Citat:
Sant, men vi har några som suttit ett bra tag nu. Tommy Alexandersson som suttit sen 80-talet är väl kanske det mest kända exemplet. Även om hans fall är lite speciellt i så måtto att han inte ansöker om tidsbestämt. "Lasermannen" - John Ausonius - har suttit i 32 år nu och då räknar jag inte ens den långa häktningstiden (1,5 år). Jackie Arklöv har suttit 25.
Min bedömning angående Anders Eklund har hela tiden varit att han inte kommer att släppas ut. Han har nu suttit 17 år och jag lovar att det är ingen som ens övervägt att börja fundera på någon omvandling till tidsbestämt. Eklund var dömd för flera brott med vålds- och sexuella inslag och hade redan avtjänat 3 fängelsestraff för dem. Livstidsdomen för de två morden inkluderade också våldtäkter på bägge offren och dessutom en tredje våldtäkt i Sandviken 2006. Det är helt enkelt ett av de vidrigaste och mest graverande brottsregister som någon svensk medborgare haft i modern tid. Eklund är också gravt empatistörd, inget tyder på att han känner några samvetskval för sina hemska brott.
Även om Eklund om han lever 10-15 år till förmodligen når en punkt där han är i stort sett ofarlig så blir det av andra skäl olämpligt att släppa honom. Ska hemtjänsten gå hem till honom? Vem ska/vill vårda honom på ett sjukhem? Jämför med Helmer Ljus som delvis pga såna överväganden fick sitta inlåst tills han dog vid 95 års ålder häromåret.
Jag tror Vilma/Robin kvalar in som en person som inte många med beslutsrätt kommer ha lust att fundera på ifall han ska få tidsbestämt om 15-20 år. Brottet är för vidrigt och han är så uppenbart svårt störd med sina sexuellt färgade våldsfantasier och - förmodligen - närmast totala brist på empati. Han kan säkert dessutom förvärra för sig själv genom att bete sig olämpligt på anstalt, det gjorde han ju sin första volta.