Citat:
Ursprungligen postat av
Nationalromantik
Hans förra RPU antydde inte att han var svagbegåvad, jag har läst hela.
Däremot att han var barnslig, glättig, obrydd, samt pedofil och uppenbart anpassade svaren för att styra utfallet.
Jag tror vissa människor, tex du, har svårt att förstå att en del personer kan vara smarta men samtidigt onda, eller smarta men samtidigt klantiga etc.
Gällande manipulation:
Jag tror att Robin är en mäster manipulatör, bara det att han öppet säger sig vilja ha vård och inte fängelse, betyder inte att han faktiskt vill ha vård istället för fängelse. Han säger sånna saker öppet av en anledning. Detta för att förvirra och lura sin omgivning.
Han kanske ljuger?
Han fattar väl att sånna som dig kommer ta honom på ordet.
Var inte så naiv
Att ha förmåga att manipulera sin omgivning är inte likställt med att ha hög IQ.
Barn t.ex är utmärkta manipulatörer. Det är en del av den sociala utvecklingen.
Robin är tillräckligt begåvad för att klara skolan. utbilda sig till lastbilschaufför & svetsare. Men när det gäller t.ex logiskt tänkande & arbetsminne skulle jag tro han failar kopiöst på tester.
Sedan är det vanskligt med personer som Robin för beroende av situation kan de göra sig dummare än vad de är. Då sänker folk garden & blir lättare manipulerade.
En av mina favoriter inom området är Sam Vaknin. Det är överkurs deluxe men han förklarar på ett begripligt sätt. Man får ta det för vad det är från ngn som säger sig ha NPD med IQ på 185 men kunskapen han har inom området är häpnadsväckande.
Jag tycker mkt han säger stämmer väldigt bra när det gäller psykopater, NPD, sadister, nekrofiler, pedofiler osv.
Citat:
The ability to solve mathematical equations is very nice. But how often do you need it in real life? The capacity to synthesize insights from various disciplines is astounding. But how often do you do that in a lifetime? And how do you cope with your wife, lovers, children, coworkers, bosses, the authorities, the law? How do you survive life itself if you don't know the first thing about being human?
https://vaknin-talks.com/transcripts/Why_Narcissist_APPEARS_So_STUPID_Borderlines_and_P sychopaths_too/
Om en manipulativ person säger att han vill ha rättspsykiatrisk vård & undrar om det räcker med en autism diagnos, skall vi då ta det ordagrant? Brukar strateger avslöja sina drag på förhand?