2026-01-26, 13:46
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är alltid möjligt att argumentera för någonting med sakliga argument. Medvetandets väsen tyder t.ex på ett högre medvetande.
Här blir ju frågan om en debatt bör innebära att man ställer filosofi mot vetenskap.

För mig är detta märkligt då vetenskap av nöd är ett verktyg för att bevisa filosofiska slutsatser.

Mänskliga logosargument är inte nödvändigtvis logiska när fler observationer görs.
Citera
2026-01-26, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Questioneer
Ateisterna har sin egen tro, de har fått för sig att en fisk nån gång i tiden har förvandlats till en apa, och sen till en människa. Och för att få det att låta rymligt så påstår de att detta ska ha skett genom flera generationer på ett förlopp av miljontals år, vilket innebär att man varken kan replikera eller bevisa makroevolution. En av ateisternas första profeterna var Anaximander, en grekisk filosof, som trodde att jorden var en cylinder.

https://www.britannica.com/biography/Anaximander

Hur är det möjligt att ha gått i svensk skola och vara av uppfattningen att evolutionsteorin säger att en fisk har förvandlats till en apa?
Tror du verkligen på fullt allvar att det är så evolutionen påstås gå till?

Evolutionen har för övrigt ingenting med ateism att göra.
Citera
2026-01-26, 15:10
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Vad är det som säger att just kristendomen är den enda sanna tron?
Det finns ju en uppsjö av andra alternativ, vad är det som gör kristendomen till ett särfall jämfört med slavisk paganism, zoroastrianism (borde vara ett hetare alternativ än kristendomen), shinto eller Candomblé för att ta några exempel?
Bevis
Citera
2026-01-26, 15:12
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
God of the gaps alltså.

Att introducera gudar istället för att acceptera att mänskligheten inte förstått precis allt än, är bara att komplicera verkligheten ännu mer.
Om ett mirakel är bevisat, hur är det god of the gaps? hur menar du egentligen?
Citera
2026-01-26, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Bevis

Vilka bevis?

Jag har en hoper böcker som beskriver läderlappen, så då måste han vara en verklig figur som jagar kriminella i ...Göteborg?
Citera
2026-01-26, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Solen skapas på dag 4, växterna på dag 3 och ljuset på dag 1.

Det förnekar du väl ändå inte, att detta är ordningen i den bibliska skapelseberättelsen?
Dag 1 – Ljus

Gud skapar ljuset och skiljer det från mörkret.
Tid, ordning och rytm börjar.

Dag 4 – Sol, måne och stjärnor

Himlakropparna skapas för att styra dag, natt och årstider.
Citera
2026-01-26, 15:23
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camilla.kvartoft
Du kan väl göra efterforskning om det utan ChatGPT? Den är ju förprogrammerad och svarar på vissa sätt gällande vissa ting.
Om du hade varit seriös så hade du kollat upp dessa paralleller som dom drar, till andra historiska figurer och det astronomiska. Vilket givetvis är fullt naturligt för folks överlevnad hängde på att man höll koll på stjärnhimmelen för att veta när det är dags att så och skörda osv.
https://coldcasechristianity.com/writings/is-jesus-simply-a-retelling-of-the-osiris-mythology/

Jag visste faktiskt att det fanns folk som försökte likna jesus med någon egyptisk solgud och liknande innan jag såg din dokumentär, men jag la aldrig särskilt mycket tid på det eftersom det verkade ganska larvigt.
Dokumentären vinklade och fick det att se ut som än större grej än jag först trodde, det var därför jag blev förvånad.
Sen visade det sig att den bilden jag hade från början var korrekt, dokumentären överdriver kraftigt och missleder.
Och även om det var så som dokumentären sa så invaliderar det inte de historiska bevisen kring jesus.
Citera
2026-01-26, 15:25
Medlem
Citat:
Nej. Har du någon vetenskaplig förklaring på detta?

Vad är poängen med frågan? Menar du att man ska stoppa in Gud i sådant som vi för närvarande inte förstår?
Du säger alltså att andra inte förstår Evolutionsteorin men du förstår den inte själv, har du ens läst den? Vet du alltså inte att evolutionen startade efter att liv var skapat 😂?

Men om du googlar så får du upp massor, som exempelvis:
”Grunddefinitioner i läroböcker

I klassiska biologiböcker formuleras det ungefär så här (översatt och sammanfattat):
• “Evolution is change in the heritable characteristics of biological populations over successive generations.”
→ Biological populations = redan levande organismer.

Exempel:
• Campbell Biology (standardverk på universitet):
Evolution is the change in populations of organisms over time.

Man måste alltså redan ha:
• organismer
• arv
• reproduktion

innan evolution kan ske.”
Citera
2026-01-26, 15:28
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Lögnhals. Jag har fler än en gång gett dig utförliga förklaringar och konkreta exempel på varför många av dina argument är just ”god of the gaps”.
Din religiösa tro hindrar dig dock från att ta till dig av något som eventuellt motsäger dina föreställningar. Därför stoppar du fingrarna i öronen och börjar om från ruta ett, om och om igen. Ett beteende som är mycket vanligt bland religiösa som inte kan skilja på tro och fakta.

Jag skrev även att det beror på om händelsen kan verifieras med ljud och/eller video.
(FB) Ateister vs kristna debatt
Här har du inlägget, du får gärna gå igenom innehållet och beskriva med detalj exakt vart bevisningen faller och på vilket sätt. Att bara repetera "god of the gaps" och "argument from ignorance" håller inte när du står mot vetenskapliga studier och dokumentation.

Fram tills dess, så förblir du en fåntratt.
Citera
2026-01-26, 15:29
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Evolutionsteorin kommer ju EFTER att det har tillkommit liv. Har du någon vetenskaplig förklaring till hur liv kom till före evolutionen?

Evolutionsteorin är i själva verket oberoende av "liv". Och det är, förstås, inte heller "bara en teori".

Den säger i all enkelhet att:
1. om man har en imperfekt kopiering (dvs. variation), och
2. en påverkan på kopiorna som gör att bara vissa klarar sig till nästa kopiering, och
3. variationerna ger fördelar resp. nackdelar när det gäller att klara sig, så
4. kommer egenskaperna att förändras över tid.

Det är "evolution". Att den processen funkar på "liv" beror bara på hur livet fungerar, att organismer styr sina cellulära funktioner och sin multicellulära tillväxt med hjälp av information i en kemisk molekyl, och att den informationen ibland kopieras felaktigt (mutationer etc.) och att den hos flerkönade organismer också ofta sammanblandas (av "mamma" och "pappa", typ ). Om kopieringen av DNA-molekylen (etc.) alltid var 100% korrekt och DNA-molekylen okänslig för påverkan i form av vissa kemiska ämnen och strålning (som båda söndrar molekylens bindningar) så skulle det fortsättningsvis finnas "evolution" men den skulle inte fungera för ett sådant "liv" (ingen utveckling, bara felfri kopiering).

- - -

Hur "liv" kom till eller kommer till kräver en definition av vad "liv" är. Det är svårare än man skulle tro, och det har t.ex. länge pågått en diskussion om virus är levande eller inte. De har ingen egen ämnesomsättning och de kan inte ens fortplanta sig själva.

Vi kommer aldrig att få veta hur livet på jorden uppstod, eftersom det inte går att åka tillbaka i tiden. Så också om man skulle kunna skapa liknande liv i ett labb genom att försöka efterapa de förhållanden som rådde så är det förstås inte nödvändigtvis samma "liv". De labbförsök som gjorts har visat att det går att komma långt på vägen, men också att det inte någon möjlighet att ens i närheten efterapa det enorma "laboratorium" som planeten utgjorde för 4 miljarder år sedan, och än mindre den tidsrymd under vilken det uppstod myriader av "försök". Men eftersom kol (grundämnet) går som en röd tråd genom det mesta av det liv som finns idag och vissa kolföreningar inte uppstår av sig själva så är de äldsta sådana förekomster man hittat omkring 4 miljarder år gamla. De första fossila strukturerna som tyder på liv (som majoriteten av forskarna håller med om) är omkring 3,5 miljarder år gamla.

Personligen tycker jag att det är irrelevant, eftersom det går att spåra livet på planeten tillbaka till encelliga organismer och sen köra utvecklingen över tid för att komma till var vi är idag. Att det finns glapp i datat är en självklarhet (det är delar, avtryck eller rester av levande organismer som ska ha klarat en lagring på miljoner år), det viktiga är att allt hänger ihop i den vetenskapligt uppbyggda modell som förklarar livets utveckling.

Och eftersom frågeställningen i tråden är "tro" mot "icke-tro" att det inte behövs nån magisk övernaturlig gimmick varken för att liv ska kunna uppstå eller utvecklas (i många riktiningar) över tid.
Citera
2026-01-26, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det där säger inte att energi inte kan uppstå utan materia. Det där säger något annat. Visst är det vackert, men som sagt det är inte det vi talar om här.
Ok Einstein har fel.. men förklara hur du skall lyckas skapa materia utan energi? Kan du baka en bulle utan att använda handen, kan du tillverka en tegelsten utan att använda din hand? Ge mig bara ett enda exempel på något du kan skapa utan att använda energi?
Samtidigt, kan du få energi utan att banka med en hammare, utan att kasta en tegelsten, ge mig ett enda exempel på hur du kan få fram energi utan att använda materia?

Kan du inte det så kan inte heller en big bang komma till utan att någon har tillfört energi eller materia… ett barn förstår detta.
Citera
2026-01-26, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Det förstår jag. Vi vet inte hur den allra första arten uppstod, men vi vet hur alla andra arter efter den har uppstått. Människan har uppstått genom slumpmässiga mutationer och det naturliga urvalet. Genom ett helt automatiskt system.

Det är anledningen till att vi ser annorlunda ut än alla våra andra släktingar i djur och växtriket.
Så allt har skett av en slump, förutom då det där första livet som någon skapade… man måste vara bra dum i huvudet om man tror att människan har kommit till genom genetiska slumpar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in