2026-01-24, 15:12
Medlem
Som jag tolkar det är det redan från början betalt och avtalat till 2030. Det stämmer väl överens med att de inte längre finns någon som betalar för gravstenen varvid den plockas bort.
Citera
2026-01-25, 07:15
Medlem
Jag är mest förvånad över att han fick en grav öht,
trodde inte de till döden dömda fick det.

Galgbacken, möjligtvis utanför kyrkmuren som mördare men en landsförrädare så eländigt som möjligt.

Tänk att behöva ha en grav bredvid Fredrik Reinfeldt,
så vidrigt.
Citera
2026-01-25, 08:02
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Norsk lag är annorlunda än vad den hade varit ifall Tredje Riket vunnit kriget. Förstår du?
Stalin var med i det vinnande laget och sågs av många som god. Var Stalin god?

Allt är relativt när det beger sig. Ja det var han. Där och då. För de som slogs mot nazityskland. Utöver det förtjänade han en kula eller två.
Citera
2026-01-25, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Det är fruktansvärt tråkigt hur så många länder idag raserar sina historiska minnesmärken.

Sydstatsstatyer i Sydstaterna, Sovjetmonument i fd. Sovjetländer, osv.

Visst, man kan inte spara allt, men mycket borde ha fått vara kvar.

Det sagt så vet jag inte om Quislings gravsten är så jätteviktig att bevara.
Om kyrkan lovat att bevara den till 2030 tycker jag dock att de bör göra det. Därefter kvittar det mig lika om den blir kvar som ett historiskt minne eller om den tas bort.

Jag är också mer inne på att man ska acceptera historien och bevara den på gott och ont.
Auschwitz har ju ex. bevarats som en påminnelse över det fruktansvärda som skedde där en gång i tiden.
Även Quisling grav borde bevaras som en påminnelse över hur snett det kan gå med en enda persons förräderi och det norska folkets sammanhållning för att få bort nazismen, trots de stora uppoffringarna som detta innebar.
Speciellt nu i dessa dagar med både Putin och Trump, så kan denna påminnelse vara än mer viktigare.
Sätt en plakett på Quisling grav och bevara den.
Texten kunde vara typ: Gravminne över ett folks motstånd, mod och sammanhållning, samt hur allvarligt en enda persons svek kan drabba ett helt land.
Citera
2026-01-25, 12:26
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Det var det värsta jag hört. Oj.

Men det är sant, och historiskt korrekt.
Det är alldeles för många som inte gillar att höra sanningen.
Citera
2026-01-25, 12:35
Medlem
holmiums avatar
Citat:
En byst av Quisling hemma. Det må jag säga. Men varför arkebuserades då Quisling på Akershus? Det kan ju inte ha varit utan anledning?

Han arkebuserades/mördades på lösa grunder eftersom han arbetat för Norges väl och inte för den nygamla ockupationsmakten.

Som bekant återinfördes jödereglementet under några upplysta år på 1940-talet i Norge,

Det såg naturligtvis inte blida ögon i vissa kretsar, och där har du nog en anledning till att Vidkun Quisling mördades utomrättsligt.
Citera
2026-01-26, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Den graven skall givetvis vårdas.

Vidkun Quisling övergav aldrig det norska folket, vilket däremot det norska kungahuset gjorde.....

Precis. Han var en hjälte (som bl.a. deltog i ryska inbördeskriget) som alltid bara ville det bästa för sitt folk. Flera av hans tal finns upplagda på Odyssey och han verkar ha varit väldigt vettig.

Quisling försökte rädda Norge och hindra förstörelsen som han visste skulle komma om de allierade vann kriget. Han hade rätt och idag är Norge fyllt av somalier, pakistanier och heroinmissbrukare (pga pakistansk heroinimport).

Det lär för övrigt sedan länge ha försiggått mycket "grooming" av norska flickor i Norge, precis som i England där de också har mycket pakistanier. Särskilt med tanke på att heroinmissbrukarna till stor del är etniska norrmän. Jag kan dock inte minnas att jag hört talas om detta.
Citera
2026-01-26, 11:31
Medlem
Citat:
En byst av Quisling hemma. Det må jag säga. Men varför arkebuserades då Quisling på Akershus? Det kan ju inte ha varit utan anledning?

Anledningen var att judarna vann andra världskriget.

Massor av folk som under kriget hade haft en ganska obetydlig roll och bara hade givit ut böcker och tidningar, eller gjort filmer, blev också avrättade av krigets segrare.
Citera
2026-01-26, 17:46
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Precis. Han var en hjälte (som bl.a. deltog i ryska inbördeskriget) som alltid bara ville det bästa för sitt folk. Flera av hans tal finns upplagda på Odyssey och han verkar ha varit väldigt vettig.

Quisling försökte rädda Norge och hindra förstörelsen som han visste skulle komma om de allierade vann kriget. Han hade rätt och idag är Norge fyllt av somalier, pakistanier och heroinmissbrukare (pga pakistansk heroinimport).

Det lär för övrigt sedan länge ha försiggått mycket "grooming" av norska flickor i Norge, precis som i England där de också har mycket pakistanier. Särskilt med tanke på att heroinmissbrukarna till stor del är etniska norrmän. Jag kan dock inte minnas att jag hört talas om detta.

Jag kan endast instämma i det du skriver.

Vidkun Quisling skall hedras och man skall alltid minnas honom med stor respekt för sitt goda arbetet för Norges och nordens folk.

Vidkun Quislings mördare borde däremot släpas i smutsen
Citera
2026-01-26, 18:31
Medlem
Citat:
Quisling arkebuserades för att han var en landsförrädare och det tyckte nästan alla i Norge utom quislingarna.

Vilka var det som ingick i Quislings regering och statsapparat? Vilka var det som stöttade honom? Ingen?

För övrigt så var det många fler norrmän som frivilligt anslöt sig till Waffen SS och krigade för Hitler än som deltog i motståndsrörelsen mot Hitler. Likadant såg det ut i princip alla ockuperade länder.

Citat:
Men det är ytterst få som har den värderingen att Quisling var god.

På vilket sätt var han inte god? Vad gjorde han som var ont?
Citera
2026-01-26, 19:54
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Anledningen var att judarna vann andra världskriget.

Massor av folk som under kriget hade haft en ganska obetydlig roll och bara hade givit ut böcker och tidningar, eller gjort filmer, blev också avrättade av krigets segrare.

Fast Leni Riefenstal klarade sig undan trots "Viljans triumf". (Politik är att vilja som Olof Palme sa). Förklara det du! Judarna segrade men behöll nazisterna i administrationen av Tyskland efter kriget. Kanske det var förklaringen? Eller så hade Eichman känningar i judiska kretsar i Sydamerka som la ett gott ord för Riefenstahl?
Citera
2026-01-26, 20:00
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Vilka var det som ingick i Quislings regering och statsapparat? Vilka var det som stöttade honom? Ingen?

För övrigt så var det många fler norrmän som frivilligt anslöt sig till Waffen SS och krigade för Hitler än som deltog i motståndsrörelsen mot Hitler. Likadant såg det ut i princip alla ockuperade länder.

På vilket sätt var han inte god? Vad gjorde han som var ont?

I själva verket var nazisterna omåttligt populära i alla de ockuperade länderna. Det ligger ju i sakens natur som man brukar säga. Alla vet det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in