Citat:
Då det gäller en riksdagsledamot, så uppstår det problem för rättsvårdande myndigheter. De måste vara försikiga och samtidigt informera allmänheten. Det får inte se ut som staten är ute efter ett parti. Se Riksdagsbranden i Tyskland 1933.
Om Katja är skyldig, så finns det en risk att en domstol kan döma så katja förlorar sin riksdagsplats. Det händer inte ofta. Åklagaren är ute på konstitutionella marker och politiska, som åklagare vanligtvis inte är. Hur många riksdagsmän har förlorat sin riksdagsplats genom domstolsbeslut de senaste 100 åren? Enligt Google AI har det hänt två gånger:
1996: En ledamot för Socialdemokraterna dömdes för förskingring och skiljdes från sitt uppdrag.
2001: En ledamot för Kristdemokraterna dömdes för grovt bedrägeri (i samband med de så kallade "riksdagsfakturorna") och avsattes av rätten.
Om det är sant vet jag inte, men jag vet att det händer väldigt sällan. Enligt Enligt den svenska regeringsformen (4 kap. 11 §) kan en ledamot skiljas från sitt uppdrag av en domstol om hen har begått ett brott som gör hen "uppenbart olämplig" för uppdraget. Vad Praxis utom att bedrägeribrott verkar vara tillräckligt. Vad säger förarbetena?
Det vanliga är att riksdagsledamoten avgår innan domstolsbeslut, om man vet hur det kommer att gå.
Om Katja är skyldig, så finns det en risk att en domstol kan döma så katja förlorar sin riksdagsplats. Det händer inte ofta. Åklagaren är ute på konstitutionella marker och politiska, som åklagare vanligtvis inte är. Hur många riksdagsmän har förlorat sin riksdagsplats genom domstolsbeslut de senaste 100 åren? Enligt Google AI har det hänt två gånger:
1996: En ledamot för Socialdemokraterna dömdes för förskingring och skiljdes från sitt uppdrag.
2001: En ledamot för Kristdemokraterna dömdes för grovt bedrägeri (i samband med de så kallade "riksdagsfakturorna") och avsattes av rätten.
Om det är sant vet jag inte, men jag vet att det händer väldigt sällan. Enligt Enligt den svenska regeringsformen (4 kap. 11 §) kan en ledamot skiljas från sitt uppdrag av en domstol om hen har begått ett brott som gör hen "uppenbart olämplig" för uppdraget. Vad Praxis utom att bedrägeribrott verkar vara tillräckligt. Vad säger förarbetena?
Det vanliga är att riksdagsledamoten avgår innan domstolsbeslut, om man vet hur det kommer att gå.
Detta är en intressant reflektion.
Nu kan man lägga till Katja också är (tjänstledig) polis, med det anställningsskydd som följer en riksdagsmannaplats. Då inser man rätt enkelt att det inte bara handlar om riksdagsmannaplatsen, utan också om ifall man anses passa som polis.
Givet den kombinerade polismannarollen (det är INTE OK att knarka och/eller köra bil påverkad) OCH riksdagsmannarollen (vilka utskott och uppdrag påverkas?) kan ju prövningen (vid fällande dom, där är vi inte än) bli litet extra grannlaga.
Men Katja ligger nog sämre till som fortsatt polis än som av tingsrätten avsatt riksdagsman. Men justitieutskottet och polismyndighetstillsyn blir inte aktuellt framöver. Gissningsvis placeras också Katja på sk "icke valbar plats" framöver.
Allt givetvis vid en fällande dom. Som sagt, låt os komma dit innan lynchningen påbörjas.