Citat:
Håller med om frontlinjen för fri vilja, om nu sådan vilja finns.
Jag tror vi alltid kommer kunna lära oss mer kring samspelet av stimuli och sensoriska reaktioner i olika former. Sedan utesluter jag absolut inte att AI blir medvetet, eller till och med är där och nosar redan. Min instinkt är dock att då kommer vi inte kunna förstå det, aldrig göra en modell av det. Den förståelsen lever kanske i Gud, men det tror jag vi aldrig kommer vara kapabla till. Dock som sagt få en bättre förståelse kring samspelet ovan.
Kanske har du något att säga om kopplingen mellan historier och vårt medvetandes/andes fokus för varje given stund?
(FB) Hur fungerar historier som lins för all perception?
Tror att frontlinjen ligger mycket där i denna fråga. Och jag står och stapplar utan något särskilt vettigt mer att komma med. Kvinnlig erfarenhet och analys efterfrågas där. 😉
Kanske har du något att säga om kopplingen mellan historier och vårt medvetandes/andes fokus för varje given stund?
(FB) Hur fungerar historier som lins för all perception?
Tror att frontlinjen ligger mycket där i denna fråga. Och jag står och stapplar utan något särskilt vettigt mer att komma med. Kvinnlig erfarenhet och analys efterfrågas där. 😉
Vi har ju dels dessa historier vi berättar för oss, i psyket. Sedan har vi möjlighet att "välja" historia, eller "välja" bort att lyssna till tidigare upplevelser.
Samtidigt tycks det mig som att i varje givet skeende kan inte andra beslut tas än de som tas. Du har en orsak till ditt "val", och ingen väljer någonting utan orsak.
Frågan är om man ens kan tala om att Gud har ett "fritt val". Ett fritt val förutsätter alternativ vilka ger tänkbara utfall. Gud vet på förhand allt, och Guds vilja sker när Gud "tänkt"/"talat" (vad nu en tanke eller ett tal är när det kommer från Gud).
Hur det än är med den saken, så är inte nödvändigtvis ateister och kristna oeniga i frågan.
En sådan här debatt handlar väl egentligen främst om Bibeln, vetenskapen, rådande kultur och en fysisk verklighet ingen av oss vet hur den fungerar.
Samtidigt tycks det mig som att 98% av dem som vill diskutera sådant här ger argument alà Dunning Kruger.