2026-01-26, 21:12
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Varför ska M och KD samarbeta med ett invandrarvänligt bidragsparti som S vars enda chans för överlevnad är att importera fler bidragsparasiter från mena?

Om man bortser från invandringsfrågan, varför skulle arbetarpartierna M och KD vilja samarbeta med ett arbetar-fientligt bidragsparti som S?

Inser du inte hur dumt det låter?

Nej jag tycker M+KD+SD fungerar bra, alla partier där är överens och står för samma sak. Det är den stabilaste alliansen i riksdagen.

En allians mellan M+KD+S hade bara blivit en Blå-Röd röra, det hade blivit kaos och ingen hade tjänat på det.
Ja, där är vi överens. Mitt förslag var under förutsättning att Tidö förlorar valet (jag har så smått börjat tappa hoppet).
Citera
2026-01-26, 21:19
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Tyvärr min vän.
Konstellationen är helt orealistisk.
Det är för stort ideologiskt avstånd mellan S och KD/M.

Fem stora frågor där det är ett universum mellan S och KD/M:
Skatter
Fördelningspolitik
Privat ägande i välfärden
Skolan
Energipolitiken

De kan nog enas om:
Krim-politiken
Utrikespolitiken
Försvaret

Bägge sidorna kommer att behöva göra stora eftergifter, med risk för att tappa väljare.

Vilket parti kommer att vinna på det? Jo, SD. Missnöjda väljare från S, KD och M kommer till största delen att gå till SD i valet 2030.

Historien (och nutiden) visar oss att ett parti mår bäst av att hålla hårt på och vara tydlig med sin grundläggande ideologi. Annars sviker väljarna.
Jag tror nog de tre partierna skulle kunna enas rätt bra om energipolitiken, och även skolan.

Inom de övriga tre får de kompromissa. Inte lätt, men ändå lättare än de alternativ S har. Hur ska S kunna kompromissa med V och MP? Ge bidrag till rasister och terrorister, totalstopp för kärnkraften och en massa andra konstigheter.

Bäst vore naturligtvis om Tidö fick fortsätta regera på ungefär samma sätt.
Citera
2026-01-26, 21:22
Medlem
Vad har sionistsvinet Ebba och kycklingdans-Uffe gjort för Sverige? Mer än att sabotera det vi alla gemensamt byggt? De har inte lyckats med annat än att skylla problemen på invandrare. De ska sparkas.
Citera
2026-01-26, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
S och M kommer aldrig att bilda regering tillsammans, utan några andra partier.

Men under årets Davos steg Ebba Busch fram som mer statsmannamässig än den grälsjuka Magdalena Andersson och den bleke Ulf Kristersson.

En regering med S, KD och M, med Busch som förhandlare och medlare mellan de två andra, skulle faktiskt kunna bli det bästa för Sverige. Man slipper V med sina extrema åsikter och tveksamma kopplingar, man slipper det rabiata kärnkraftsmotståndet och andra underligheter från MP, och för de kvinnliga väljarna är det inga problem eftersom SD inte ingår.

Visst, det blir säkert en inte så spännande middle-of-the-road-politik. Och det kan vara precis vad Sverige behöver. De lär satsa på försvaret, bygga kärnkraft, hålla invandringen på en låg nivå och vara måttliga med skattehöjningar. Men vi lär slippa skadliga saker, som våldsamma skattehöjningar, ökning av invandringen, slappare kriminalpolitik, orealistiska miljösatsningar, stopp för kärnkraft etc.

Jag tycker inte att S+KD+M är en idealisk kombination, men har svårt att se en bättre. Kanske särskilt efter att Busch på senare tid börjat ge ett statsmannamässigt intryck. Hon må ha varit en hejig och svejig influencer, men hon har en hel del ruter i sig.

Vilka kombinationer skulle vara bättre, och varför?

En sådan regering skulle knappat få mycket gjort, vänstern i sossarna skulle inte tolerera kärnkraft. Ekonomiskt står Moderaterna och sossarna mitt emot varandra, enda utgången i en sådan regering är att ingenting händer.

Bättre för försvaret, polisen och energipolitiken om Tidö fortsätter 4 år till.
Citera
2026-01-26, 21:54
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Du har helt missat vad som hände i Davos.

Politik är färskvara, och de saker som du drar upp på ett magsurt sätt, har ingen större betydelse om man pratar regeringsbildning inför 2027.

Du menar när hon stod och sa bullshit m.m. som anses vara vulgära svordomar blande de som har engelska som modersmål, hennes politisk gärning är fortfarande att vara en förtalande kaosfjortis, om politik bara är en färskvara så kan du fråga hur det går för Mona Sahlin...
Citera
2026-01-26, 21:55
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexuna
En sådan regering skulle knappat få mycket gjort, vänstern i sossarna skulle inte tolerera kärnkraft. Ekonomiskt står Moderaterna och sossarna mitt emot varandra, enda utgången i en sådan regering är att ingenting händer.

Bättre för försvaret, polisen och energipolitiken om Tidö fortsätter 4 år till.
Ja, absolut bättre om Tidö får fortsätta. Men just nu ser det inte så ljust ut, och då tänker jag att det är bättre att S håller V + MP utanför.
Citera
2026-01-26, 21:57
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjabolito
Bara bögar och fegisar förespråkar allianser.
Åker L ur Riksdagen blir det en ny konstellation, på gott o ont.
S+C och M+KD kan bilda Regering. V+ SD kan få bli stöd i respektive Falangs enskilda motioner.
Citera
2026-01-26, 22:05
Medlem
handtralalas avatar
Citat:

Men under årets Davos steg Ebba Busch fram som mer statsmannamässig än den grälsjuka Magdalena Andersson och den bleke Ulf Kristersson.

En regering med S, KD och M, med Busch som förhandlare och medlare mellan de två andra, skulle faktiskt kunna bli det bästa för Sverige. Man slipper V med sina extrema åsikter och tveksamma kopplingar, man slipper det rabiata kärnkraftsmotståndet och andra underligheter från MP, och för de kvinnliga väljarna är det inga problem eftersom SD inte ingår.

Visst, det blir säkert en inte så spännande middle-of-the-road-politik. Och det kan vara precis vad Sverige behöver. De lär satsa på försvaret, bygga kärnkraft, hålla invandringen på en låg nivå och vara måttliga med skattehöjningar. Men vi lär slippa skadliga saker, som våldsamma skattehöjningar, ökning av invandringen, slappare kriminalpolitik, orealistiska miljösatsningar, stopp för kärnkraft etc.

Jag tycker inte att S+KD+M är en idealisk kombination, men har svårt att se en bättre. Kanske särskilt efter att Busch på senare tid börjat ge ett statsmannamässigt intryck. Hon må ha varit en hejig och svejig influencer, men hon har en hel del ruter i sig.

Varför skulle S vilja samarbeta med fullständiga meningsmotståndare i princip allt? Låter som ett jättebra sätt för S att skjuta sig själva i foten.
Citera
2026-01-26, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Åker L ur Riksdagen blir det en ny konstellation, på gott o ont.
S+C och M+KD kan bilda Regering. V+ SD kan få bli stöd i respektive Falangs enskilda motioner.

Du menar propositioner vilket kommer från regeringen, motioner kommer från riksdagsledamöter varav 99,5% avslås.

Hur skall man få igenom en budget om man inte vet inriktningen på politiken?
Senast redigerad av tjanska 2026-01-26 kl. 22:13.
Citera
2026-01-26, 22:06
Medlem
machinemans avatar
Citat:

Förmodligen bästa kombinationen om det inte kan bli ett Tidö 2.0 (pga valresultat). Vi slipper besvärliga partier som MP/V/C/L/SD och det är på många sätt mycket positivt.

Vem ska vara statsminister tänker du dig?
Citera
2026-01-26, 22:14
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
[/b][/b]
Du menar propositioner vilket kommer från regeringen, motioner kommer från riksdagsledamöter varav 99,5% avslås.
Onekligen, jag tog fel. Sorry!
Citera
2026-01-26, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Onekligen, jag tog fel. Sorry!
Känns som en instabil regering, hur få igenom en budget, viktigaste styrmedel för att genomföra sin politik?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in