2026-01-26, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag tror att många inte förstår hur logiskt kristendom faktiskt är. Dom ser framför sig någon medeltida böghatande anti-vetenskapsgrej, men dom ser inte den analytiska filosofiska bevisberäknande kärleksfulla intellektuella logiska sidan.

I alla fall i sverige, där alla har sin idé om vad kristendom är och det är helt falskt baserat på lögner och missförstånd.

Ju mer man lär sig om kristendomen och studerar den, desto mer rimlig är den menar du? Där är kanske felet, att många inte studerar den och därav inte inser att den har så mycket.
Citera
2026-01-26, 00:20
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haze2255
Jo det låter ju rimligt. Sannolikheten att vi skulle vara ”den riktiga” världen enligt denna teorin är EXTREMT liten. En svindlande tanke men också ganska logisk med tanke på big bang, universum och allt som vi inte känner till.

Debatten mellan troende och icke troende är intressant. Min uppfattning är att väldigt många känner inom sig att det finns något mer men kanske inte är troende, eller har svårt att verkligen tro på en religion. Men dom känner att det är något större
Kolla detta inlägg:
(FB) Ateister vs kristna debatt
Enligt mig är kristendom bevisat. Läs om de sakerna och gå lite djupare i dom så ser du att när du sitter med alla fakta på hand blir det otroligt svårt att förneka att kristendom är sant. Och det finns ännu mer argument också, det där är bara början.
Citera
2026-01-26, 00:21
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haze2255
Ju mer man lär sig om kristendomen och studerar den, desto mer rimlig är den menar du? Där är kanske felet, att många inte studerar den och därav inte inser att den har så mycket.
Precis, folk tänker att det inte finns bevis, och de missförstår vad kristendom faktiskt påstår och vad gud är.
När man förstår helheten och hur allt hänger ihop blir det riktigt svårt att förneka att det är sant.
Citera
2026-01-26, 00:50
Medlem
Grontarskonts avatar
Vad bra världen skulle vara utan alla religioner!

Leder bara till krig och elände!

Var snäll mot omgivningen så blir det bra!
Citera
2026-01-26, 01:24
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Vad bra världen skulle vara utan alla religioner!

Leder bara till krig och elände!

Var snäll mot omgivningen så blir det bra!
"Kristendom har ofta framställts som orsaken till krig, men historiskt har de flesta konflikter drivits av makt, territorium och resurser. Religion, inklusive kristendom, har ofta blivit ett verktyg för motivering, inte själva roten till konflikten. Samtidigt har kristendom också varit en källa till moral, välgörenhet, utbildning och social stabilitet under århundraden."

Citerat från den sekulära guden chatGPT
Citera
2026-01-26, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Skulle man inte kunna tro på Jesus budskap utan att tro på Paulus och treenigheten?¨

Bevis är viktigt som murbräcka. De som verkligen är fast i en övertygelse behöver bevis för att ändra sin uppfattning. Lärjungarna och många andra israeler tyckte att de fick bevis från Jesus. Men verkligheten är komplex och oöverblickbar och det finns många mäktiga aktörer förutom Gud och sanningen är att människor inte kan få bevisat för sig att någon är mäktigast.

Det viktigaste för oss människor är att tro på Guds väg, det budskap han förmedlar genom profeterna och framför allt Jesus. Människors egna tankar och vägar är från djävulen, att man ska utnyttja varandras svaghet och konkurrera ut varandra. Det är så djävulen härskar genom att splittra.

Kristendomen och Bibeln är inte alls intellektuellt tillfredställande eller logiska. Det kan du inte övertyga någon enda ateist om.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det beror väl på hur man menar. Att tro på något man inte kan visa, känns väl rätt ologiskt. Men jag förstår att det finns en sorts önskan hos många människor att det ska vara så. Så utifrån det, känns det kanske som naturligt för dem.
Även om jag inte är sån.

Du har samma inom ufologin, att man på något sätt önskar att det finns högre stående intelligenser som agerar i bakgrunden. Även inom vetenskapen, att vi lever i en simulering eller ett medvetande och verkligheten styrs av något annat medvetande. Panpsykologin som jag debatterat nyligen, att det finns ett universellt medvetande i Universum. Dyker upp sådana här saker hela tiden.

Sen bryr jag mig inte om ifall människor tror på sånt här. Problemet blir när de ska försöka använda vetenskapen för att försöka övertyga de som inte tror. Vill man frälsa andra, är det känslorna man ska appellera till, inte logiken.

Citat:
Att vara kristen innebär väl typ att man tror på att det jesus sa och påstod var sant, och att han dog för våra synder.
Känns lite väl petigt det där, men jag tror jag förstår vad du menar

Skulle gärna vilja kommentera.

1. Gud finns. Det kunde jag inte säga förut, för jag är mycket "vetenskapligt" lagd. Det är samma gud i alla religioner - massor av högt intelligenta och förståndiga människor har kommit till slutsatsen att det finns en "högre makt", "allfader", "fader i himmelen" osv.

2. Denna molekyl DNA - är så otrolig att man måste baxna. Ingenting kommer i närheten av den, om man jämför med andra molekyler. Det är den som är vår livs byggsten. Och den uppstår inte av sig själv. Jag tänker den kommit farande genom rymden och landat på jorden, och så har livet kommit igång.

3. Gud är mycket enklare än vad många tror. En intelligens och medvetande som finns utan att ha materiell kropp. Detta med att allt ska vara mätbart, som man ofta hör. Det är ju inte sant, för det är mycket vi kan mäta nu som varit omätbart förut. Så det sker en utveckling inom mät-tekniken.

4. Dimensioner är heller inte så komplicerat som vi ofta gör det. Vi kan hålla oss till TRE , TVÅ eller EN. Den vi känner är TRE, och vi förstår inte varifrån den kommer. Men det finns även TVÅ. Den är svår att föreställa sig, men den är alltså som en bild men saknar djup-led så är den osynlig. Det är den "andliga" dimensionen. Den saknar tid. TID finns bara i denna tre-dimensionella.

5. Man kan mycket väl ha en tro utan ha en religion. Och för den delen alla människor måste ha en tro av något slag. Har man ingen tro på någonting, är man helt enekelt 'lost'.

6. Det vi ser av kyrkor är helt enkelt värdslig makt. De världliga makterna (politik), går ut på att bemästra härska styra kontrollera. Och de 'kyrkor' som vi kan se, är bara ett uttryck för denna världliga makt. I de flesta religioner har man sin tro i vardagen. Små altare hemma. eller i trädgården. Eller på vägkanten. I den animistiska finns det träd som är heliga. Man lever tillsammans med andarna (den tvådimensionella verkligheten).
I långa tider har det i Europa funnits en maktkamp mellan södra och norra Europa. Romarriket försökte länge tränga norrut. Men lyckades bara till hälften, så länge som romarriket var en militärmakt. Så plötsligt gjordes det om till ett världligt religiöst maktcentrum, och lyckades sprida sig mycket längre. Det kom en motreaktion, den s.k. reformationen. Som inget annat var än ett maktåtertagande. Så innan den hade vi två makter: Rom och Kung. Så tog kungen och slaktade alla kloster och munkar - fördrev Rom från makten. Och vi slutade ha två maktcentra. Kung och kyrka blev en och samma centralmakt.
Citera
2026-01-26, 02:51
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo

1. Gud finns. Det kunde jag inte säga förut, för jag är mycket "vetenskapligt" lagd. Det är samma gud i alla religioner - massor av högt intelligenta och förståndiga människor har kommit till slutsatsen att det finns en "högre makt", "allfader", "fader i himmelen" osv.

2. Denna molekyl DNA - är så otrolig att man måste baxna. Ingenting kommer i närheten av den, om man jämför med andra molekyler. Det är den som är vår livs byggsten. Och den uppstår inte av sig själv. Jag tänker den kommit farande genom rymden och landat på jorden, och så har livet kommit igång.

3. Gud är mycket enklare än vad många tror. En intelligens och medvetande som finns utan att ha materiell kropp. Detta med att allt ska vara mätbart, som man ofta hör. Det är ju inte sant, för det är mycket vi kan mäta nu som varit omätbart förut. Så det sker en utveckling inom mät-tekniken.

4. Dimensioner är heller inte så komplicerat som vi ofta gör det. Vi kan hålla oss till TRE , TVÅ eller EN. Den vi känner är TRE, och vi förstår inte varifrån den kommer. Men det finns även TVÅ. Den är svår att föreställa sig, men den är alltså som en bild men saknar djup-led så är den osynlig. Det är den "andliga" dimensionen. Den saknar tid. TID finns bara i denna tre-dimensionella.

5. Man kan mycket väl ha en tro utan ha en religion. Och för den delen alla människor måste ha en tro av något slag. Har man ingen tro på någonting, är man helt enekelt 'lost'.

6. Det vi ser av kyrkor är helt enkelt värdslig makt. De världliga makterna (politik), går ut på att bemästra härska styra kontrollera. Och de 'kyrkor' som vi kan se, är bara ett uttryck för denna världliga makt. I de flesta religioner har man sin tro i vardagen. Små altare hemma. eller i trädgården. Eller på vägkanten. I den animistiska finns det träd som är heliga. Man lever tillsammans med andarna (den tvådimensionella verkligheten).
I långa tider har det i Europa funnits en maktkamp mellan södra och norra Europa. Romarriket försökte länge tränga norrut. Men lyckades bara till hälften, så länge som romarriket var en militärmakt. Så plötsligt gjordes det om till ett världligt religiöst maktcentrum, och lyckades sprida sig mycket längre. Det kom en motreaktion, den s.k. reformationen. Som inget annat var än ett maktåtertagande. Så innan den hade vi två makter: Rom och Kung. Så tog kungen och slaktade alla kloster och munkar - fördrev Rom från makten. Och vi slutade ha två maktcentra. Kung och kyrka blev en och samma centralmakt.
Magnifikt
Citera
2026-01-26, 06:07
Medlem
Citat:
Om det där är vad du kallar normal föredrar jag nog att vara onormal tack

Haha...
Du blir tvång att göra som troende och prata med Gud/präst på onödigt tid för evigt. Stackars..

Finns djävulen ? Nej. Männen skapade sin egen demon....
Alltid typiskt männen som hittar på allt.
Och alltid männen måste ha lust att mörda ...
Alltid männen utövar på maktkänsla...

Jag har mycket gott om tid. Jävla skönt..

Ni är förlorare i era inbillnings hjärna...
Jag är vinst i min hjärnan - undviker "parasiter" folk människor ...
Citera
2026-01-26, 06:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Jag tycker att det är jävla super skönt att leva NORMALT!!

Inget tvång atf följa efter sed och regler...inget tvång att knä på golv...
Inget tvång att bläddra biblenbok...
Inget tvång att följa efter GUD ...

Jag tänker bara på mig själv och äta rätt mat !!!
Superskönt och normal.

Ateist är frihet och lever gott...

Inget tvång att gå till kyrkan...
Du behöver inte dom finns så många religioner på denna jord men din själ ska vara i harmoni.
Citera
2026-01-26, 06:26
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo

Gud är också de vetenskapligas Gud. Även om han inte låter sig experimenteras med.
Citera
2026-01-26, 06:47
Medlem
Jag diskuterade guds existens med en fd katolsk präst* över en whiskey-flaska. Båda gillar whiskey. Hur som efter flera timmars diskussion om olika "bevis". Så kom vi fram till att det handlar tro och det går inte hitta bevis för det ena eller andra. Så vi kan diskutera detta i all evighet. Det var alla fall en väldigt god whiskey (livets vatten).

*Studerat i Rom. Fortfarande djupt religös, men slutade vara präst då han gifte sig. Själv är jag i grunden en svensk ateist.
Citera
2026-01-26, 06:51
Medlem
Jag har en fråga till alla troende och hur ni blev hjärntvätt av staten, samhället och kyrka även GUD ? Redan som barn ? Skola hjärntvättade er ? Föräldrarnas uppfostran med religion ?
Hur och när så varför ?

Jag uppväxte på skola utan religion...
Rena paradiset. Sovmorgnar och leka mycket. Nästan inget läromedel på lektionerna pga hur ska lärare och personal kommunikation med oss ca 139 st skolbarnen i annat land.
Inget engelskspråkig osv...
Mina föräldrarna var aldrig på "uppfostran eller lära upp barnen med religion". De föräldrarna gravt alkoholiserade försummade oss hela livet ut.
Sen gymnasium annorlunda linjen just för mig då jag insåg att jag måste lära mig på svenska grammatik sent 21 ålder... Det fanns inget religion i hemmet, skola i annat land sen det fanns inget religion på gymnasiet skola..
Sen jag fortsätter med ett jobb och ett hem utan religion...

Jag lever glatt och alla tyckte att jag är roligt pigg och gladlynt. Noll något av brott kriminella lr skulder. Mitt liv är så underbart och stilla som stilla sjön. Jag gör vad jag vill och vinst av tid.

När jag ser en kyrka lr jesus lr GUD lät som en sagobok som pippi Långstrump lr typ som Halloween. Överdriv med människor och hjärntvätt människor....

Sen jag såg klart att religion orsaker alltid till kriget och dödande. Biblenbok tydde att det är normalt att dräpa människor.... Fyfan..
Männen är griniga på kartgränser och skapar kultur och troende... Fyfan..
Senast redigerad av Dofstom 2026-01-26 kl. 07:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in