2026-01-27, 01:18
Medlem
Jag har alltid tänkt att jag ska skaffa hund så fort jag känner att det blir rätt för det. Just nu pluggar jag Men är bara borta två dagar i veckan och tanken är att jobba som snickare sen men jag vill verkligen skaffa hund och har väldigt mycket fritid just nu och ekonomin går ihop. Hur funkar det att ha hund när man har ett heltidsjobb senare och bor ensam om man inte vill använda sig av hunddagis? Någon som vet och kan ge tips?
Citera
2026-01-27, 01:36
Medlem
Du får ta med hunden till jobbet eller åka hem när du har rast och gå ut med hunden!
Citera
2026-01-27, 01:38
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagharha
Jag har alltid tänkt att jag ska skaffa hund så fort jag känner att det blir rätt för det. Just nu pluggar jag Men är bara borta två dagar i veckan och tanken är att jobba som snickare sen men jag vill verkligen skaffa hund och har väldigt mycket fritid just nu och ekonomin går ihop. Hur funkar det att ha hund när man har ett heltidsjobb senare och bor ensam om man inte vill använda sig av hunddagis? Någon som vet och kan ge tips?
Om du tycker om hundar och vill dom väl, så skaffar du inte en hund under dom förutsättningarna.
För att må bra behöver en hund ha sällskap större delen av sin tid och få "umgås med sin flock" även om flocken bara består av dig.
Det är lite flytande vad som är lagligt och när det bli olagligt vad jag kan förstå (trodde det var reglerat till 5-6 timmar) men att stretcha det till "vad lagen tillåter" är inte att se till hundens bästa.

Jag har varit i din situation för många år sedan när jag var yngre, men tog beslutet att avstå för att inte en hund skulle behöva leva stora delar av sitt liv i en lastbil. I och för sig tillsammans med sin husse. men jag tycker inte att man planerar ett sånt liv för en hund, om det tvunget blir så efter t ex en separation är en annan sak.
https://www.google.com/search?q=l%C3%A4mna+hunden+ensam&sca_esv=41ca82403 af5db06&ei=LQZ4aYi0DdbCwPAP2bGfkAs&ved=0ahUKEwjI_v 3huqqSAxVWIRAIHdnYB7IQ4dUDCBE&uact=5&oq=l%C3%A4mna +hunden+ensam&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiE2zDpG1uYS BodW5kZW4gZW5zYW0yBRAAGIAEMgUQABiABDIEEAAYHjIEEAAY HjIGEAAYBRgeMg YQABgFGB4yBhAAGAUYHjIGEAAYBRgeMgYQABgFGB5Ik11Q6A9Y 4FhwAXgCkAEAmAFBoAGKBaoBAjE0uAEDyAEA-AEBmAIQoAKGBs ICChAAGEcY1gQYsAPCAg0QABiABBiKBRhDGLADwgIOEAAY5AIY 1gQYsAPYAQHCAhMQLhhDGIAEGIoFGMgDGLAD2AEBwgITEC4YgA QYigUYQxjIAxiwA9gBAcICBBAAGEfCAgoQLhhDGIAEGIoFwgIK EAAYgAQYigUYQ8ICBRAuGIAEwgILEC4YgAQYxwEYrwHCAhkQLh hDGIAEGIoFGJcFGNwEGN4EGN8E2AEBwgIUEC4YgAQYlwUY3AQY 3gQY4ATYAQHCAgYQABgWGB7CAggQABgWGB4YCsICBhAAGAcYHs ICCBAAGAgYBxgewgIGEAAYHhgNwgIIEAAYBRgHGB7CAgcQABiA BBgNmAMA4gMFEgExIECIBgGQBgi6BgYIARABGAmSBwIxNqAHnG -yBwIxNLgH9wXCBwgwLjEuMTEuNMgHZYAIAQ&sclient=gws-wiz-serp
Citera
2026-01-27, 02:08
Medlem
Bawsbawsbawss avatar
Citat:

Skaffa inte djur om du ej kan ta hand om dom. Du låter färsk redan på texten du skrivit. Hämta en respektive först kan ni dela på hundfan, Lite avlastning liksom. Hunddagis kostar 5 lax i månaden i vissa områden. Inte värt. Låt mig inte ens börja prata om veterinärkostnaderna.
Citera
2026-01-27, 03:49
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Vad är det för vits att skaffa hund när/om den ska vara hos en annan person om vi säger att ditt schema är mån-fre år in å år ut.

Visst.. Det hjälper nog nån stackare som hund dagmatte som vill dryga ut soc bidraget. Men tror inte det blir bra för hunden. Inte ens säkert att den får sin behövliga motion heller hos en sån.
Citera
2026-01-27, 05:30
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Varför vill du inte använda hunddagis?
beroende på var man bor finna det ju alltid - ofta - möjlighet att låte en privatperson ta hand om hunden hemma hos sig till en billig penning.
många har imte råd med hund eller kan ta ansvar dygnet runt heleveckan, men vill jättegärna ha en lånehund
3-5 dagar i veckan.
min snickare hade med sig hunden och är han var hos oss så sprang hunden omkring på tomten
När du kommit närare ett beslut och hittat en hund så kan du ju sätta in en annons på facebook eller lapp på ICA/COOP etc eller prata med grannar.
-----
Köp ingen stridshund om du skall låta ngn annan ha den, det kan bli katastrof.
Citera
2026-01-27, 06:28
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Har också varit inne väldigt mycket på hund. Men avstått/väntat på grund av den tiden det faktiskt tar att ha en hund. Man ska ha tid för den. Det verkar ta lika mycket tid som en bebis. I synnerhet om det är en valp. Hundar ska ha mycket tillsyn, motion och sällskap och det är mycket en hund ska lära sig. Första halvåret, minst, är man nog rätt låst med hunden. Sen kan man ju glömma att ha sett heltidsjobb och tänka att hunden klarar sig själv minst 8 timmar... Lämna på hunddagis är dyrt. Bäst är ju om man har ett jobb där man kan ta med hunden och hunden kan röra sig ungefär som hemma. Eller att man har en partner hemma som man turas om med eller att man har familjemedlemmar där hunden kan vistas emellanåt (inte flera timmar 5 dagar i veckan). Men jobbar man på heltid och inte kan vara med hunden är det nog inte en bra idé. Hund och ägare får ju ingen större glädje av varandra.
Citera
2026-01-27, 08:31
Medlem
Kolla med grannarna som har hund om du kan vara daghusse.
Citera
2026-01-27, 09:38
Medlem
Letrangeres avatar
Ganska enkelt svar, skaffa inte hund om du inte kan ta med den på jobbet, en hund kan snabbt få ångest och separationsproblem av ensamhet. Hunddagis är ett alternativ, men det kan skapa andra problem för dig som anknytningsproblem och oönskade beteenden.
Citera
2026-01-27, 10:33
Medlem
Jag tycker inte det funkar så bra att ha hund och heltidsjobb. Det blir mest att man tycker synd om hunden för att man har så lite tid att ge den. Hantverkare som har med sig hunden i bilen har man ju sett några stycken. Kanske funkar men kommer den inte mest bara få ligga i bilen och vänta medan du är på byggen?
Citera
2026-01-27, 11:30
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Sen är ju frågan också vilken ras du har tänkt på? Alla hundar är egentligen på heltid naturligtvis, men samtidigt är det nog skillnad på hund och hund, hur mycket den egentligen kräver av dig som ägare (och även gällande hundvakt).
Citera
2026-01-27, 12:26
Medlem
JoonaToivios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knastrast
Jag tycker inte det funkar så bra att ha hund och heltidsjobb. Det blir mest att man tycker synd om hunden för att man har så lite tid att ge den. Hantverkare som har med sig hunden i bilen har man ju sett några stycken. Kanske funkar men kommer den inte mest bara få ligga i bilen och vänta medan du är på byggen?
För hantverkare som kör jobb hos flera kunder under en dag (läs ej storbyggen) så är jag övertygad om att hunden tar noll skada av att vara med på jobbet och troligtvis även uppskattar det. Då finns även tid till kortare promenader under arbetsdagen och längre innan och efter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in