2026-01-26, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandriljaer
Om M skulle samarbeta med S, så tappar dom många väljare till valet därefter.
Blir stort lyft för SD, och den stora frågan, vem släpper statsministerposten?
Citera
2026-01-26, 19:39
Avstängd
pojkpingiss avatar
Det mest sannolika efter valet 2026 blir S+MP+C+KD. Varken C eller KD vill ha med V att göra, knappt S heller. Så ska S ta makten blir det att flirta med C och KD. Det sätter jag en tunna skit på.

Dock vet jag inte om det blir så stor skillnad med SD, M och KD vid rodret. Det är inte överdrivet som skiljer partierna längre, det är främst V och MP som sticker ut, inte omöjligt att högern försöker få med sig C eller MP. Jag tvivlar på att SD, M och KD får majoritet, L lär ju inte komma över 4%, så frågan är vilket parti de väljer, jag tippar på C. Och SD kommer inte sitta i regering, de lär fortsätta som de gör idag.

Men inom en en inte alltför överskådlig tid gissar jag att S och M kommer kommer regera tillsammans, beror lite på om SD kommer fortsätta växa, och sniffa på S siffror valet 2026 och 2030. De kan ju inte växa i all evinnerlighet, för eller senare når de sitt tak. Det beror nog lite på hur nästa regering hanterar in- och återvandring. Anammar de SDs politik blir dom ju på ett vis överflödiga.
Citera
2026-01-26, 19:42
Medlem
S och SD är mer troligt om det blir problem med regeringensbildningen, närmare varandra politiskt och två partier i regeringen. (Enligt nuvarande opinion)
Citera
2026-01-26, 19:53
Moderator
MrFishboys avatar
Jag har länge trott att S & M skulle bilda regering, skrivit om det här på Flashback ett antal gånger. Bägge partierna är makt-partier, de saknar en stark ideologisk grund och ändrar sig gärna utifrån den tillfälliga opinionen. Att KD skulle haka med på ett hörn är ju inte omöjligt, det skulle vara enda chansen för dem att kunna påverka, om de håller sig kvar vid makten.

Skulle man däremot vara konsekvent skulle SD och S bilda regering, SD är ju i grunden ett invandrarkritiskt S. Problemet där är ju att S är inte längre ett arbetarparti utan ett bidragsparti och identitetsparti, godhets-identitet. Vilket gör att både M och SD ser svårigheter med ett regeringssamarbete med S. För S blir det ju viktigast att behålla sin väljarbas, godhets-knarkande kvinnor och bidragsberoende invandrare.

Men jag skriver som jag skrev vid förra valet, ingen blir förvånad om S & M bildar regering för att ”skapa stabilitet”, det har ju skett på kommunnivå på flera platser i landet; ”Efter valet valde S och M att ensamma styra tillsammans i 20 kommuner och under mandatperioden har ytterligare sex samarbeten tillkommit.
En ny forskningsrapport från Linköpings Universitet visar att handlingskraften och en liknande partikultur varit avgörande.”

https://www.sverigesradio.se/artikel/m-och-s-styr-tillsammans-i-allt-fler-kommuner
Citera
2026-01-26, 20:15
Medlem
Exemplarisk.s avatar
Ska dessa partier komma överens om att bevara Sverige svenskt och skicka ut hundratusentals människor som systematiskt ljugit sig hit och som är potentiella hot mot vår säkerhet? Nej det tror jag inte. Våra barn förtjänar något bättre.
Citera
2026-01-26, 20:23
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel

En regering med S, KD och M, med Busch som förhandlare och medlare mellan de två andra, skulle faktiskt kunna bli det bästa för Sverige. Man slipper V med sina extrema åsikter och tveksamma kopplingar, man slipper det rabiata kärnkraftsmotståndet och andra underligheter från MP, och för de kvinnliga väljarna är det inga problem eftersom SD inte ingår.

Tyvärr min vän.
Konstellationen är helt orealistisk.
Det är för stort ideologiskt avstånd mellan S och KD/M.

Fem stora frågor där det är ett universum mellan S och KD/M:
Skatter
Fördelningspolitik
Privat ägande i välfärden
Skolan
Energipolitiken

De kan nog enas om:
Krim-politiken
Utrikespolitiken
Försvaret

Bägge sidorna kommer att behöva göra stora eftergifter, med risk för att tappa väljare.

Vilket parti kommer att vinna på det? Jo, SD. Missnöjda väljare från S, KD och M kommer till största delen att gå till SD i valet 2030.

Historien (och nutiden) visar oss att ett parti mår bäst av att hålla hårt på och vara tydlig med sin grundläggande ideologi. Annars sviker väljarna.
Citera
2026-01-26, 20:55
Medlem
Ett bättre alternativ vore S + Sd. Men det skulle kräva att S verkligen kammade till sig och blickade bakåt mot folkhemstiden.

Moderaterna skiter egentligen helt i Sverige.
Citera
2026-01-26, 21:00
Medlem
Ja egentligen är det väl den bästa lösningen och bara man kan kläcka invandringsfrågan och lite skattesatser och bidrag är man nog överens om det mesta?

Det är ju mer V+ MP som blir väldigt skadliga inflytanden vid makten. Tyvärr verkar S hjärntvättas ganska så lätt av framförallt MP med nedläggning av kärnkraften, massinvandring osv.

Men visst SD, MP och V skulle säkert fortsätta att växa isf som oppositionspartier.
Citera
2026-01-26, 21:04
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Svenska regeringar har i samförstånd kunnat föra en extrem, världsunik massinvandring - borgerliga partier opponerade inte mot socialdemokratisk massinvandring och Socialdemokraterna opponerade inte mot borgerlig massinvandring.

Trots den erfarenheten så föreslår du nu att Sverige åter bör styras med ett liknande samförståndsupplägg utan någon seriös opposition.

Det var flera år sedan. M, KD och S har alla lagt om sin invandringspolitik rejält, och de vet, att om de släpper på den så förlorar de röster till SD i nästa val.

V och MP vill däremot öppna portarna på vid gavel. Därför är det bättre om S lierar sig med KD och M.
Citera
2026-01-26, 21:07
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Det feta är kanske det sjukaste uttalandet på länge, Ebba har torskat för grovt förtal i samband med en fastighetsaffär där hon försökte lura skjortan av en 80 år gammal fördement gubbe, utöver detta har hon krävt att svenska skolelever ska läsa kanonböcker i skolan utan att kunna nämna en enda bok själv, hon kritiserade dåvarande regerings hantering av covid för att minuten senare lägga ut festbilder från stureplan, hon har vägrat blocköverskridande uppgörelser kring gängkriminaliteten då kändisfester med Judefeldt varit viktigare.
Hon är en yvig och känslostyrd fjortisbrud som skriker bullshit på engelska och skämmer ut sig själv inför engelsk media, hon ska aldrig någonsin under några som helst omständigheter komma i närheten av statsministerposten!

S behöver sparka den grinande kärringen och tillsätta en gammal gråsosse fostrad under GP-eran, denna gråsosse ska sen ge varsit långfinger till de radikala småpartierna på vänstersidan, sätta sig med JÅ och komma överrens för att sjösätta en stark majoritetsregering bestående av enbart 2 partier!
Du har helt missat vad som hände i Davos.

Politik är färskvara, och de saker som du drar upp på ett magsurt sätt, har ingen större betydelse om man pratar regeringsbildning inför 2027.
Citera
2026-01-26, 21:10
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag ser S+KD+M som näst bästa möjlig regering efter valet. Fortsatt Tidö ser jag som nummer ett. Sossarna ihop med stollarna i MP, V och C är ett skräckscenario.
Instämmer. Mitt förslag om S + KD + M var under förutsättning att Tidö förlorar valet.
Citera
2026-01-26, 21:12
Medlem
TheJesuits avatar
S kommer aldrig sätta sig i en regering där de inte har statsministerposten. I varje sådan regering kommer M bli tillintetgjorda med stora skaror väljare som lämnar partiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in