2026-01-26, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
För det första när det gäller en nödsituation så är nog inte första tanken att oroa sig för vad som händer en i rätten sen.

Sen vad som håller i rätten beror ju på hur allvarligt hotet har varit. Där heter att ens övergrepp skall stå i proportion till hotets art, men samtidigt så bör ju rätten ha överseende med att en som är utsatt för våld kanske inte riktigt kan avväga och använda lagom mängd våld för att freda sig.

Sen är ju iofs inte pepparspray lagligt, men om du har det och använder det när nöden påkallar det så bör det endast vara innehavet av en förbjuden produkt du bör riskera åka dit på (inte det faktum att du använt den). Gällande en penna så om man har den i självförsvarssyfte så skulle den ju iofs rent teoretiskt falla under knivlagen, men jag har svårt att se att en åklagare kan ro hem ett åtal för någon som har med sig en penna på allmän plats.

Fast juridiskt, om övergreppet aldrig hann bli en våldtäkt.
Vad händer om personen bara skulle fråga vad klockan var och får en jävla penna i ögat som svar?
Citera
2026-01-26, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Fast juridiskt, om övergreppet aldrig hann bli en våldtäkt.

Läs gärna på vad som gäller nödvärn och nöd (BB 24. kap). Det råder någon slags utbredd uppfattning om att det är någon fråga om hämdrätt, vilket vi inte har i Sverige och alltså det inte är frågan om heller.

Det handlar om att skydda sig mot överhängande fara kort och gott (inte att hämnas ett fullbordat faktum). Du behöver inte vänta tills gärningsmannen stoppat in den innan du får börja göra värn.

Citat:
Vad händer om personen bara skulle fråga vad klockan var och får en jävla penna i ögat som svar?

Spela inte dum, läs vad jag skrev istället (eller om det är så illa att du inte spelar så får du ta och be någon att läsa och förklara på ett enkelt sätt för dig).
Citera
2026-01-26, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Absolut, är det sommarlov och T-shirt som gäller så är BJJ fruktansvärt effektivt, det blir svårare vid årstiden vi har nu, vinterjackor och luvor, halsdukar och ishalka gör det väldigt svårt att praktisera BJJ ute i verkligheten, adderar du några enheter innanför västen så har du helt plötsligt kommit väldigt, väldigt långt ifrån dojon, 3 månader BJJ-träning gör dig inte immun ute i verkligheten, tvärtom, du kan vaggas in i en falsk trygghet som kan vara extremt farlig mot en aggressiv förövare som är van vid konflikter på gatan ute i verkligheten.

Kvinnor ska bara springa, inte skrika NEJ och tro att det är en hollywood-film de befinner sig i...

Det sistnämnda lärs ut på samtliga självförsvarskurser.

Och såklart så är 3mån BJJ-träning en falsk trygghet, men det har jag redan skrivit fler ggr i tråden oxå. Skillnaden blir ju när du är såpass trygg att du kan använda det irl.
Citera
2026-01-26, 07:50
Medlem
Epimaness avatar
Vår wing chun klubb bollade med den idén på yngre stenåldern att hålla en sådan kurs så jag var tillfrågad om jag var intresserad. Jag tänkte att det kan vara en kul erfarenhet för mig men de kommer ju inte att hinna lära sig något som kommer hålla i skarpt läge.

Det blev för övrigt ingen sådan kurs.
Citera
2026-01-26, 08:02
Medlem
FinStinas avatar
Håller med om att såna här kurser kan öka riskerna istället. Det såg inte bra ut.

Inför något liknade en gång fick jag veta att de skulle "lära ut lite grepp". HAHAHA! Inbilla kvinnor att de kan brotta sig ur en situation med en man. Riktigt jävla oansvarigt.
Citera
2026-01-26, 08:14
Medlem
Lite ironiskt att samma grupp som röstar hit hoten sedan startar en tramsig självförsvarskurs.

Sen kan man väl tycka det ser lite fånigt ut med det här "NEJ NEJ NEJ" men baserat på vad jag såg så är det nog det ända verksamma de lär ut - att föra så mycket liv som möjligt så att någon mer kapabel kan komma till undsättning eller att gärningsmannen blir rädd att någon ska dyka upp. Jag tror många kvinnor inte riktigt förstår vilken skillnad det är mellan en generisk man och kvinna och vilken skillnad i "stridskompetens" det krävs för att kvinnan ska ha någon form av chans - särskilt emot en motiverad gärningsman. Det skulle vara bättre om de bara fokuserade på hur man använder miljön till sin fördel - både genom att undvika faror och att använda till sitt försvar - och att de verkligen präntar in att det kan vara på liv och död och att alla medel är tillåtna - vilket kan betyda att du behöver gräva in fingrarna i ögonhålan på gärningsmannen eller krossa kulorna.
Citera
2026-01-26, 09:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
En kille på 65kg spöar såklart en tjej på 65kg, sålänge hon inte är tränad och han inte är det.

Du skulle bli utstrypt av en 12-årig grabb som tränat grappling om du aldrig tränat grappling själv.

Sen att ni inte tror på det visar mer att ni inte har förstått någonting gällande den grappling, BJJ, Submission Weestling.

Nej, absolut inte vid överfall.

Skulle jag ställa upp på matta osv, visst.

Men fortsätt ni med kurserna, humor.
Citera
2026-01-26, 11:15
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDchlorian
Lite ironiskt att samma grupp som röstar hit hoten sedan startar en tramsig självförsvarskurs.

Sen kan man väl tycka det ser lite fånigt ut med det här "NEJ NEJ NEJ" men baserat på vad jag såg så är det nog det ända verksamma de lär ut - att föra så mycket liv som möjligt så att någon mer kapabel kan komma till undsättning eller att gärningsmannen blir rädd att någon ska dyka upp. Jag tror många kvinnor inte riktigt förstår vilken skillnad det är mellan en generisk man och kvinna och vilken skillnad i "stridskompetens" det krävs för att kvinnan ska ha någon form av chans - särskilt emot en motiverad gärningsman. Det skulle vara bättre om de bara fokuserade på hur man använder miljön till sin fördel - både genom att undvika faror och att använda till sitt försvar - och att de verkligen präntar in att det kan vara på liv och död och att alla medel är tillåtna - vilket kan betyda att du behöver gräva in fingrarna i ögonhålan på gärningsmannen eller krossa kulorna.

Då får vi sen leta efter en enögd dräpare och våldtäktsman som befinner sig på fri fot.
Citera
2026-01-26, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Läs gärna på vad som gäller nödvärn och nöd (BB 24. kap). Det råder någon slags utbredd uppfattning om att det är någon fråga om hämdrätt, vilket vi inte har i Sverige och alltså det inte är frågan om heller.

Det handlar om att skydda sig mot överhängande fara kort och gott (inte att hämnas ett fullbordat faktum). Du behöver inte vänta tills gärningsmannen stoppat in den innan du får börja göra värn.

Spela inte dum, läs vad jag skrev istället (eller om det är så illa att du inte spelar så får du ta och be någon att läsa och förklara på ett enkelt sätt för dig).

Måste man vara dum för att få ifrågasätta det du påstår?

En penna i ögat känns rent spontant som grovt övervåld när det kommer till överfall.
Sedan kan man tycka att förövaren får skylla sig själv men de svenska lagarna är inte skrivna för att skydda offret.
Citera
2026-01-26, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gigglebyt3s
Nej, absolut inte vid överfall.

Skulle jag ställa upp på matta osv, visst.

Men fortsätt ni med kurserna, humor.

Du verkar inte fatta att de allra flesta självförsvarskurser utgår från verkligheten och inte från mattan. Att träningslokalen och verkligheten vid ett överfall är två skilda saker, ja det tränar man oxå på.

Men det är svårt att övertyga nån som aldrig ens varit på en matta.
Citera
2026-01-26, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Såg ett inslag på nyheterna om hur tjejer/kvinnor lär sig grundläggande självförsvar. Men tanken som slog mig var om detta inte kan skapa en falsk känsla av säkerhet, men lär ut några grundrörelser inne i en kontrollerad miljö.

Men hur bra funkar det ute i verkligheten? 80 kg snubbe borde inte ha några problem att brotta ner 60 kg brud som kanske aldrig varit fysisk innan. Visst, en spark på pungen sänker de flesta killar Men frågan om de lyckas få in den i ett skarp läge.

Vad säger panelen? Har själv aldrig pysslat med kampsport i någon form.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/se-nar-svts-reporter-lar-sig-kvinnligt-sjalvforsvar
Falsk säkerhet. Typ sånt som brukar läras ut tex sparka pung, slå mot hsls, peta ögon, dra i hår, använda nyckelknippa som improviserat knoghjärn samt tex bankomatkort att skära med som lärdes ut förr och annat borde du kunna räkna ut själv och som sagt allt sker i en kontrollerad miljö.

Sätt dottern i en BJJ klass redan som 8 åring för att bygga fysik och fighting spirit samt boxning och sedan får hon gå över till MMA när hon fyller 16.

Det ger ju en både bättre fysik, kondis, rörelser som drillas in i ryggmärgen under åratal plus schysst sparring som visserligen sker i en kontrollerad miljö men där dottern får lära sig både hur det känns att ge och ta stryk samtidigt som hon också får lära sig att hantera adrenalinpåslag, trötthet, kanske viss rädsla, smärta osv under stress och fortfarande försöka hålla huvudet kallt och tänka samtidigt.

Skicka ner flickvännen / sambon på närmsta MMA gym också asap.

Tråkigt nog så hjälper inget av detta mot multipla och eller beväpnade gärningsmän men men det är ett betydligt bättre alternativ.

Kom också ihåg att annat som finns i handväskan kan vara användbart tex tändare att brännas med och hårspray att spraya i ögonen på potentiella gärningsmän.

Edit: hittar man en riktigt bra Krav Maga klubb med mycket fin realistisk kontaktsparring, realiatisk stressträning, kreativ sparring och där man dessutom får alla fulknep på köpet så byt ut MMA mot Krav Maga men tråkigt nog så är långtifrån alla Krav Maga klubbar så bra.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2026-01-26 kl. 13:03.
Citera
2026-01-26, 13:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Du verkar inte fatta att de allra flesta självförsvarskurser utgår från verkligheten och inte från mattan. Att träningslokalen och verkligheten vid ett överfall är två skilda saker, ja det tränar man oxå på.

Men det är svårt att övertyga nån som aldrig ens varit på en matta.

Helt rätt jag tränar inte sport eller något sådant.

Jag är mer aristokrat om vi nu ska bli personliga.

Det är falsk säkerhet över detta.

Kvinnor gillar inte dessa nyheter för de blir påminda. Så cope kommer in "åh jag måste göra något" = man går en feelgood kurs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in