2026-01-25, 20:05
Medlem
Såg ett inslag på nyheterna om hur tjejer/kvinnor lär sig grundläggande självförsvar. Men tanken som slog mig var om detta inte kan skapa en falsk känsla av säkerhet, men lär ut några grundrörelser inne i en kontrollerad miljö.

Men hur bra funkar det ute i verkligheten? 80 kg snubbe borde inte ha några problem att brotta ner 60 kg brud som kanske aldrig varit fysisk innan. Visst, en spark på pungen sänker de flesta killar Men frågan om de lyckas få in den i ett skarp läge.

Vad säger panelen? Har själv aldrig pysslat med kampsport i någon form.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/se-nar-svts-reporter-lar-sig-kvinnligt-sjalvforsvar
Citera
2026-01-25, 20:19
Medlem
Det är ju klart att det är bättre att ha tränat självförsvar än att inte ha tränat självförsvar.

En tjej som tränat BJJ och boxning i 3-4år kan klara sig ganska bra mot en random kille, men såklart inte mot en random kille som oxå har tränat BJJ och boxning.
Citera
2026-01-25, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Såg ett inslag på nyheterna om hur tjejer/kvinnor lär sig grundläggande självförsvar. Men tanken som slog mig var om detta inte kan skapa en falsk känsla av säkerhet, men lär ut några grundrörelser inne i en kontrollerad miljö.

Men hur bra funkar det ute i verkligheten? 80 kg snubbe borde inte ha några problem att brotta ner 60 kg brud som kanske aldrig varit fysisk innan. Visst, en spark på pungen sänker de flesta killar Men frågan om de lyckas få in den i ett skarp läge.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/se-nar-svts-reporter-lar-sig-kvinnligt-sjalvforsvar

Det är lite svårt att få någon uppfattning om vad det är de lär sig där egentligen.

Men rimligen kommer ju någon form av motstånd öka ens chanser att klara sig givet en situation uppstår. Frågan man bör ställa sig är ifall den ökade chansen är tillräcklig för att slarva med att undvika att hamna i situation i första läget. Tyckte de sa något om självförtroende och våga gå ensam osv.

Det efektivaste självförsvaret borde ju vara att se till att man inte hamnar i en situation där man behöver använda våld i första läget. Visst det är kanske inte det man vill höra, och framförallt kanske inte så PK i feministkretsar, men men...
Citera
2026-01-25, 20:20
Medlem
KANGFLAKKAs avatar
Ganska korkat att ha en självförsvarskurs mot män utan att ha några män att öva på.
Citera
2026-01-25, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic

Det efektivaste självförsvaret borde ju vara att se till att man inte hamnar i en situation där man behöver använda våld i första läget. Visst det är kanske inte det man vill höra, och framförallt kanske inte så PK i feministkretsar, men men...

Det är väl oxå prio 1 på alla självförsvarskurser där man vet vad man pratar om.

Behöver du slå/sparka motståndaren så handlar det om att du ska kunna vinna 2-3sekunders försprång så att du tar dig ifrån situationen.
Citera
2026-01-25, 20:34
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det är väl oxå prio 1 på alla självförsvarskurser där man vet vad man pratar om.

Behöver du slå/sparka motståndaren så handlar det om att du ska kunna vinna 2-3sekunders försprång så att du tar dig ifrån situationen.

Exakt, viktigaste saken att lära ut är att vara uppmärksam på sin omgivning och upptäcka/undvika riskabla situationer.
(Enklaste fighten att "vinna" är den som aldrig hinner uppstå)

Sen som sagt lära ut metoder som kan köpa några sekunder för att fly/tillkalla hjälp, metoder för att undvika att nån får tag i en så dom kan hålla fast en, och sätt att bryta sig ur vanliga grepp.
Citera
2026-01-25, 20:36
Medlem
Onanikrems avatar
Att lära tjejer självförsvar är väl bättre än att inte lära dem något? Ögon, hals, pung om de försvarar sig mot en man. Lovar dig att fem fingrar i ögat, slita, vrida och dra ut försätter den mest maskulina man ur spel tillfälligt för att hinna fly fältet. Samma med pung, tag, vrida och slita för kung och fosterland. Knappast någon reser sig från en sån drabbning första fem minuterna.

Började lära min dotter självförsvar när hon var 12 år
Citera
2026-01-25, 20:44
Medlem
Det som gjorde att jag höjde ögonbrynet var just det att man tog lika mycket per tillfälle som jag betalat i årsavgift på min klubb

Dyker upp sånt här med nån femårsperiod. i bland är det tjejer som fasen själv inte ens gått en timme på någon kampsportsklubb. Man har bara kopierat lite här och där, kanske själv gått nån sån här kurs ett par gånger. jag träfadde på en tjej som själv var "tränare" sa hon...

Frågade vad man lär sig. Det är typ sparka på kuk, peta mot ögon, slå mot hals. Det är alltså en kurs i att slåss på ett sätt som inte håller i en rättegång om det skulle ta illa. Man skall ha illegala vapen liknande en penna och sånt. pepparspray...

Nä jag skulle säga att detta rör sig om dyr bluffkampsport. Män fick inte vara med där så dom här tjejerna kommer aldrig få känna en mans styrka och tyngd på den här kursen. Det är säkert bättre än att inte gå någon kurs alls. Att skrika sparka till så att GM fattar att det blir besvärligt och att folk runtomkring blir nyfikna /Han blir skämd och vill bort.

En påtänd herre känner inte smärta och kommer inte bry sig, han kommer fortsätta.

Gå in på en klubb i stället.
Citera
2026-01-25, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Frågade vad man lär sig. Det är typ sparka på kuk, peta mot ögon, slå mot hals. Det är alltså en kurs i att slåss på ett sätt som inte håller i en rättegång om det skulle ta illa. Man skall ha illegala vapen liknande en penna och sånt. pepparspray...

För det första när det gäller en nödsituation så är nog inte första tanken att oroa sig för vad som händer en i rätten sen.

Sen vad som håller i rätten beror ju på hur allvarligt hotet har varit. Där heter att ens övergrepp skall stå i proportion till hotets art, men samtidigt så bör ju rätten ha överseende med att en som är utsatt för våld kanske inte riktigt kan avväga och använda lagom mängd våld för att freda sig.

Sen är ju iofs inte pepparspray lagligt, men om du har det och använder det när nöden påkallar det så bör det endast vara innehavet av en förbjuden produkt du bör riskera åka dit på (inte det faktum att du använt den). Gällande en penna så om man har den i självförsvarssyfte så skulle den ju iofs rent teoretiskt falla under knivlagen, men jag har svårt att se att en åklagare kan ro hem ett åtal för någon som har med sig en penna på allmän plats.
Citera
2026-01-25, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Att lära tjejer självförsvar är väl bättre än att inte lära dem något? Ögon, hals, pung om de försvarar sig mot en man. Lovar dig att fem fingrar i ögat, slita, vrida och dra ut försätter den mest maskulina man ur spel tillfälligt för att hinna fly fältet. Samma med pung, tag, vrida och slita för kung och fosterland. Knappast någon reser sig från en sån drabbning första fem minuterna.

Började lära min dotter självförsvar när hon var 12 år
Fast detta handlar om nån jävla syndikalsit som tar betalt för ett tillfälle lika smycket som en hel termin på en bra klubb. Inga män. I alla fall dom kurser jag sett och hört om.

Nu finns det säkert någon som är bra på att lära ut, allt är nog inte skit rakt av. Menar kurser utanför vänstern/Syndikalismen.

Självklart så är det mycket bättre att gå in på en klubb i ett halvår. boxning, judo, juijutsy. Välj någon rejäl kontaktkarate som kyokuchinkai, traditionell Goyoruy är bra. tajboxning är bra det också.
Undvik alla former av skuggboxarkarate ger noll... taekwondo halvbra.
Citera
2026-01-25, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
För det första när det gäller en nödsituation så är nog inte första tanken att oroa sig för vad som händer en i rätten sen.

Sen vad som håller i rätten beror ju på hur allvarligt hotet har varit. Där heter att ens övergrepp skall stå i proportion till hotets art, men samtidigt så bör ju rätten ha överseende med att en som är utsatt för våld kanske inte riktigt kan avväga och använda lagom mängd våld för att freda sig.

Sen är ju iofs inte pepparspray lagligt, men om du har det och använder det när nöden påkallar det så bör det endast vara innehavet av en förbjuden produkt du bör riskera åka dit på (inte det faktum att du använt den). Gällande en penna så om man har den i självförsvarssyfte så skulle den ju iofs rent teoretiskt falla under knivlagen, men jag har svårt att se att en åklagare kan ro hem ett åtal för någon som har med sig en penna på allmän plats.

Nu handlar det ju OM dom här kurserna och
att svara på TS fråga.
Citera
2026-01-25, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001

Det är jättebra kvinnlig självförsvarskurser har funnits i många år, det är väl bättre än inte kunna hjälpa sig själv alls!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in