilar hämtar dig med okända människor, och din mamma säger att hon älskar dig och saknar dig bara via brev, men inte varför hon är där ? När ni ska ses efter 9 månader så får ni inte prata om varför utan samtalet skall övervakas av två social arbetare, barnets mående efter skall observeras ?
Tror du barnet kan gråta när barnet och mamman tvingas skiljas efter två timmar ?
Kommer socialtjänsten då säga att nej mamman är inte bra för barnet för barnet gråter ?
Det finns många mammor som lever med skyddad identitet eller blivit utsatta och som behöver bort från pappan men när familjerätt och socialtjänst kommer in, tvingas mamman till umgänge, delad vårdnad eller där mamman blir anklagad för att ljuga osv där barnet istället inte får bo hos mamman.
Att inte vilja ha vård omsorg och insatser skulle kunna leda till omhändertagande.
Att veta bättre än socialtjänsten sätter igång saker.
Senast redigerad av Omduvaemin 2026-01-27 kl. 01:39.
Senast redigerad av Omduvaemin 2026-01-27 kl. 01:39.