Citat:
Att ha förmåga att manipulera sin omgivning är inte likställt med att ha hög IQ.
Barn t.ex är utmärkta manipulatörer. Det är en del av den sociala utvecklingen.
Robin är tillräckligt begåvad för att klara skolan. utbilda sig till lastbilschaufför & svetsare. Men när det gäller t.ex logiskt tänkande & arbetsminne skulle jag tro han failar kopiöst på tester.
Sedan är det vanskligt med personer som Robin för beroende av situation kan de göra sig dummare än vad de är. Då sänker folk garden & blir lättare manipulerade.
En av mina favoriter inom området är Sam Vaknin. Det är överkurs deluxe men han förklarar på ett begripligt sätt. Man får ta det för vad det är från ngn som säger sig ha NPD med IQ på 185 men kunskapen han har inom området är häpnadsväckande.
Jag tycker mkt han säger stämmer väldigt bra när det gäller psykopater, NPD, sadister, nekrofiler, pedofiler osv.
https://vaknin-talks.com/transcripts/Why_Narcissist_APPEARS_So_STUPID_Borderlines_and_P sychopaths_too/
Om en manipulativ person säger att han vill ha rättspsykiatrisk vård & undrar om det räcker med en autism diagnos, skall vi då ta det ordagrant? Brukar strateger avslöja sina drag på förhand?
Barn t.ex är utmärkta manipulatörer. Det är en del av den sociala utvecklingen.
Robin är tillräckligt begåvad för att klara skolan. utbilda sig till lastbilschaufför & svetsare. Men när det gäller t.ex logiskt tänkande & arbetsminne skulle jag tro han failar kopiöst på tester.
Sedan är det vanskligt med personer som Robin för beroende av situation kan de göra sig dummare än vad de är. Då sänker folk garden & blir lättare manipulerade.
En av mina favoriter inom området är Sam Vaknin. Det är överkurs deluxe men han förklarar på ett begripligt sätt. Man får ta det för vad det är från ngn som säger sig ha NPD med IQ på 185 men kunskapen han har inom området är häpnadsväckande.
Jag tycker mkt han säger stämmer väldigt bra när det gäller psykopater, NPD, sadister, nekrofiler, pedofiler osv.
https://vaknin-talks.com/transcripts/Why_Narcissist_APPEARS_So_STUPID_Borderlines_and_P sychopaths_too/
Om en manipulativ person säger att han vill ha rättspsykiatrisk vård & undrar om det räcker med en autism diagnos, skall vi då ta det ordagrant? Brukar strateger avslöja sina drag på förhand?
(mitt kursiva)
Enligt tidigare FUP berättar ägaren till Circle K där GM jobbade, att GM har svårt att ta instruktioner, glömmer bort vad som ska göras och att "alla kvalificerade uppdrag är bortglömda vid nästa tillfälle de ska göras."
En arbetskamrat berättar att hon har svårt för att jobba tillsammans med honom, då han "inte lyssnar".
Beträffande "covert narcissists", som Vaknin beskriver i länken, kan jag bekräfta från lång erfarenhet av en närstående, att personer som inräknas i den kategorin kan vara mästare på att låtsas "inte förstå", "inte kunna själv", "vara ett svagt stackars utsatt offer för andra människor", "lida av sjukdomar" m.m. allt för att framstå som oskyldiga till de problem de själva skapar eller det de själva är/borde vara ansvariga för. På så sätt få de andra människor att göra dem tjänster eller ge dem fördelar.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-01-26 kl. 15:50.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-01-26 kl. 15:50.