Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Det säger du. Har du bevis?
Själv blev jag snarare livrädd när jag som ateist fattade att Gud existerar, hade alla dagar i veckan önskat att jag kunde få se fram emot en död utan fortsättning. Men som väl är var det 7 miljoner resor bättre nyheter än jag föreställde mig. Hur som haver, så nej:
Absolut inga känslor och önskan om ett högre medvetande som styr allt och ser allt. Lovar!
Inte bevis men man kan förstås se en röd tråd hos människor och faktiskt t.o.m. en del vetenskapsmän. Det är alltid påståenden som som inte går att bevisa. Du har alla religioner som finns och funnits.
Inom religioner, medvetna gudar, inom ufologin, intelligenser utifrån, inom vetenskapen finns det påhitt som att vi lever i en simulering eller ett medvetande eller att hela universum är medvetet och olika varianter av det.
Men som sagt, alla har det gemensamt att det är något medvetet som styr världen, som man tror på och att det inte går att bevisa att det finns. Sen finns det de som själva har hållit med mig när jag sagt det. Andra icke troende som kommit till samma slutsatsen.
För det är faktiskt inte logiskt, att tro på något man inte kan visa finns och kan bara ses som logiskt, utifrån en inneboende önskan att det ska vara så.
Frågan till dig blir då, varför du tror på något medvetande, du inte kan visa finns. Vad är det som gör att du gör det, om det inte är som jag säger. Kan du förklara?
Edit: Jag brukar säga, att om man vill tro utan att tvivla, ska man inte diskutera religion med mig och helst inte med någon annan, som inte är troende heller.