Citat:
Ursprungligen postat av
Cooltrayne
Du har aldrig tränat kampsport märker jag.
130kg killar är väldigt ovanligt, 130kg brottsliga killar är ännu ovanligare, speciellt utanför filmvärlden.
De flesta killar väger 70-80kg, samtidigt som de flesta tjejer väger 60-70kg.
Medelvikt en för män är 84 kg i Sverige, så 80-90 kg är mer korrekt.
Men det är inte bara vikten i sig. Män har mer muskler så även om en kvinna och man väger samma är mannen starkare, och framförallt mer styrka i överkroppen. Lägg därtill större räckvidd.
Mitt exempel var bara hur överdrivet det är på film, där det alltid är smala fotomodelltjejer som är James Bond karaktärer och utan problem brottas, boxar och slåss med fullvuxna män, utan någon som helst begränsning, inte ens i rena styrkesituationer
Och många kvinnor tror att män och kvinnor är fysiskt jämbördiga, ser man en fantasi tillräckligt många ggr tror man till slut på den.
Kampsport är ett spel med regler, bara för att något funkar där i en kontrollerad situation och där ingen är ute efter att skada någon permanent eller döda varandra (MMA undantaget) så funkar det inte så i verkliga livet.
Kan ju nämna exemplet med min kompis som sparrade lite med en kvinnlig boxare som är en av Sveriges bästa, då de tränade på samma gym. Polaren tränar bara lite för det rent fysiska, aldrig gått en match. Råkade sänka henne så hon nästan tuppade av. ingen större skillnad i vikt var det heller