2026-01-26, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vad är universum?
Lite svårt att beskriva.. Men jag provar utifrån min tanke. Universsum är tiden som skapades utifrån tiden som inte fans innan.
Citera
2026-01-26, 18:25
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Om ordet ande betyder medvetande är det bara ett alias till det vi kallar medvetande? Alltså ett överflödigt ord som inte säger någonting alls om er övernaturliga fantasivärld.

Säg medvetande om du menar det. Blir mycket tydligare så.
Nja

Det är lite trixigt att använda ord i dessa debatter eftersom att kulturellt inflytande påverkar uppfattandet av orden. Därav använder jag olika begrepp växelvis när de innebär samma sak.

En ande syftar på det högre inre livet, själ på det naturliga livet (och själ= psyke).

Till vardags i Sverige brukar inte folk i allmänhet använda orden så. Är väl mest inom religion och psykologi dessa olika begrepp används för att precisera det inre livet hos människor.

Homo sapiens sapiens. Vet att hon vet. Det i människan som vet att hon vet är anden kan man säga, och anden är medveten om psyket.

Psyket är enkelt att studera, liksom kroppen vilken hänger ihop med psyket. När vi istället börjar kika på rent medvetande, fri vilja och högre rationalitet blir det knepigare, men forskningen går framåt.
Citera
2026-01-26, 18:26
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
Lite svårt att beskriva.. Men jag provar utifrån min tanke. Universsum är tiden som skapades utifrån tiden som inte fans innan.
Håller med.
Citera
2026-01-26, 18:30
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Nja

Det är lite trixigt att använda ord i dessa debatter eftersom att kulturellt inflytande påverkar uppfattandet av orden. Därav använder jag olika begrepp växelvis när de innebär samma sak.

En ande syftar på det högre inre livet, själ på det naturliga livet (och själ= psyke).

Till vardags i Sverige brukar inte folk i allmänhet använda orden så. Är väl mest inom religion och psykologi dessa olika begrepp används för att precisera det inte livet hos människor.

Homo sapiens sapiens. Vet att hon vet. Det i människan som vet att hon vet är anden kan man säga, och anden är medveten om psyket.

Psyket är enkelt att studera, liksom kroppen vilken hänger ihop med psyket. När vi istället börjar kika på rent medvetande, fri vilja och högre rationalitet blir det knepigare, men forskningen går framåt.
Ja, just det. Historier skrivs om för att passa in nutiden. Historier blir nån form av sanning, märkligt!
Citera
2026-01-26, 18:33
Medlem
Citat:
Det fetade: nja... Kanske inte så länge till.
Samtidigt är jag personligen inte övertygad om fri vilja, däremot tycks alternativ upphöra först vid medvetenhet. Ett intressant ämne, och jag är som sagt långt ifrån övertygad om det ena eller det andra.

En av flera som kikar på detta:

"Federico Faggin, the engineer, inventor, and entrepreneur known for creating the first microprocessor, has developed an innovative theory of consciousness that tackles the “hard problem” of consciousness and proposes a new metaphysical framework for quantum mechanics. His perspective emerges from his extensive experience in technology and his personal research into non-material aspects of consciousness."
https://www.sciencephilosophy.org/federico-faggin-philosophy-consciousness/

Samtidigt bör det sägas att bara för att/om det bevisas att fri vilja existerar på kvantfysisk nivå, så innebär det inte att någonting om Gud har bevisats mer än att Bibeln och de stora filosoferna hade rätt om alltings inneboende Logos.

Jag vill helst göra om frågan kring huruvida Gud existerar till frågan om vad eller vem Gud är. I min bok larvigt att diskutera OM Gud finns, det är som att fråga om någonting alls dels finns och i så fall om någon förändring alls sker. För Gud är helt enkelt alltings ursprung, och frågan är istället om kristna eller ateister har mest rätt om Gud.
Den dagen som vi får något experimentellt verifierat samband mellan materien och det hårda problemet med medvetande lär vi få höra om saken. Fram till den dagen, vilken jag inte tror kommer över huvud taget, så är ordet mysterium det som passar bäst.

Tvekar du verkligen kring din förmåga att rikta dina ögon dit du vill? Då har jag svårt att få ihop min bild av dig baserat på minne, profilbild och nick. Andevärld, teodiceproblemet, hela kristna världsbilden ryker om du tror att allt är förutbestämt eller slumpbaserat och att vår förmåga till väljande är existensens mest grundläggande illusion.
Citera
2026-01-26, 18:33
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Ja, just det. Historier skrivs om för att passa in nutiden. Historier blir nån form av sanning, märkligt!
Berättelser som berättar om tidlösa saker överlever.
Citera
2026-01-26, 18:35
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Den dagen som vi får något experimentellt verifierat samband mellan materien och det hårda problemet med medvetande lär vi få höra om saken. Fram till den dagen, vilken jag inte tror kommer över huvud taget, så är ordet mysterium det som passar bäst.

Tvekar du verkligen kring din förmåga att rikta dina ögon dit du vill? Då har jag svårt att få ihop min bild av dig baserat på minne, profilbild och nick. Andevärld, teodiceproblemet, hela kristna världsbilden ryker om du tror att allt är förutbestämt eller slumpbaserat och att vår förmåga till väljande är existensens mest grundläggande illusion.
Är väl inte peer reviewed än, men det görs rätt många studier på ämnet just nu. Skulle säga att det är jakten på Artificiell superintelligens som ger massor av anslag för denna forskning, då sådan kräver en medvetenhet Ai saknar.

Finns en hel del även i Bibeln som pekar mot predestination.

Bortsett från eventuellt den kvantfysiska verkligheten existerar egentligen ingen slump. Allting är en konsekvens av föregående rörelser.
Senast redigerad av LadySweden 2026-01-26 kl. 18:42.
Citera
2026-01-26, 18:36
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Berättelser som berättar om tidlösa saker överlever.
Men grundhistorien håller inte och har behövt ”tydas om” efter ett par tusen år för att passa med verkligheten!
Citera
2026-01-26, 18:39
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Men grundhistorien håller inte och har behövt ”tydas om” efter ett par tusen år för att passa med verkligheten!
Tvärtom faktiskt. Det är grundhistorien som håller.
Citera
2026-01-26, 18:57
Medlem
Citat:
Är väl inte peer reviewed än, men det görs rätt många studier på ämnet just nu. Skulle säga att det är jakten på Artificiell superintelligens som ger massor av anslag för denna forskning, då sådan kräver en medvetenhet Ai saknar.

Finns en hel del även i Bibeln som pekar mot predestination.

Bortsett från eventuellt den kvantfysiska verkligheten existerar egentligen ingen slump. Allting är en konsekvens av föregående rörelser.
Jag tror vi alltid kommer kunna lära oss mer kring samspelet av stimuli och sensoriska reaktioner i olika former. Sedan utesluter jag absolut inte att AI blir medvetet, eller till och med är där och nosar redan. Min instinkt är dock att då kommer vi inte kunna förstå det, aldrig göra en modell av det. Den förståelsen lever kanske i Gud, men det tror jag vi aldrig kommer vara kapabla till. Dock som sagt få en bättre förståelse kring samspelet ovan.

Kanske har du något att säga om kopplingen mellan historier och vårt medvetandes/andes fokus för varje given stund?

(FB) Hur fungerar historier som lins för all perception?

Tror att frontlinjen ligger mycket där i denna fråga. Och jag står och stapplar utan något särskilt vettigt mer att komma med. Kvinnlig erfarenhet och analys efterfrågas där. 😉
Citera
2026-01-26, 19:01
Medlem
Hur många kristna finns det egentligen som ursprungligen blev övertygade om att kristendomen är sann, pga argument och bevis?
Hur många av er blev kristna efter att ha tagit del av fine tuning-argumentet eller det kosmologiska argumentet?
Hur många av er blev kristna genom att höra talas om de ”uppfyllda” profetiorna i bibeln?

Det i sig visar inte att kristendomen inte är sann, men det är ändå intressant att ingen av er som kommer med dessa uttjatade gamla argument själva har blivit troende pga dem. Ändå förväntar ni er att de ska vara övertygande?
Religion bygger nästan helt och hållet på indoktrinering av barn. Det är därför vilken religion man har i de flesta fall avgörs av vart man är född och vad ens föräldrar tror på.
Citera
2026-01-26, 19:03
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Hur då, och vad fan är en ande? Dina ogrundade, flummiga påståenden utan varken förklaring eller stödjande observationer har inget värde för en intelligent människa.
Du behöver inte bli arg.

Gud är ande och finns i en övre värld. Vi kan inte se den för den är inte här i den undre världen. Men därifrån skapade han vår värld med varelser av kött och blod. För att göra det än mer geometriskt komplicerat så finns den övre världen inom oss.

I en andevärld finns vårt medvetande och därifrån upplever vi världen så som i ett dataspel som Gud har gjort och som han kan exekvera eller radera. När det är game over förlorar vi kontakten med kroppen. När den sista människan är borta från jorden är det domedag där vissa får evigt liv i ett evigt rike medan de som gör allting fel får evig död.

Detta är förstås omöjligt att tro för den som tvivlar och vill ha bevis, men det är i stora drag vad Jesus lär ut. Jag som tror på Jesus kan se hur värdefullt annat han lär ut är och ibland händer det saker som visar mig hur fel tvivlande kritiker har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in