2026-01-23, 17:24
Medlem
Svavelbryggas avatar
De kan väl bygga om den till pissoar.
Citera
2026-01-23, 17:27
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Du har aldrig hört talas om vilken sida som vann kriget? Det är vinnarna som bestämmer vem som är ond och vem som är god.

Är norsk lag ond? Det tror jag inte.

Citera
2026-01-23, 17:33
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Är norsk lag ond? Det tror jag inte.

Norsk lag är annorlunda än vad den hade varit ifall Tredje Riket vunnit kriget. Förstår du?
Stalin var med i det vinnande laget och sågs av många som god. Var Stalin god?
Citera
2026-01-23, 17:33
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Oavsett om det gäller Mahatma Gandhi, Quisling eller någon annan historisk person så bör stenen vara kvar så att framtida luffare kan ta del av historien.
Citera
2026-01-23, 17:49
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Norsk lag är annorlunda än vad den hade varit ifall Tredje Riket vunnit kriget. Förstår du?
Stalin var med i det vinnande laget och sågs av många som god. Var Stalin god?

Norsk lag var norsk lag före, under och efter kriget. Inte många såg Qvisling som god.

ChatGPT:

Översikt: Hur många stödde Quisling?
Tillgänglig forskning och historiska analyser visar att:
• Nasjonal Samling hade cirka 43 000 medlemmar under kriget, i ett land med ungefär 3 miljoner invånare. Det motsvarar drygt 1–1,5 % av befolkningen.
• NS hade ännu lägre stöd i fria val före kriget:
• 1933: 2,2 %
1936: 1,8 %
• Historiker är överens om att stöd under ockupationen inte nödvändigtvis betyder genuin sympati – många gick med av opportunism, karriärskäl eller press från tyskarna.
• Nasjonal Samling fick aldrig bred folklig förankring, vilket även norska historiker betonar.
Citera
2026-01-23, 17:54
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Norsk lag var norsk lag före, under och efter kriget. Inte många såg Qvisling som god.

ChatGPT:

Översikt: Hur många stödde Quisling?
Tillgänglig forskning och historiska analyser visar att:
• Nasjonal Samling hade cirka 43 000 medlemmar under kriget, i ett land med ungefär 3 miljoner invånare. Det motsvarar drygt 1–1,5 % av befolkningen.
• NS hade ännu lägre stöd i fria val före kriget:
• 1933: 2,2 %
1936: 1,8 %
• Historiker är överens om att stöd under ockupationen inte nödvändigtvis betyder genuin sympati – många gick med av opportunism, karriärskäl eller press från tyskarna.
• Nasjonal Samling fick aldrig bred folklig förankring, vilket även norska historiker betonar.
Du kan inte greppa att norsk lag hade sett annorlunda ut ifall Tredje Riket vunnit kriget alltså?
Citera
2026-01-23, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Om ingen betalar för graven, så ska graven bort.

Det är så det är för alla andra så varför skulle landsförrädaren Quisling få positiv särbehandling?

Det kan ju omöjligen vara hans faster. Quisling föddes 1887.

Farfarn kanske lyckades gifta sig med en 20-åring vid 80+ års ålder och fortsatt av god fysisk och sexuell vigör?
Citera
2026-01-23, 18:16
Medlem
Låt den va kvar ovasett vad han gjort. Varför tabort den 'sur på allt vänstern' gnäller ju inte över att Lenin finns att se.
Citera
2026-01-23, 18:49
Medlem
lundaelevs avatar
Sjukt märkligt att han ens har en gravplats, de har inte ledande nazister i Tyskland. Bör förstås försvinna.
Citera
2026-01-23, 18:56
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Du kan inte greppa att norsk lag hade sett annorlunda ut ifall Tredje Riket vunnit kriget alltså?

Men det hade ju inte varit norsk lag! Det hade bara varit tysk maktutövning utan någon norsk legitimitet. Makt är inte rätt. Du föredrar tydligen nazistiskt förtryck framför ett fritt Norge. Det är ju åt helvete.
Citera
2026-01-23, 19:12
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFredrik
Det är trots alt en historisk grav.
Även det onda i historian bör kommas ihåg.
Jag röstar för att norska staten betalar, något ska dom lägga sina oljepengar på tycker jag.
Håller med, oavsett vad man anser om mannens agerande är hans grav en påminnelse om en viktig del av Norges historia. Speciellt eftersom Quisling avrättades efter krigsslutet och inte bara glad in i skuggorna som en äldre rik man.
Citera
2026-01-23, 19:19
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Men det hade ju inte varit norsk lag! Det hade bara varit tysk maktutövning utan någon norsk legitimitet. Makt är inte rätt. Du föredrar tydligen nazistiskt förtryck framför ett fritt Norge. Det är ju åt helvete.
Jag har inte nämnt ett enda ord om vad jag föredrar, be någon hjälpa dig att läsa och förstå vad jag skriver om du inte klarar det själv.
Är nuvarande tyska lagar inte tysk lag enligt dig? Alla lagar i hela världen är ett resultat av konfliktvinnares maktutövning, alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in