2026-01-26, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Det spelar ingen roll om Robin har en autism diagnos eller inte.
Idag kan du gå in på VC & trava ut med en el. flera diagnoser 1h efteråt för det ökar VC:s ACG-poäng. Ju fler diagnoser - desto mer pengar till VC.

Du kan gå till 10 olika läkare & få 10 diagnoser el. mer.
I Robins fall är det definitivt inte autism som spökar. Diagnos el. ej.

Varför frågar han om det räcker med en autism diagnos?
Den här personalen som gärna läcker till media om Robin, går det åt andra hållet oxå? Läcks det info till Robin från samma person? Man börjar ju undra.
Någon som har insyn hur det funkar när det kommer fram uppgifter från en som sitter inne på en sluten avdelning?
Frågar dom ut personalen och gör en riktig utredning av det?
Det är ju helt klart en säkerhetsrisk att någon som har en sådan tjänst brister!!
Citera
2026-01-26, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nationalromantik
Jag tror Robin är smartare än vad folk ger honom creed för.

Med smart menar jag att han verkar vass på manipulation.

En svagbegåvad som typ Anders Eklund är inte manipulativ.

För att vara manipulativ krävs någon typ av list och intelligens

Jag nämnde för hundratals inlägg sen att jag tror han är en Borderliner och att det finns inget normalt samtal som kommer att komma åt honom om så är fallet. Han måste knäckas. Han kommer bara "splitta" om situationen kräver det och vipps har han en annan känslomässig personlighet som sen, förmodligen, styr hans tänkande.
Citera
2026-01-26, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabka
Det är utrett och han har inte NPF. När en RPU görs så görs en socialutredning också.
De (utredarna) har vad de behöver när det kommer till hans barndom, uppväxt och privatliv. Pappan har förhörts och berättat.

Horan är intresserad av autismdiagnos för att han behöver ett sätt att slippa fängelse.
1. Det går i princip inte att fejka sig till vård.
2. Rpv är inte bättre än fängelse, men han tror det eftersom han har det rätt gött på egen avdelning och ett helt team som ägnar sin uppmärksamhet åt honom
3. Hade det gått att fejka hade iaf inte denna svagbegåvade slamp-bög lyckats. Absolut inte. Han har relativt låg begåvning och har svårt med mentalisering så inte en chans. Det observerades 2019 att han försökte manipulera. De genomskådade
Autism är väl hans minsta problem, saknar han helt insikt vad han är för monster?
Så han tror säkert att det kan vara det ända dom hittar på honom?
Vilket härligt uppvaknande han får när han får det berättat att han har några ’små’ diagnoser till att lägga till på sin lista!
Citera
2026-01-26, 13:11
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Misstänkta styckmördaren greps i Lästringe
Publicerad 26 januari 2026, kl 09.49

https://www.sn.se/nyheter/nykoping/artikel/vilma-andersson-gripen-i-lastringe-av-polis/r244k7xj

Misstänkt styckmördare greps i sörmländska Lästringe
Uppdaterad idag 11:33Publicerad idag 10:58
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/misstankt-styckmordare-greps-i-lastringe

En kvinna i 25-årsåldern hittades död efter att ha försvunnit i Rönninge söder om Stockholm under julhelgen. Enligt Södermanlands nyheter greps den misstänkte mördaren ett knappt dygn senare i Lästringe i Nyköpings kommun.

Citat:
Ursprungligen postat av sylla
En kvinna i 25-årsåldern hittades död efter att ha försvunnit i Rönninge söder om Stockholm under julhelgen. Enligt Södermanlands nyheter greps den misstänkte mördaren ett knappt dygn senare i Lästringe i Nyköpings kommun.

hon hittades död och han greps ett dygn senare?
Måste väl vara felskrivet?
De menar nog att han greps knappt ett dygn efter kidnappningen. Fast mer korrekt är väl ca 1,5 dygn?
Citera
2026-01-26, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Fast Robin/Vilma/whatever har en egen avdelning för sig själv pga uppenbara risker för att de andra patienterna slår ihjäl honom annars.
Dom andra patienterna är väl inte helt friska i knoppen heller?
Citera
2026-01-26, 13:37
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Hans förra RPU antydde inte att han var svagbegåvad, jag har läst hela.

Däremot att han var barnslig, glättig, obrydd, samt pedofil och uppenbart anpassade svaren för att styra utfallet.

Jag tror vissa människor, tex du, har svårt att förstå att en del personer kan vara smarta men samtidigt onda, eller smarta men samtidigt klantiga etc.

Gällande manipulation:
Jag tror att Robin är en mäster manipulatör, bara det att han öppet säger sig vilja ha vård och inte fängelse, betyder inte att han faktiskt vill ha vård istället för fängelse. Han säger sånna saker öppet av en anledning. Detta för att förvirra och lura sin omgivning.

Han kanske ljuger?

Han fattar väl att sånna som dig kommer ta honom på ordet.

Var inte så naiv
Att ha förmåga att manipulera sin omgivning är inte likställt med att ha hög IQ.

Barn t.ex är utmärkta manipulatörer. Det är en del av den sociala utvecklingen.

Robin är tillräckligt begåvad för att klara skolan. utbilda sig till lastbilschaufför & svetsare. Men när det gäller t.ex logiskt tänkande & arbetsminne skulle jag tro han failar kopiöst på tester.

Sedan är det vanskligt med personer som Robin för beroende av situation kan de göra sig dummare än vad de är. Då sänker folk garden & blir lättare manipulerade.

En av mina favoriter inom området är Sam Vaknin. Det är överkurs deluxe men han förklarar på ett begripligt sätt. Man får ta det för vad det är från ngn som säger sig ha NPD med IQ på 185 men kunskapen han har inom området är häpnadsväckande.
Jag tycker mkt han säger stämmer väldigt bra när det gäller psykopater, NPD, sadister, nekrofiler, pedofiler osv.
Citat:
The ability to solve mathematical equations is very nice. But how often do you need it in real life? The capacity to synthesize insights from various disciplines is astounding. But how often do you do that in a lifetime? And how do you cope with your wife, lovers, children, coworkers, bosses, the authorities, the law? How do you survive life itself if you don't know the first thing about being human?
https://vaknin-talks.com/transcripts/Why_Narcissist_APPEARS_So_STUPID_Borderlines_and_P sychopaths_too/

Om en manipulativ person säger att han vill ha rättspsykiatrisk vård & undrar om det räcker med en autism diagnos, skall vi då ta det ordagrant? Brukar strateger avslöja sina drag på förhand?
Citera
2026-01-26, 13:49
Medlem
SloppySecondss avatar
Kan Robin-VA vara så smart att han svarar fel på alla frågor vid "IQ-testet" / §7 frågorna ?
Just för att manipulera.. finns det frågor som fångar upp honom ?

Han har ju gjort frågorna innan, nu bör han "klara" det ?
Citera
2026-01-26, 13:54
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
Du ska definitivt tvivla på signaturen "Haag" och dess så kallade "kunskaper".

På RMV i Göteborg (som har gjort flest av alla högprofilerade RPU de senaste 25 åren) så finns endast en cell som är till för avskildhet.
Den kan komma ifråga när en intagen är korkad nog att berätta till andra intagna om att den till exempel sitter för pedofili.
Okej, då får jag vara vaksam.
Angående personal och intagna känner jag till att de arbetar sig fram till vad olika är dömda för.

Tycker det är som programmet "Förrädarna"/"Kvinnofängelset"
Citera
2026-01-26, 14:11
Medlem
Nationalromantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
I princip är det omöjligt för någon som Robin att simulera en allvarlig psykiskt störning vid en RPU. Det finns flera parallella kontrollsystem för att upptäcka det. Förutom åtskilliga tester som han behöver utföra, som är till för att upptäcka simulering, så sker intervjuer, övervakning av både formella och icke formella samtal med honom.

Allt detta jämförs med yttre information, såsom vittnesmål från andra, polisförhör, tidigare journaler osv. Skulle t.ex ett beteende som pekar på allvarlig psykiskt störning dyka upp precis efter gripandet så är det givetvis röd flagg.

Att Robin med sin något lägre genomsnitts IQ skulle lura alla psykiatriker, psykologer, kuratorer och övrig personal är så gott som uteslutet.

Du skriver att han har en iq under det normala, vad baserar du det på? Genuint nyfiken.

Vart i RPU framgår att han har lägre snitt än normalt?
Citera
2026-01-26, 14:16
Medlem
Citat:
Du skriver att han har en iq under det normala, vad baserar du det på? Genuint nyfiken.

Vart i RPU framgår att han har lägre snitt än normalt?

Från rättspsykiatriska undersökningar 2019, allmänintellektuell förmåga ”i genomsnittets nedre del”,
Citera
2026-01-26, 15:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LesDiscrets
Jag nämnde för hundratals inlägg sen att jag tror han är en Borderliner och att det finns inget normalt samtal som kommer att komma åt honom om så är fallet. Han måste knäckas. Han kommer bara "splitta" om situationen kräver det och vipps har han en annan känslomässig personlighet som sen, förmodligen, styr hans tänkande.

Det går att nå fram till en person med borderline och det går generellt att behandla en person med borderline så att den får mer insikt i sitt eget beteende. Man kan få verktyg för att hantera sina problem och sitt bemötande av andra. Men då måste man vilja själv.

Tror inte att GM i detta fall har "renodlad" borderline, om man får uttrycka sig så. Alla är ju olika. Däremot anar jag att han har samsjuklighet och gränsar till eller kan förknippas med fler än en psykisk åkomma.
Citera
2026-01-26, 15:06
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
I princip är det omöjligt för någon som Robin att simulera en allvarlig psykiskt störning vid en RPU. Det finns flera parallella kontrollsystem för att upptäcka det. Förutom åtskilliga tester som han behöver utföra, som är till för att upptäcka simulering, så sker intervjuer, övervakning av både formella och icke formella samtal med honom.

Allt detta jämförs med yttre information, såsom vittnesmål från andra, polisförhör, tidigare journaler osv. Skulle t.ex ett beteende som pekar på allvarlig psykiskt störning dyka upp precis efter gripandet så är det givetvis röd flagg.

Att Robin med sin något lägre genomsnitts IQ skulle lura alla psykiatriker, psykologer, kuratorer och övrig personal är så gott som uteslutet.
Klokt resonerat. Att tillskriva komplexiteten att förutse Vilma/Robin avancera till styckmördare som hans intelligens är ett misstag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in