2026-01-26, 23:01
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Varför kan det inte bevisas?

Tvärtom skulle jag säga, vi är närmre än någonsin att kunna ge både filosofiska och vetenskapliga bevis för att allting har ett visst ursprung.

Du gick plötsligt in i dogm. Vi kanske skulle börja med att definiera "ursprung" och även "skapelse"?

Någontings ursprung är vad som orsakat detta någonting. Om vi leker med tanken att fotoner fanns innan Big Bang, då är fotoner ursprunget till Big Bang. Om fotoner saknar ursprung, Då är fotoner upphovet till skapelsen- de är då eviga och dessutom fortfarande i skapelsen och verkar i skapelsen- dock inte skapade.

Om någonting styr fotonerna, då är detta ursprunget till skapelsen genom fotoner. Fortfarande är då fotonerna inte skapelse eftersom att de funnits i evigheten.
Håller du med?

Med den bestämda formen "Skapelsen" syftar jag på allting som blivit till men inte var till innan tiden kom till.

För att resonemanget ska ha en chans måste tid och kausalitet gälla före Big Bang. Det är långt ifrån etablerade fakta.
Citera
2026-01-26, 23:02
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften

Det fanns en tid innan år 0 . Har du hört talas om det polyteistiska Grekland och Rom ? Matematik , filosofi , arkitektur, statsbildning, demokrati ?

Jösses. Grabben du behöver kill your darlings
Enligt AI:
"Modern science arose within a predominantly Christian European context during the Scientific Revolution (approx. 1300-1700), driven by the belief that a rational God created an orderly, intelligible universe worthy of study. Foundational figures like Kepler, Galileo, and Newton were devout believers who viewed science as a way to understand God's creation. "
Citera
2026-01-26, 23:05
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
(FB) Ateister vs kristna debatt
Prat åsido, vill du försöka motbevisa det som herr Newkie bara kunde svara "nähä" till?

Att ni i grund och botten inte är "kristna" utan enkelspåriga moralister.
Citera
2026-01-26, 23:05
Medlem
Newkies avatar
Citat:
(FB) Ateister vs kristna debatt
Prat åsido, vill du försöka motbevisa det som herr Newkie bara kunde svara "nähä" till?

Citat:
Den ökända "nähä" refuteringen.
Attans, jag är besegrad.

Det ÄR vetenskap. Fast inte alla tror på vetenskap.

Det kanske är en såndär konspiration..

Länklistan innehåller inga verifierbara bevis för mirakel – bara tolkningar, anekdoter och religiösa sammanställningar.
Det finns därför inget att ”motbevisa”, eftersom inget har bevisats från början.
Citera
2026-01-26, 23:07
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Nä det är det inte..

Om det faktiskt fanns säkra bevis för mirakel – och därmed för Guds existens – tillgängliga via några länkar på internet, då skulle vi inte längre kalla det tro. Då skulle det vara vetenskap.
Det är absolut ingen skism mellan kristendom och vetenskap. Vetenskap var och är ett verktyg för kristna.

Du missförstår ordet "tro" i vad det innebär att tro på Gud. Det innebär inte en blind tro på att Gud finns. Det engelska ordet "faith" är bättre. Johannes 14 exempelvis:

"Edra hjärtan vare icke oroliga. Tron på Gud; tron ock på mig. 2 I min Faders hus äro många boningar; om så icke voro, skulle jag nu säga eder att jag går bort för att bereda eder rum. 3 Och om jag än går bort för att bereda eder rum, så skall jag dock komma igen och taga eder till mig; ty jag vill att där jag är, där skolen I ock vara"

De kristna uppmanas lita på att Jesus ska komma tillbaka och hämta oss. Att förstå ordet "tro" som du gör blir ju askonstigt, som att texten skulle säga att Jesus uppmanar lärjungarna där och då att tro att han finns...
Citera
2026-01-26, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Vad är det då som finns, men som inte kan "observeras, hypotetiseras, deduceras, testas eller falsifieras"?

Med andra ord, hur kan man i så fall vara säker på ATT det finns?

Eller aningen skarpare: om det helt saknas belägg för att något finns, hur kan man ens TRO att det finns?

Helt saknas belägg, enligt vem?

Det finns massvis med saker och fenomen som vi inte kan förklara. Vet du vad som händer efter döden? Om du inte vet till 100% så kan man väl välja sin egen tro? Det finns INGEN som sitter på svaren på dom frågorna, det spelar ingen roll hur mycket vetenskap du babblar om
Citera
2026-01-26, 23:08
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Enligt AI:
"Modern science arose within a predominantly Christian European context during the Scientific Revolution (approx. 1300-1700), driven by the belief that a rational God created an orderly, intelligible universe worthy of study. Foundational figures like Kepler, Galileo, and Newton were devout believers who viewed science as a way to understand God's creation. "

Fråga AI igen vart ursprunget till den kristna europeiska kontexten härstammar ifrån , och du får ett annat svar , tyvär inte i linje med dina föreställningar.
Varenda bildat människa säger dig att det är ett överförande av antiken . Sedan får du tycka vad du vill om det.
Kristendomen har plockat upp arvet, de har inte skapat modern vetenskap ur ingenting
Citera
2026-01-26, 23:09
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
För att resonemanget ska ha en chans måste tid och kausalitet gälla före Big Bang. Det är långt ifrån etablerade fakta.
Nej, tid och kausalitet kan inte gälla innan tid och kausalitet uppkom.

Däremot innebär hypotesen att tid och kausalitet kom ur fotoners explosion.
Citera
2026-01-26, 23:10
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är absolut ingen skism mellan kristendom och vetenskap. Vetenskap var och är ett verktyg för kristna.

Du missförstår ordet "tro" i vad det innebär att tro på Gud. Det innebär inte en blind tro på att Gud finns. Det engelska ordet "faith" är bättre. Johannes 14 exempelvis:

"Edra hjärtan vare icke oroliga. Tron på Gud; tron ock på mig. 2 I min Faders hus äro många boningar; om så icke voro, skulle jag nu säga eder att jag går bort för att bereda eder rum. 3 Och om jag än går bort för att bereda eder rum, så skall jag dock komma igen och taga eder till mig; ty jag vill att där jag är, där skolen I ock vara"

De kristna uppmanas lita på att Jesus ska komma tillbaka och hämta oss. Att förstå ordet "tro" som du gör blir ju askonstigt, som att texten skulle säga att Jesus uppmanar lärjungarna där och då att tro att han finns...

Den som dör får se, antar jag, gud, satan, ett gäng oskulder eller ingenting.
Citera
2026-01-26, 23:10
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det kanske är en såndär konspiration..

Länklistan innehåller inga verifierbara bevis för mirakel – bara tolkningar, anekdoter och religiösa sammanställningar.
Det finns därför inget att ”motbevisa”, eftersom inget har bevisats från början.
Kan du vara mer detaljerad och beskriva vart bevisningen faller?

Läs sammanfattningar:

"The combination of the preceding nine lines of evidence converges on the conclusion that near-death experiences are medically inexplicable. Any one or several of the nine lines of evidence would likely be reasonably convincing to many, but the combination of all of the presented nine lines of evidence provides powerful evidence that NDEs are, in a word, real."
______
"Thousands of people from different denominations and religions, Egyptians and foreign visitors, clergy and scientists, from different classes and professions, all observed the apparitions. The description of each apparition as of the time, location and configuration was identically witnessed by all people, which makes this apparition unique and sublime."
____
"This paper presents reasons why the Shroud’s body
images were caused by radiation; why the source of the
radiation was the dead human body wrapped within it"

Det där är inte anektoter
Citera
2026-01-26, 23:11
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Den som dör får se, antar jag, gud, satan, ett gäng oskulder eller ingenting.
Jaha ja... Ja, alla kan väl inte intressera sig för verkligheten redan under detta liv, antar jag.
Citera
2026-01-26, 23:13
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Att ni i grund och botten inte är "kristna" utan enkelspåriga moralister.
Ledsen i ögat över att vi inte är som du förväntade dig att "goda kristna" ska vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in