2026-01-26, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Att ha förmåga att manipulera sin omgivning är inte likställt med att ha hög IQ.

Barn t.ex är utmärkta manipulatörer. Det är en del av den sociala utvecklingen.

Robin är tillräckligt begåvad för att klara skolan. utbilda sig till lastbilschaufför & svetsare. Men när det gäller t.ex logiskt tänkande & arbetsminne skulle jag tro han failar kopiöst på tester.

Sedan är det vanskligt med personer som Robin för beroende av situation kan de göra sig dummare än vad de är. Då sänker folk garden & blir lättare manipulerade.

En av mina favoriter inom området är Sam Vaknin. Det är överkurs deluxe men han förklarar på ett begripligt sätt. Man får ta det för vad det är från ngn som säger sig ha NPD med IQ på 185 men kunskapen han har inom området är häpnadsväckande.
Jag tycker mkt han säger stämmer väldigt bra när det gäller psykopater, NPD, sadister, nekrofiler, pedofiler osv.

https://vaknin-talks.com/transcripts/Why_Narcissist_APPEARS_So_STUPID_Borderlines_and_P sychopaths_too/

Om en manipulativ person säger att han vill ha rättspsykiatrisk vård & undrar om det räcker med en autism diagnos, skall vi då ta det ordagrant? Brukar strateger avslöja sina drag på förhand?

(mitt kursiva)

Enligt tidigare FUP berättar ägaren till Circle K där GM jobbade, att GM har svårt att ta instruktioner, glömmer bort vad som ska göras och att "alla kvalificerade uppdrag är bortglömda vid nästa tillfälle de ska göras."

En arbetskamrat berättar att hon har svårt för att jobba tillsammans med honom, då han "inte lyssnar".

Beträffande "covert narcissists", som Vaknin beskriver i länken, kan jag bekräfta från lång erfarenhet av en närstående, att personer som inräknas i den kategorin kan vara mästare på att låtsas "inte förstå", "inte kunna själv", "vara ett svagt stackars utsatt offer för andra människor", "lida av sjukdomar" m.m. allt för att framstå som oskyldiga till de problem de själva skapar eller det de själva är/borde vara ansvariga för. På så sätt få de andra människor att göra dem tjänster eller ge dem fördelar.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-01-26 kl. 15:50.
Citera
2026-01-26, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
(mitt kursiva)

Enligt tidigare FUP berättar ägaren till Circle K där GM jobbade, att GM har svårt att ta instruktioner, glömmer bort vad som ska göras och att "alla kvalificerade uppdrag är bortglömda vid nästa tillfälle de ska göras."

En arbetskamrat berättar att hon har svårt för att jobba tillsammans med honom, då han "inte lyssnar".

Beträffande "covert narcissists", som Vaknin beskriver i länken, kan jag bekräfta från lång erfarenhet av en närstående, att personer som inräknas i den kategorin kan vara mästare på att låtsas "inte förstå", "inte kunna själv", "vara ett svagt stackars utsatt offer för andra människor", "lida av sjukdomar" m.m. allt för att framstå som oskyldiga till de problem de själva skapar eller det de själva är/borde vara ansvariga för. På så sätt få de andra människor att göra dem tjänster eller ge dem fördelar.

Nu är visserligen inte detta någon etablerad vetenskaplig slutsats, utan mer ett resonemang av honom själv. Men om vi ändå utgår från att det finns en sanning i resonemanget så bör man ställa sig frågan vad Robin har att vinna genom att spela dummare än vad han är. Jag kan inte se någon vinning att spela korkad inför sin arbetsgivare t.ex, om man nu inte vill få sparken vill säga.

Jag ser inga tydliga tecken på att han är en narcissist. Det pekar mer mot antisocial personlighetsproblematik. T.ex så brukar narcissisters utbrott vara reaktiva, dvs att utbrottet är kopplat till en kränkning. Utbrotten är dessutom oftast verbala och bundna till en specifik situation.

När det kommer till antisocial aggression så handlar det inte om situationsbaserade utbrott, utan det föregås av en tids planering. Och när själva utbrottet sker så görs det ofta utan någon större affekt. Robin kände alltså troligen varken hat eller avsky vid själva attacken. Det var något som behövde göras för att få det han ville ha.
Citera
2026-01-26, 16:33
Medlem
För mig som inte insatt. Varför vill robin bli dömd till rättspsyk istället för fängelse? På rättspsyk släpps man väll aldrig ut?
Citera
2026-01-26, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafanan87
För mig som inte insatt. Varför vill robin bli dömd till rättspsyk istället för fängelse? På rättspsyk släpps man väll aldrig ut?

Genomsnittstiden på RPV är 6-7 år. (Borträknat de som aldrig skrivs ut).

Fängelsestraff är tidsbestämt. Det är ej RPV. Du kan komma ut nästa månad, eller aldrig - allt beror på om du anses tillfrisknad eller ej.
Citera
2026-01-26, 17:01
Medlem
Citat:

För att han är rädd för att sitta i fängelse och tror att han ska komma ut lättare!
Citera
2026-01-26, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB

Fängelsestraff är tidsbestämt. Det är ej RPV. Du kan komma ut nästa månad, eller aldrig - allt beror på om du anses tillfrisknad eller ej.

Beror ju på livstid fängelse så behöver det aldrig bli tidsbestämt!
Citera
2026-01-26, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Beror ju på livstid fängelse så behöver det aldrig bli tidsbestämt!

Ja. Men ytterst få som sitter "hela livet". Snittet en livsstils dömd sitter ligger väl runt 16-18 år.
Citera
2026-01-26, 17:11
Medlem
Citat:

Så teoretiskt kan han vara ute efter 1 månad om han döms till det och blir friskförklarad?
Citera
2026-01-26, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Nu är visserligen inte detta någon etablerad vetenskaplig slutsats, utan mer ett resonemang av honom själv. Men om vi ändå utgår från att det finns en sanning i resonemanget så bör man ställa sig frågan vad Robin har att vinna genom att spela dummare än vad han är. Jag kan inte se någon vinning att spela korkad inför sin arbetsgivare t.ex, om man nu inte vill få sparken vill säga.

Jag ser inga tydliga tecken på att han är en narcissist. Det pekar mer mot antisocial personlighetsproblematik. T.ex så brukar narcissisters utbrott vara reaktiva, dvs att utbrottet är kopplat till en kränkning. Utbrotten är dessutom oftast verbala och bundna till en specifik situation.

När det kommer till antisocial aggression så handlar det inte om situationsbaserade utbrott, utan det föregås av en tids planering. Och när själva utbrottet sker så görs det ofta utan någon större affekt. Robin kände alltså troligen varken hat eller avsky vid själva attacken. Det var något som behövde göras för att få det han ville ha.

(mitt fetade)
Nej, tror inte heller att GM är en narcissist. Men han kan ha fejkat att han glömt vissa instruktioner för att slippa göra en del sysslor själv.

Tror starkare på det sista stycket i ditt inlägg ovan.

Det Vaknin skriver i länken är nog snarare hans eget resonemang och dessutom verkar texten vara ett narrativ. Men jag håller av olika anledningar med honom i en hel del av vad han beskriver, därav kommentaren om 'covert narcissism'.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-01-26 kl. 17:25.
Citera
2026-01-26, 17:18
Medlem
Citat:
Ja. Men ytterst få som sitter "hela livet". Snittet en livsstils dömd sitter ligger väl runt 16-18 år.

Dom verkar ha blivit hårdare där kolla arklöv och Eklund mfl, där dom inte vill tidsbestämma straffen pga återfallsrisker! Det blir hårdare med det även efter detta brottet.
Citera
2026-01-26, 17:18
Medlem
Citat:
Så teoretiskt kan han vara ute efter 1 månad om han döms till det och blir friskförklarad?

Ja, i teorin.
Citera
2026-01-26, 17:20
Medlem
Citat:

Nja det kan du nog svara på själv! Oavsett så får han ett långt straff, hoppas verkligen bevisen räcker även för mord. Annars får han något annat straff denna gången när och om han kommer ut! Men tror han aldrig kommer bli fri igen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in