2026-01-27, 02:45
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Du är en flashback-kristen som drar lite bibelcitat för syns skull . Och nej. Jag tror inte att den sorten är goda kristna då vi ateister och staten tog en skilsmässa med statsreligionen 1999 fortfarande inte var tillräckligt för att ni ska få veta er angivna plats i samhällshierarkin där ni får mysa ihop med andra närmast sörjande sedan all religiös makt har tagits ifrån den svenska statskyrkan i våra demokratiska institutioner.

Du kan tycka vad du vill om det. Är du ung så kommer du inte ihåg det. För min skull var det en viktig seger att avlägsna kristendomen ur varenda samhällskropp och institution.

Just på grund av att moraliteten är så jäkla undermålig och människofientlig i grunden. Rent av satanistisk . Ni ska inte ha kontakt med barn framför allt. Ni ska inte tillåtas att helt oövervakat verka helt enkelt

På så vis har alla mina önskningar blivit sanning. Och ni har ingenting att sätta emot -Längre

Nu ska vi bara ta oss an nästa cancersvulst- Islam . Den har ingenting i Sverige att göra. Och den dagen ser jag fram emot
Nog för att religionerna har dåligt inflytande men din antireligion har noll förutsättning att bli bättre än religion. Ska människor bara få tänka som dig?
Citera
2026-01-27, 03:45
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Nog för att religionerna har dåligt inflytande men din antireligion har noll förutsättning att bli bättre än religion. Ska människor bara få tänka som dig?
Jag började fundera lite om din ovilja att associera dig med kristendom. Kan man kalla det en form av kristförnekelse? Så som när peter förnekade Jesus 3 gånger, för att han var rädd?

När du säger att du inte är kristen, är det för att du är rädd för sociala konsekvenser?
Du lämnar dina kristna kamrater i sticket och antyder att dom är sämre än dig på något sätt och du är över dom medans du samtidigt undviker negativa konnotationer för dig själv?
Citera
2026-01-27, 06:28
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haze2255
Helt saknas belägg, enligt vem?

Det finns massvis med saker och fenomen som vi inte kan förklara. Vet du vad som händer efter döden? Om du inte vet till 100% så kan man väl välja sin egen tro? Det finns INGEN som sitter på svaren på dom frågorna, det spelar ingen roll hur mycket vetenskap du babblar om

Saknas det belägg så det saknas det belägg, det är väldigt enkelt.

Det gäller också "efter döden". Tills det finns belägg för att nånting överhuvudtaget händer efter döden så händer, per definition, inget "efter döden". Enligt den objektiva, vetenskapliga synen på hur världen verkligen fungerar.

Och visst, tro är nåt helt annat, eftersom tro inte kräver belägg för det man tror på och tro är vad man tar till när det inte finns belägg. Och trosfrihet innebär att man får tro på vad man vill. Också helt utan belägg för det man tror på.

Babblande blir det först om man inte klarar av att separera de här helt olika grundsynerna på verkligheten. I själva verket är "babblande" ett perfekt uttryck för att beskriva vad som händer när man blandar ihop dem.
Citera
2026-01-27, 06:47
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det säger du. Har du bevis?

Själv blev jag snarare livrädd när jag som ateist fattade att Gud existerar, hade alla dagar i veckan önskat att jag kunde få se fram emot en död utan fortsättning. Men som väl är var det 7 miljoner resor bättre nyheter än jag föreställde mig. Hur som haver, så nej:
Absolut inga känslor och önskan om ett högre medvetande som styr allt och ser allt. Lovar!
Inte bevis men man kan förstås se en röd tråd hos människor och faktiskt t.o.m. en del vetenskapsmän. Det är alltid påståenden som som inte går att bevisa. Du har alla religioner som finns och funnits.

Inom religioner, medvetna gudar, inom ufologin, intelligenser utifrån, inom vetenskapen finns det påhitt som att vi lever i en simulering eller ett medvetande eller att hela universum är medvetet och olika varianter av det.

Men som sagt, alla har det gemensamt att det är något medvetet som styr världen, som man tror på och att det inte går att bevisa att det finns. Sen finns det de som själva har hållit med mig när jag sagt det. Andra icke troende som kommit till samma slutsatsen.

För det är faktiskt inte logiskt, att tro på något man inte kan visa finns och kan bara ses som logiskt, utifrån en inneboende önskan att det ska vara så.

Frågan till dig blir då, varför du tror på något medvetande, du inte kan visa finns. Vad är det som gör att du gör det, om det inte är som jag säger. Kan du förklara?

Edit: Jag brukar säga, att om man vill tro utan att tvivla, ska man inte diskutera religion med mig och helst inte med någon annan, som inte är troende heller.
Senast redigerad av EnCarte 2026-01-27 kl. 07:00.
Citera
2026-01-27, 07:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Det fanns ingen aktiv i alla fall. Sluta gnälla nu.

Vill du också diskutera varför vatten rinner nedåt när du ändå håller på med orginella tankar?
Citera
2026-01-27, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag talar inte om Darwin, utan om "evolution". Det är en 100% logisk process som bevisligen finns. En naturlag, precis som tyngdkraften som gör att du ramlar ner igen när du hoppar upp i luften, fast du är en levande organism och inte t.ex. en sten.

Om du är en levande organism och fortplantar dig med hjälp av DNA så kommer din avkomma att ha variationer, och om de variationerna i kombination med någon påverkan gör att en del lyckas fortplanta sig själva bättre än de andra så kommer de egenskaperna att spridas i högre grad till följande generation. Och så vidare.

Du behöver inte tro på mig, du kan t.ex. fråga vilken hunduppfödare som helst. Eller uppfödare av vad som helst eller växtförädlare för den delen.
Snällla bara sluta nu, det står klart och tydligt att evolution är efter att det finns liv, varför sitter du och skriver här när du inte ens vet vad du skriver om 🙄
Citera
2026-01-27, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Problemet är att du applicerar vardagsintuition på ett område där den inte gäller. Våra erfarenheter av bullbak, tegelstenar och hammare säger ingenting om hur fysik fungerar vid universums uppkomst.

I modern kosmologi är energi inte nödvändigtvis något som måste ”tillföras utifrån”. I flera Big Bang-modeller är universums totala energi noll: positiv energi i form av materia balanseras av negativ gravitationsenergi. Det bryter alltså inte mot energiprincipen.

Dessutom gäller våra fysikaliska lagar inom universum och efter Plancktiden. Att kräva att de ska gälla ”före” universum existerade är att anta exakt det man försöker bevisa.

Och viktigast:
Att stoppa in Gud i ekvationen löser ingenting. Det flyttar bara frågan ett steg bakåt.
Var kom Gud ifrån? Varför behöver Gud ingen orsak men universum gör det? Om Gud kan existera utan orsak, då kan universum också göra det.

Kort sagt:
Gud är inte en förklaring – det är ett namn på vår okunskap, och den typen av svar har historiskt alltid försvunnit i takt med att kunskapen ökat.
Du glömde förklara hur du skall kunna skapa materia utan energi och skapa energi utan materia?
Förklara nu med ett exempel och hur du gör?
Citera
2026-01-27, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det här med slumpen tillkom faktiskt efter Darwin. Han har fått bära hundhuvudet för slumpen, men själv var han mer inne på att urvalet skedde genom val.
Om en giraff försökte nå ett löv, så signalerade det till könshormoner att producera avkommor med längre halsar.
Det verkar faktiskt också som att han hade rätt om vi ser till nya upptäckter inom epigenetik, men det bör inte förväxlas med att Darwin skulle varit annat än ateist.
Darwin var inte ateist.
Och nej precis som du skriver så sa han aldrig något om nån slump som många hobbyforskare här påstår 🙂
Citera
2026-01-27, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Isåfall är hela vetenskapsvärlden, de flesta människor i den civiliserade världen, samt den katolska kyrkan, bra dumma i huvudet.

Detta är ett lika etablerat faktum som att jorden är rund. Du kunde lika gärna säga att man är bra dum i huvudet om man tror att jorden är rund.
Du ljuger, varken Darwin eller någon annan seriös har hävdat att allt skapats av en slump.

Jorden är rund, Bibeln beskrev det och ändå fanns det idioter som påstod att den var platt eftersom nån vetenskapsman hävdade det
Citera
2026-01-27, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Det är väldigt märkligt att du bekräftar exakt det jag skriver, samtidigt som du säger att jag har fel om skapelseberättelsen.

Dag 1 ljus, dag 3 växter och dag 4 solen.
Frågan här är fortfarande om du anser att detta stämmer överens med de vetenskapliga resultaten? Visar evidensen att växter skapades innan solen?
Du har ju hittat på en egen förklaring och betydelse av dag 4 😂 läsförståelse är inte allltid så lätt tydligen
Citera
2026-01-27, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Vad i hela friden pratar du om?
Självklart vet jag att evolution inte behandlar livets uppkomst och jag har aldrig påstått något annat.
Min fråga var varför du frågar om en vetenskaplig förklaring till livets uppkomst i det här sammanhanget? Att en sådan inte finns gör det ju inte ett dugg mer legitimt att hävda att en gud har skapat livet.
Så det är ingen intelligens som skapat livet, har det skapats sig själv och hur gick det till?
Citera
2026-01-27, 07:32
Medlem
Tråden verkar handla mer om guds varande eller inte varande än om kristendom/religion vs ateism.

För mig är det uppenbart att alla religioner är uppkomna för att förklara det obegripliga och för att kontrollera och hålla samman folk. Att kristendomen eller någon annan religion skulle ha rätt i sin tolkning är osannolikt.

Dessutom, varför skulle gud bry sig på sån detaljnivå som vad man äter och hur man klär sig eller vad man gör på söndagar? Religion har ganska lite med gud att göra.

Vi vet antagligen väldigt lite om verkligheten. Det är möjligt att det finns någon form av gud. Frågan är om det spelar någon roll.
Senast redigerad av Bellanbob 2026-01-27 kl. 07:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in