2026-01-26, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
(FB) Ateister vs kristna debatt
Här har du inlägget, du får gärna gå igenom innehållet och beskriva med detalj exakt vart bevisningen faller och på vilket sätt. Att bara repetera "god of the gaps" och "argument from ignorance" håller inte när du står mot vetenskapliga studier och dokumentation.

Fram tills dess, så förblir du en fåntratt.

Kan du vänligen svara på det jag skrev om nära-döden-upplevelser?
Förstår du att folk vittnar om upplevelser av alla möjliga andra religioner som inte är kristendom och att detta logiskt leder till att du antingen måste medge att det inte alls håller som bevis för att en religion är sann, alternativt måste du hävda att alla religioner är sanna samtidigt?
Är nära-döden-upplevelser där folk upplever att de träffar Mohammed, ett starkt bevis för att Islam är den sanna religionen? Ja eller nej?

Du talar alltså om vetenskapliga bevis och länkar till ”Indefenseofthecross.com”.

Det är ingen som förnekar att nära-döden-upplevelser av olika slag förekommer och inte heller att vittnesmål om mirakel finns. Problemet är dina irrationella slutsatser du drar från detta.
Citera
2026-01-26, 17:49
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Varför säger du inte medvetande om du menar det? Inget vet vad en ande är. Medvetande känner vi till, för det har vi alla. Nej, det finns naturligtvis inga belägg för att en sten är medveten (ande är medvetande, påstod du).
Du bör nog hålla dig till annan tråd istället för att här påstå saker grundat på sådant du inte förstår.
Citera
2026-01-26, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Anden har skapat universum
Hur då, och vad fan är en ande? Dina ogrundade, flummiga påståenden utan varken förklaring eller stödjande observationer har inget värde för en intelligent människa.
Citera
2026-01-26, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Du bör nog hålla dig till annan tråd istället för att här påstå saker grundat på sådant du inte förstår.
Du bör nog hålla dig till en annan tråd om du inte alls kan förklara dina åsikter / din tro. Du skapar ju bara problem och irritation. Fick du lära dig det i kyrkan? Visa lite normal hyffs om du ska föreställa en kristen.
Citera
2026-01-26, 17:55
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Hur då, och vad fan är en ande? Dina ogrundade, flummiga påståenden utan varken förklaring eller stödjande observationer har inget värde för en intelligent människa.
Ande= medvetande.
Citera
2026-01-26, 18:00
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

Citat:
Du bör nog hålla dig till en annan tråd om du inte alls kan förklara dina åsikter / din tro. Du skapar ju bara problem och irritation. Fick du lära dig det i kyrkan? Visa lite normal hyffs om du ska föreställa en kristen.
Pneuma

spirit, ghost
From pneo; a current of air, i.e. Breath (blast) or a breeze; by analogy or figuratively, a spirit, i.e. (human) the rational soul, (by implication) vital principle, mental disposition, etc., or (superhuman) an angel, demon, or (divine) God, Christ's spirit, the Holy Spirit -- ghost, life, spirit(-ual, -ually), mind. Compare psuche.

Ande är tanke högre än psyke.

Psuche

"From psucho; breath, i.e. (by implication) spirit, abstractly or concretely (the animal sentient principle only; thus distinguished on the one hand from pneuma, which is the rational and immortal soul; and on the other from zoe, which is mere vitality, even of plants: these terms thus exactly correspond respectively to the Hebrew nephesh, ruwach and chay) -- heart (+ -ily), life, mind, soul, + us, + you."

Varför säger folk psyke när de menar mentalitet?

Ingen här har sagt att stenar är medvetna. Lite uppmärksamhet angående vad som står skulle kanske höja nivån på dina inlägg.
Citera
2026-01-26, 18:04
Medlem
Citat:
Ande= medvetande.
+fri vilja tror jag. Jag har svårt att föreställa mig medvetande utan någon form av förmåga till väljande. Till exempel att rikta sin blick, yttre eller inre.

Detta förklaras bara av andevärlden. Eller det är ju fortfarande ett mysterium, men inget vi vet om den deterministiska materien stämmer överens med vår grundläggande upplevelse och upplevelsen av att kunna välja i denna upplevelse.
Citera
2026-01-26, 18:13
Medlem
Utanför Universum fins evigheten . Det är en "plats" där varken tid och rum finns , absolut ingenting förutom ALLT .
Citera
2026-01-26, 18:14
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
+fri vilja tror jag. Jag har svårt att föreställa mig medvetande utan någon form av förmåga till väljande. Till exempel att rikta sin blick, yttre eller inre.

Detta förklaras bara av andevärlden. Eller det är ju fortfarande ett mysterium, men inget vi vet om den deterministiska materien stämmer överens med vår grundläggande upplevelse och upplevelsen av att kunna välja i denna upplevelse.
Det fetade: nja... Kanske inte så länge till.
Samtidigt är jag personligen inte övertygad om fri vilja, däremot tycks alternativ upphöra först vid medvetenhet. Ett intressant ämne, och jag är som sagt långt ifrån övertygad om det ena eller det andra.

En av flera som kikar på detta:

"Federico Faggin, the engineer, inventor, and entrepreneur known for creating the first microprocessor, has developed an innovative theory of consciousness that tackles the “hard problem” of consciousness and proposes a new metaphysical framework for quantum mechanics. His perspective emerges from his extensive experience in technology and his personal research into non-material aspects of consciousness."
https://www.sciencephilosophy.org/federico-faggin-philosophy-consciousness/

Samtidigt bör det sägas att bara för att/om det bevisas att fri vilja existerar på kvantfysisk nivå, så innebär det inte att någonting om Gud har bevisats mer än att Bibeln och de stora filosoferna hade rätt om alltings inneboende Logos.

Jag vill helst göra om frågan kring huruvida Gud existerar till frågan om vad eller vem Gud är. I min bok larvigt att diskutera OM Gud finns, det är som att fråga om någonting alls dels finns och i så fall om någon förändring alls sker. För Gud är helt enkelt alltings ursprung, och frågan är istället om kristna eller ateister har mest rätt om Gud.
Citera
2026-01-26, 18:15
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
Utanför Universum fins evigheten . Det är en "plats" där varken tid och rum finns , absolut ingenting förutom ALLT .
Har du varit där och kollat?
Citera
2026-01-26, 18:15
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
Vad är universum?
Citera
2026-01-26, 18:17
Medlem
Citat:
Pneuma

spirit, ghost
From pneo; a current of air, i.e. Breath (blast) or a breeze; by analogy or figuratively, a spirit, i.e. (human) the rational soul, (by implication) vital principle, mental disposition, etc., or (superhuman) an angel, demon, or (divine) God, Christ's spirit, the Holy Spirit -- ghost, life, spirit(-ual, -ually), mind. Compare psuche.

Ande är tanke högre än psyke.

Psuche

"From psucho; breath, i.e. (by implication) spirit, abstractly or concretely (the animal sentient principle only; thus distinguished on the one hand from pneuma, which is the rational and immortal soul; and on the other from zoe, which is mere vitality, even of plants: these terms thus exactly correspond respectively to the Hebrew nephesh, ruwach and chay) -- heart (+ -ily), life, mind, soul, + us, + you."

Varför säger folk psyke när de menar mentalitet?

Ingen här har sagt att stenar är medvetna. Lite uppmärksamhet angående vad som står skulle kanske höja nivån på dina inlägg.
Om ordet ande betyder medvetande är det bara ett alias till det vi kallar medvetande? Alltså ett överflödigt ord som inte säger någonting alls om er övernaturliga fantasivärld.

Säg medvetande om du menar det. Blir mycket tydligare så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in