2026-01-26, 13:03
Medlem
F.Hansens avatar
Om en tjej som genomgår träningen faktiskt ropar nej vid en attack kan vara avgörande. Det är det enda användbara som jag såg i klippet.
Det tekniska var i princip värdelöst.

”Vi lär inte ut tekniker till killar.” Det är ingen kille som vill se era sopiga tekniker.

Oavsett om man är man eller kvinna är riktig självförsvarsträning ett livsprojekt och det krävs minst 3 år av exempelvis MMA för att jag själv skulle anse att någon har någon slags fysisk självförsvarsfötmåga att prata om.

Ett relevant exempel, närstridsträningen i lumpen som antagligen är 2-3 veckor totalt i tid. Hur mycket bättre blev personen på självförsvar? Typ 1 promille, i princip ingen skillnad alltså.
Det beror inte på att de har ett dåligt upplägg, tvärtom är det ju optimerat. Däremot så tar det enormt lång tid för de flesta att bli någosånär duglig i närstrid.
Senast redigerad av F.Hansen 2026-01-26 kl. 13:08.
Citera
2026-01-26, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gigglebyt3s
Helt rätt jag tränar inte sport eller något sådant.

Jag är mer aristokrat om vi nu ska bli personliga.

Det är falsk säkerhet över detta.

Kvinnor gillar inte dessa nyheter för de blir påminda. Så cope kommer in "åh jag måste göra något" = man går en feelgood kurs.

En tjej/kille/ungdom som tränat BJJ i 3-4år, kommer alltid, ALLTID att klara av att strypa ut dig eller bryta din hand, arm eller ben, sålänge hen inte är medvetslös då.

Du har aldrig varit i en träningslokal, men du har full koll på att Krav Maga inte funkar?
Världens militär och polis är utbildade på det, men du viftar bort det för att du är 30% starkare än en tjej?
Citera
2026-01-26, 13:43
Medlem
Orkar inte kolla på vad de lär ut,

Men det är ju absolut en psykologisk fördel om du har tränat på det innan i en säker miljö. Istället för att du kanske fryser ihop helt när någon attackerar dig, så kan du i alla fall reagera och (helst) springa därifrån om möjligt, eller med lite tur sparka anfallaren i bollarna eller peta dem i ögonen (alternativt tårgas såklart).

Handlar inte om att de ska kunna MMA:a ner en 100kg våldtäktsman, utan snarare om att tygla fight or flight reflexen för att öka chanserna att kunna dra därifrån.

Så sjukt bra att de tränar på detta. Hade jag haft en dotter så skulle jag 100% lära ut basic självförsvar. Spring snabbt som fan till dit det finns fler människor, eller tryck in ögonen på fanskapet.
Citera
2026-01-26, 14:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
En tjej/kille/ungdom som tränat BJJ i 3-4år, kommer alltid, ALLTID att klara av att strypa ut dig eller bryta din hand, arm eller ben, sålänge hen inte är medvetslös då.

Du har aldrig varit i en träningslokal, men du har full koll på att Krav Maga inte funkar?
Världens militär och polis är utbildade på det, men du viftar bort det för att du är 30% starkare än en tjej?

Premissen är att män är starkare än kvinnor oavsett med medel mätt.

Självklart om du tar en som är ELIT vs mig som aldrig tränar ja då stämmer din tes. Men eliter kommer de inte bli av en kurs i självförsvar

Du har elit damer som blir slagna av manliga gymnasieungdomar.

https://www.cbssports.com/soccer/news/a-dallas-fc-under-15-boys-squad-beat-the-u-s-womens-national-team-in-a-scrimmage/

https://sports.yahoo.com/article/u15-boys-dominate-womens-national-213144684.html?guccounter=1

Sen kan du hävda att din ching tjong jing jang sport är "annorlunda" då får du ge bevis på det, jag väntar.

Ojsan, se fetade nedan:

Strength comparisons in untrained men and trained women athletes

Citat:
Abstract

The purpose was to compare untrained college men with trained collegiate women basketball and volleyball players in terms of absolute and relative upper and lower body strength. Absolute and relative strength comparisons were also made between the two groups of women athletes. Eighty subjects were included in each group. Relative strength was expressed per unit of weight, height, biacromium, and biiliac widths. It was hypothesized that while men are significantly stronger than trained women athletes, such differences may be removed once body size characteristics are controlled. MANOVA and MANCOVA were utilized to test hypotheses. Results indicate that untrained men have greater upper and lower body strength than trained women athletes in terms of both absolute and relative strength. Women basketball players have greater upper and lower body strength than women volley players. The two groups of women athletes are alike in terms of upper body absolute and relative strength.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7253873/
Citera
2026-01-26, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gigglebyt3s
Premissen är att män är starkare än kvinnor oavsett med medel mätt.

Självklart om du tar en som är ELIT vs mig som aldrig tränar ja då stämmer din tes. Men eliter kommer de inte bli av en kurs i självförsvar

Du har elit damer som blir slagna av manliga gymnasieungdomar.

https://www.cbssports.com/soccer/news/a-dallas-fc-under-15-boys-squad-beat-the-u-s-womens-national-team-in-a-scrimmage/

https://sports.yahoo.com/article/u15-boys-dominate-womens-national-213144684.html?guccounter=1

Sen kan du hävda att din ching tjong jing jang sport är "annorlunda" då får du ge bevis på det, jag väntar.

Ojsan, se fetade nedan:

Strength comparisons in untrained men and trained women athletes

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7253873/

Jag pratar inte om elit.

Jag pratar ungdomar/tjejer som tränar 3-4år.

Du verkar ha missat vad Krav Maga (eller BJJ) är.
Det är ju verkligheten förpackat till självförsvar.

Ett exempel från när Krav Maga var tämligen nytt. Det lärdes ut till Polis och Militär, och poliser tränade på knivattacker.

En av dessa poliser råkade senare ut för en knivattack, och vet du vad som hände?
Han hade tränat på samma sak så många ggr att han reflexmässigt gav tillbaka kniven till killen som attackerade honom, varpå han blev knivhuggen på 2s försöket istället. Sånt lär man sig av. Samma sak gäller när brottslingar byter från en vanlig kniv till t.e.x machete. Då blir det ett hack i kurvan på skadestatistiken innan man har lärt sig det nya beteendet och försvaret mot det.
Citera
2026-01-26, 14:45
Medlem
Så kan man ju säga om all självförsvar.

Bra självförsvar lär dig saker som viktklass, styrks och vart gränserna för ditt eget försvar samt ofta att man ska lägga benen på ryggen.
Citera
2026-01-26, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Måste man vara dum för att få ifrågasätta det du påstår?

Nej, men att inte läsa innantill innan man ifrågasätter ger ett ganska måttligt begåvat intryck

Citat:
En penna i ögat känns rent spontant som grovt övervåld när det kommer till överfall.
Sedan kan man tycka att förövaren får skylla sig själv men de svenska lagarna är inte skrivna för att skydda offret.

Det beror ju helt på allvaret i situationen. I vissa fall har det ju rent av betraktats som inom rättens ramar att ha ihjäl folk, så varför skulle en penna i ögat per automatik vara grovt övervåld?
Citera
2026-01-26, 22:18
Medlem
Det är väl ett bra komplement till en självförsvarsspray som är det viktigaste.
Citera
2026-01-26, 22:30
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag pratar inte om elit.

Jag pratar ungdomar/tjejer som tränar 3-4år.

Du verkar ha missat vad Krav Maga (eller BJJ) är.
Det är ju verkligheten förpackat till självförsvar.

Ett exempel från när Krav Maga var tämligen nytt. Det lärdes ut till Polis och Militär, och poliser tränade på knivattacker.

En av dessa poliser råkade senare ut för en knivattack, och vet du vad som hände?
Han hade tränat på samma sak så många ggr att han reflexmässigt gav tillbaka kniven till killen som attackerade honom, varpå han blev knivhuggen på 2s försöket istället. Sånt lär man sig av. Samma sak gäller när brottslingar byter från en vanlig kniv till t.e.x machete. Då blir det ett hack i kurvan på skadestatistiken innan man har lärt sig det nya beteendet och försvaret mot det.

Dom flesta som tränat 3-4år oavsett vad dom tränat är ganska värdelösa. Och det gäller verkligen kampsport. Och få dessa sporten fungera i verkliga livet. Jag höll själv på kampsport som ungdom/tonåring. Och ja dom flesta är totalt talanglösa. Man kan sakna gener för vadsomhelst.

Tjejer/kvinnor oavsett vad dom sysslar med så är dom sämre än pojkar/män. Och det gäller naturligtvis och försvara sig /slåss med. Kanske speciellt det.

Vilken jävla idiot till polis. Lär man sig av att bli knivhuggen? Du har sett för mycket på film.
Citera
2026-01-26, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Nej, men att inte läsa innantill innan man ifrågasätter ger ett ganska måttligt begåvat intryck

Det beror ju helt på allvaret i situationen. I vissa fall har det ju rent av betraktats som inom rättens ramar att ha ihjäl folk, så varför skulle en penna i ögat per automatik vara grovt övervåld?

Med tanke på hur domstolarna har dömt i överfallsmål tidigare så värnar man om gärningsmannen. Till exempel den man som sköt ihjäl en inkräktare i sitt hem. En gärningsman som hade fått tag i gevärspipan. Rätten resonerade som så att offret skulle ha gett upp geväret och låst in sig på toaletten istället för att skjuta mannen.
Detta är bara ett exempel av många.

Att då förespråka att man skall trycka en penna i ögat på någon som "bara" kommer bli dömd för våldtäkt av normalgraden är kanske inte helt bra.
Citera
2026-01-27, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Dom flesta som tränat 3-4år oavsett vad dom tränat är ganska värdelösa. Och det gäller verkligen kampsport. Och få dessa sporten fungera i verkliga livet. Jag höll själv på kampsport som ungdom/tonåring. Och ja dom flesta är totalt talanglösa. Man kan sakna gener för vadsomhelst.

Tjejer/kvinnor oavsett vad dom sysslar med så är dom sämre än pojkar/män. Och det gäller naturligtvis och försvara sig /slåss med. Kanske speciellt det.

Vilken jävla idiot till polis. Lär man sig av att bli knivhuggen? Du har sett för mycket på film.

Är du dum?
Jag pratar ju inte om film, utan om verkligheten.

BJJ är visserligen en sport, men den är förankrad i verkligheten.

Och Krav Maga är en variant av självförsvar som tränas av både militär och Polis världen över. Den är nerskalad till hur det ser ut på gatan och inte kampsportslokalen.

Men du ”tror inte” på den idén?

All form av självförsvarstränibf utgår ju från att ”offret” tränat självförsvar medans förövaren inte gör det. Om båda tränar så kommer ju såklart den starkare att ha övertag, men det kvittar ju om det handlar om tjejer eller inte, det handlar om vikt såklart.

Ingen tränad vuxen man slår ju en tränad vuxen man som är mkt större och därmed starkare. Det är ju inte det scenariot man tränar för, utan det normala scenariot såklart.
Senast redigerad av Cooltrayne 2026-01-27 kl. 00:46.
Citera
2026-01-27, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong

Om du tar nån som tränat självförsvar (t.e.x Krav Maga) i 3år, så kommer ju denne att klara sig långt, verkligen långt mkt bättre än någon som inte tränat alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in