Citat:
Ursprungligen postat av
Urbizzo
Ja jag gjorde ju det. Men jag förstår att du är undrande.
Jag är inte någon som har övertro. Som jag skrev, tror jag det är enklare än vad vi vanligen gör det.
En person är förstås inte enkel. Men min rationella föreställning är att det finns en tvådimensionell värld. Och en person som tillhör den världen är inte bunden till tid. Alltså tror jag evigheten finns, rent konkret. Vetenskapen är 'inte där än'.
Vetenskapen kommer nog inte dit heller. Ingenting ryms i en tvådimensionell värld. Ryms en enda elektron där, är den tredimensionell. Så den föreställningen är inte rationell. Det innebär väl att du faktisk inte är rationell alls?
Däremot om religion, så är de flesta rätt så rationella. Man säger inte att Gud är verklig, utan att Gud finns eller Gud existerar, för någonstans inser man, att om Gud var verklig, skulle det vara något man kan se och träffa. Egentligen samma med tron. De flesta säger att de tror på Gud, inte att de vet. Alla religioner betecknas som trosuppfattningar. För det är vad det handlar om. En tro på något, inte vetande. Det är inte ens något nytt, utan det har man alltid ansett.